Forumdelen sponsras av

Död pixel efter att ångerrätten gått ut, någon ide att försöka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Död pixel efter att ångerrätten gått ut, någon ide att försöka?

Hej!

Jag har en 1 månad gammal Acer Predator XB271HUA skärm som naturligtvis nu efter att ångerrätten gått ut fått en död pixel som lyser vitt på svart bakgrund. Acers pixelpolicy säger att man måste ha minst två ljusa pixlar för att pixelgarantin ska gälla. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Är det bara att bita ihop eller tror ni man kan få den utbytt?

Mvh J

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2014

Har inget direkt svar på din fråga, men försöka borde du göra iaf

Jag tycker dock att det är skit att man inte har garanti på pixelfel, det är ju ganska självklar defekt? Såklart att det är dyrt för tillverkare att byta ut, men ändå?

Intel 3960x - Asus Rampage IV Extreme - 32GB RAM - Asus GTX 1070 DUAL OC - MX300 525GB/250gb - Corsair AX1200 - Corsair Air 540 -

BenQ XL2411Z - Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Prova med att reklamera.

Intel i5 4670K 4.4Ghz Delid | Asus MAXIMUS VI HERO Intel Z87
Corsair CX600M 600W | 4 x 4GB G.Skill Ripjaws DDR3 2133Mhz
MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming | Samsung 840 EVO Series 250GB
Noctua NH-D15 | Fractal Design Define R4 | Winows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010

Oinsatt på området men tycker att det är sjukt orimligt med att man ska finna sig i att skärmen kan få döda pixlar efter 1 månad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Jag har en 1 månad gammal Acer Predator XB271HUA skärm som naturligtvis nu efter att ångerrätten gått ut fått en död pixel som lyser vitt på svart bakgrund. Acers pixelpolicy säger att man måste ha minst två ljusa pixlar för att pixelgarantin ska gälla. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Är det bara att bita ihop eller tror ni man kan få den utbytt?

Mvh J

Håller med tidigare talare, prova reklamera går inte det så finns det nog inte så mycket att göra om inte en pixel till går hädan.

Skrivet av DozeN:

Har inget direkt svar på din fråga, men försöka borde du göra iaf

Jag tycker dock att det är skit att man inte har garanti på pixelfel, det är ju ganska självklar defekt? Såklart att det är dyrt för tillverkare att byta ut, men ändå?

De har ju garanti på pixelfel, de kräver bara att minst 2 pixlar ska vara dåliga för att den ska lösa ut.

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012

Prova massera området försiktigt med ett finger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av DozeN:

Jag tycker dock att det är skit att man inte har garanti på pixelfel, det är ju ganska självklar defekt? Såklart att det är dyrt för tillverkare att byta ut, men ändå?

Det finns tillverkare som erbjuder det (bl.a. Eizo) men naturligtvis till ett högre pris. De flesta är inte beredda att betala för det och tyvärr är det dessutom ganska sällsynt på gamingskärmar. Jag tror inte att det kommer att bli verklighet heller med tanke på att spelmonitorer innehåller fler felkällor och redan ligger på en ganska hög prisnivå.

Lenovo X1 Carbon / ASUS PB278Q 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Tack alla för svar, kontaktade Webhallen nu i första skedet. Så får vi se vad dom säger.

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012

Läste du vad jag skrev? Prova massera pixeln som fastnat.

https://www.youtube.com/watch?v=tETe5Lyd9Kk

https://www.youtube.com/watch?v=qXOMjoBfFvM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av anon200632:

Tack, ska testa det.

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Det ser mörkt ut Gick inte att massera bort och Webhallen följer Acers linje vilket är minst 2 döda ljusa pixlar. Är bara så surt med lotteriet. Jag har betalat precis lika mycket för den här skärmen som alla andra men får en sämre skärm

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Jaxione:

Det ser mörkt ut Gick inte att massera bort och Webhallen följer Acers linje vilket är minst 2 döda ljusa pixlar. Är bara så surt med lotteriet. Jag har betalat precis lika mycket för den här skärmen som alla andra men får en sämre skärm

Det va tråkigt, provat någon sådan här video och ha den på några timmar?

https://www.youtube.com/watch?v=-2eQhhMvi-U

finns lite olika man kan prova

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

Det är ju inte till detta som ångerrätten finns till för..
Är varan defekt så skall den ju inte skickas tillbaka med ångerrätten för så att nästa stackare som får den levererad råkar ut för felet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av loefet:

Det är ju inte till detta som ångerrätten finns till för..
Är varan defekt så skall den ju inte skickas tillbaka med ångerrätten för så att nästa stackare som får den levererad råkar ut för felet.

