Philips avtäcker 31,5-tumsskärm med 8K-upplösning och USB Type-C

Permalänk
Melding Plague

Philips avtäcker 31,5-tumsskärm med 8K-upplösning och USB Type-C

Årets upplaga av IFA-mässan bjuder på en hel del nyheter och nu avtäcker Philips sin senaste datorskärm 328P8K, vilken kommer med 8K-upplösningen 7 680 × 4 320 pixlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Tog konsolerna ca 6 år att få någorlunda 4k upplösning, nu tar PC steget in till 8K

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ja med nuvarande takt lär det ju ta 10 år innan något vettigt grafikkort kan driva denna i spel, men det finns ju andra saker än spel som den kanske är bra för.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Årets upplaga av IFA-mässan bjuder på en hel del nyheter och nu avtäcker Philips sin senaste datorskärm 328P8K, vilken kommer med 8K-upplösningen 7 680 × 4 320 pixlar.

Läs hela artikeln här

*7,6K

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Orisons:

Ja med nuvarande takt lär det ju ta 10 år innan något vettigt grafikkort kan driva denna i spel, men det finns ju andra saker än spel som den kanske är bra för.

4-WAY SLI 8K finns ju redan folk som kör.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ja med nuvarande takt lär det ju ta 10 år innan något vettigt grafikkort kan driva denna i spel, men det finns ju andra saker än spel som den kanske är bra för.

haha 10 år? Gissar på max 4 år innan konsumentkort med stöd för 8K spel släpps.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Och sedan behöver man minst 3st skärmar för att kunna arbeta om man inte har en extremt stor skärm.
Nu behöver man såklart inte ha 3st 8K skärmar utan det räcker med en, men det blir nog tufft för många laptops att idag kunna driva 3st skärmar där kanske en är i 8k och resten i 4k.
Men jag tror utvecklingen av grafikkort går snabbt framåt.
*edit*
Stöder förresten ens dagens vanliga laptop gpuer ens 8k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och sedan behöver man minst 3st skärmar för att kunna arbeta om man inte har en extremt stor skärm.
Nu behöver man såklart inte ha 3st 8K skärmar utan det räcker med en, men det blir nog tufft för många laptops att idag kunna driva 3st skärmar där kanske en är i 8k och resten i 4k.

Undrar om du inte överdriver en smula nu.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masyve:

Undrar om du inte överdriver en smula nu.

Överdriver? Minst 3st 24" skärmar är mer eller mindre standard hos alla som gör något större, dessa kostar går att köpa för strax över 5000kr. Det finns inte en kotte på hela mitt kontor som sitter med sämre, inklusive de på ekonomiavdelningen.
Sedan finns det folk som värker på och skaffar större skärmar och då behövs ej lika många, 3st 34" blir t.ex. svårt att få plats på skrivbordet.
*edit*
Den aktuella skärmen på 31,5", så hade nog 2st gått att arbeta på, även om det ej är optimalt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Överdriver? Minst 3st 24" skärmar är mer eller mindre standard hos alla som gör något större, dessa kostar går att köpa för strax över 5000kr. Det finns inte en kotte på hela mitt kontor som sitter med sämre, inklusive de på ekonomiavdelningen.
Sedan finns det folk som värker på och skaffar större skärmar och då behövs ej lika många, 3st 34" blir t.ex. svårt att få plats på skrivbordet.

Vill ha 4x 34 2560x1600 16:10 på ett skärmställ.

Men vet inte om chefen tycker det är "värt" XD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Överdriver? Minst 3st 24" skärmar är mer eller mindre standard hos alla som gör något större, dessa kostar går att köpa för strax över 5000kr. Det finns inte en kotte på hela mitt kontor som sitter med sämre, inklusive de på ekonomiavdelningen.
Sedan finns det folk som värker på och skaffar större skärmar och då behövs ej lika många, 3st 34" blir t.ex. svårt att få plats på skrivbordet.
*edit*
Den aktuella skärmen på 31,5", så hade nog 2st gått att arbeta på, även om det ej är optimalt.

Skulle vilja påstå att har man behov av 3 skärmar på en ekonomiavdelning så har man ett väldigt ineffektivt arbetssätt, eller överbelastade personer. Jag har 2 skärmar + en laptop som mjukvaruutvecklare. Det räcker mer än väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Skulle vilja påstå att har man behov av 3 skärmar på en ekonomiavdelning så har man ett väldigt ineffektivt arbetssätt, eller överbelastade personer. Jag har 2 skärmar + en laptop som mjukvaruutvecklare. Det räcker mer än väl.

Jämföra excelfil1 med excelfil2 samtidigt som affärssystemet rullar på skärm3?

Permalänk
Rekordmedlem

Då har vi nått gränsen för där det inte längre är meningsfullt att öka upplösningen och i stället kan börja satsa på bildkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

280 PPI känns som en rimlig nivå. Om övriga bildegenskaper hamnar på samma nivå blir det porrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Överdriver? Minst 3st 24" skärmar är mer eller mindre standard hos alla som gör något större, dessa kostar går att köpa för strax över 5000kr. Det finns inte en kotte på hela mitt kontor som sitter med sämre, inklusive de på ekonomiavdelningen.
Sedan finns det folk som värker på och skaffar större skärmar och då behövs ej lika många, 3st 34" blir t.ex. svårt att få plats på skrivbordet.
*edit*
Den aktuella skärmen på 31,5", så hade nog 2st gått att arbeta på, även om det ej är optimalt.

Spelar inte upplösningen någon roll för dig på dem och isf varför inte? Gör du bara saker som är beroende av helskärmsläge, eller horisontellt visningsformat? Jag producerar podcasts, video, bild och reklamgrafik och det enda min tredje skärm användes till alls under arbetstid var Netflix när jag tröttnade på mina spelningslistor. 5120x1440 utspritt på 2x 27'' är mer än du kan hålla koll på om du inte har typ 200% scaling på allt.

Visst, sysslar ni med kameraövervakning eller börshandel och behöver livefeeds från grafer utan ett musklick fattar jag att man vill dekorera hela väggen, men "minst tre skärmar är standard hos de som gör något större" är supertrams. Försöker komma på om jag någon gång på 10 år i mediaproduktion av olika former, allt från foto/filmstudio till reklambyrå, ens har sett ett skrivbord med tre skärmar förutom mitt eget hemma. Tror inte det.

Edit: Såg inte ens att du dessutom påstår att de 3x 24'' ska vara 4K-skärmar, det är ännu mer sanslöst.

Edit 2:

Skrivet av anon159643:

Och sedan behöver man minst 3st skärmar för att kunna arbeta

Skrivet av anon159643:

ja eller ännu mer vanligare, Excelfil1, Excelfil2 och sedan facebook på den 3:e skärmen. I mitt fall är det swelockers.

I rest my case.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shimonu:

Skulle vilja påstå att har man behov av 3 skärmar på en ekonomiavdelning så har man ett väldigt ineffektivt arbetssätt, eller överbelastade personer. Jag har 2 skärmar + en laptop som mjukvaruutvecklare. Det räcker mer än väl.

Antal skärmar är ett kasst mått utan det handlar om skärmyta. Det optimala jag ser är en skärm som täcker hela arbetsytan framåt, där man kan ställa in genom mjukvara hur många skärmar man vill ha, om man vill släcka delar etc.

Skrivet av henkiii:

Jämföra excelfil1 med excelfil2 samtidigt som affärssystemet rullar på skärm3?

ja eller ännu mer vanligare, Excelfil1, Excelfil2 och sedan facebook på den 3