Va? Hade jag upptäckt det under ångerrätten hade jag ju givetvis berättat att det var pga att den har en död pixel så hade den hamnat under fyndvaror. Finns ingen av de stora seriösa återförsäljarna som medvetet säljer returvaror som nya.

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av gaminggirl:

Håller med tidigare talare, prova reklamera går inte det så finns det nog inte så mycket att göra om inte en pixel till går hädan.

De har ju garanti på pixelfel, de kräver bara att minst 2 pixlar ska vara dåliga för att den ska lösa ut.

Var hittar du informationen om att det räcker med två döda pixlar?
Jag sitter med samma skärm (snålade) och den har ett antal pixlar som har dött under de senaste 3 månaderna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Jaxione:

Va? Hade jag upptäckt det under ångerrätten hade jag ju givetvis berättat att det var pga att den har en död pixel så hade den hamnat under fyndvaror. Finns ingen av de stora seriösa återförsäljarna som medvetet säljer returvaror som nya.

Ehm.. Jo.. Speciellt webhallen..
Har köpt massa saker där jag fått lämna tillbaka / byta ut för att de varit återskickade.. Speciellt grafikkort..

Men de har alltid löst sig i slutet efter man stått och gnällt en stund.

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av loefet:

Det är ju inte till detta som ångerrätten finns till för..
Är varan defekt så skall den ju inte skickas tillbaka med ångerrätten för så att nästa stackare som får den levererad råkar ut för felet.

I detta fall verkar det tekniskt sett inte vara fel på skärmen enligt tillverkaren, och då är det endast ångerrätten som kan utnyttjas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Dragone:

Ehm.. Jo.. Speciellt webhallen..
Har köpt massa saker där jag fått lämna tillbaka / byta ut för att de varit återskickade.. Speciellt grafikkort..

Men de har alltid löst sig i slutet efter man stått och gnällt en stund.

Ok, har köpt mängder med saker på både Komplett, Inet, Webhallen och CDON och aldrig varit med om att något varit en retur. Har inte köpt så många grafikkort dock.

Mvh J

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Aiwzor:

Var hittar du informationen om att det räcker med två döda pixlar?
Jag sitter med samma skärm (snålade) och den har ett antal pixlar som har dött under de senaste 3 månaderna.

https://scandic.answers.acer.com/app/answers/detail/a_id/4678...

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Aug 2011

Ta o snacka med webbhallen eller Acer igen och säg att du vill ha prisavdrag iallafall.

Hänvisa till konsumentsköpslagen som säger detta.

"Den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris, ålder och andra förutsättningar. "

Enligt mitt tycke så är förutsättningen att skärmen ska vara hel baserat på åldern och de priset du gav för skärmen.

Och du kan även hänvisa till detta.

"Sexmånadersregeln
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan."

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Ipzen:

Ta o snacka med webbhallen eller Acer igen och säg att du vill ha prisavdrag iallafall.

Hänvisa till konsumentsköpslagen som säger detta.

"Den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris, ålder och andra förutsättningar. "

Enligt mitt tycke så är förutsättningen att skärmen ska vara hel baserat på åldern och de priset du gav för skärmen.

Och du kan även hänvisa till detta.

"Sexmånadersregeln
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan."

Problemet för trådskaparen är ju att tillverkaren/butiken inte anser att det är fel på varan för det är bara en pixel som är trasig. Det krävs 2 pixlar för att det skall anses vara ett fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Nydell:

Problemet för trådskaparen är ju att tillverkaren/butiken inte anser att det är fel på varan för det är bara en pixel som är trasig. Det krävs 2 pixlar för att det skall anses vara ett fel.

Även om en pixel är död är det ett fel. 2 stycken kräver de för att garantierna ska ta de. Men eftersom komponenten fortfarande är under 6 månader gammal borde den inte ha några döda pixlar alls, Den upplever inte kraven som en ny vara. Så därav borde TS kunna reklamera den med konsumentköpslagens regler..

Det är ju inget vidare kul att lägga ut 5-7 tusen på en skärm med en död pixel efter en månad, De ska man inte behöva ta som konsument..

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Aiwzor:

Var hittar du informationen om att det räcker med två döda pixlar?
Jag sitter med samma skärm (snålade) och den har ett antal pixlar som har dött under de senaste 3 månaderna.

Det står i första inlägget, så det är där jag fått det ifrån.

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2002
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2005

Jag har erfarenhet av samma situation.

Köpte en koreaskärm på Ebay. En pixel dog ganska omgående och efter ett par mail, där jag hävdade min rätt, fick jag tillbaka ca 450kr. Dom erbjöd sig till och med att byta ut hela skärmen efteråt, men då tillkom frakt.
Det är självklart att man ska ha tillbaka pengar när en ny produkt går sönder efter minimal användning.

i7 7740X ] [ GTX 1080Ti
16GB RAM ] [ 128GB SSD ] [ 2TB HDD
NZXT H440 White ] [ Asus TUF x299 mk1
Asus VG248QE ] [ EVGA 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Pontooz:

Jag har erfarenhet av samma situation.

Köpte en koreaskärm på Ebay. En pixel dog ganska omgående och efter ett par mail, där jag hävdade min rätt, fick jag tillbaka ca 450kr. Dom erbjöd sig till och med att byta ut hela skärmen efteråt, men då tillkom frakt.
Det är självklart att man ska ha tillbaka pengar när en ny produkt går sönder efter minimal användning.

Ja men nu anser ju inte Acer att den är trasig för än det är minst två ljusa döda pixlar. Jag håller helt med. Tycker det är skit att jag ska behöva acceptera en sämre skärm för samma pris men det tycker Webhallen och Acer

Skickades från m.sweclockers.com

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Ipzen:

Ta o snacka med webbhallen eller Acer igen och säg att du vill ha prisavdrag iallafall.

Hänvisa till konsumentsköpslagen som säger detta.

"Den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris, ålder och andra förutsättningar. "

Enligt mitt tycke så är förutsättningen att skärmen ska vara hel baserat på åldern och de priset du gav för skärmen.

Och du kan även hänvisa till detta.

"Sexmånadersregeln
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan."

Bra post. Var faktist på väg att skriva och undra vad i helskotta är det du skriver, men du har hundra % rätt i det du skriver.

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lag...

Helt annorlunda där jag bor (norge) faktist. Där är det säljaren som skall bevisa att konsumenten har fel från början och upp till fem år.

Oavsett, denna sexmånadersregel innebär ju att om en död pixel dyker upp har du rätt att reklamera på skärmen. Notera att fabrikens garanti inte har med detta att göra alls. Du behöver bara säga att pixeln har dykt upp nu och då säger lagen att felet har varit där från början. Kan bli en intressant diskussion.

Detta kan du be om:

Kräva avhjälpande, det vill säga att få varan reparerad.
Kräva omleverans, det innebär att du får en annan, likvärdig vara.
Kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
Häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.

Ryzen 1700 @3750--2X8GB G.Skill 3600 @3333mhz-14-14-14-14-30-44--GTX 1080 med Corsair H105 plus Kraken adapter--EK Kylning på CPU-EVGA 850 G3--Handfull SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

En liten uppdatering. Acer har ingen 100% pixelgaranti på denna skärmen, alltså är det enligt dom inget fel på skärmen och dom byter därför inte ut den. Webhallen säger att dom kan tänka sig att kolla på den men att det mest troligt inte kommer vara någon ide. Skickar inte in skärmen och riskerar att den hanteras dåligt och kommer tillbaka i sämre skick när det inte verkar vara någon ide.

Det jag fortfarande stör mig på är hur det kan få vara såhär med skärmar.

Nisse köper skärm för 6000kr, får 1 död pixel men detta räknas som normalt.

Bosse köper samma skärm för 6000kr och får ingen död pixel.

Jag tycker det är sjukt att man kan lägga samma peng och behöva lita på turen. Jävla lotteri är vad det är.

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Jaxione:

En liten uppdatering. Acer har ingen 100% pixelgaranti på denna skärmen, alltså är det enligt dom inget fel på skärmen och dom byter därför inte ut den. Webhallen säger att dom kan tänka sig att kolla på den men att det mest troligt inte kommer vara någon ide. Skickar inte in skärmen och riskerar att den hanteras dåligt och kommer tillbaka i sämre skick när det inte verkar vara någon ide.

Det jag fortfarande stör mig på är hur det kan få vara såhär med skärmar.

Nisse köper skärm för 6000kr, får 1 död pixel men detta räknas som normalt.

Bosse köper samma skärm för 6000kr och får ingen död pixel.

Jag tycker det är sjukt att man kan lägga samma peng och behöva lita på turen. Jävla lotteri är vad det är.

Som jag skrev tidigare, reklamera skärmen.

Intel i5 4670K 4.4Ghz Delid | Asus MAXIMUS VI HERO Intel Z87
Corsair CX600M 600W | 4 x 4GB G.Skill Ripjaws DDR3 2133Mhz
MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming | Samsung 840 EVO Series 250GB
Noctua NH-D15 | Fractal Design Define R4 | Winows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Aug 2011

Precis som ovanstående säger, Du borde ha rätt att reklamera skärmen, Sen köper du bara en ny istället.

Ring konsumentombudsmannen och fråga om råd annars, de borde kunna svara på om du har rätt till reklamation eller inte.

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC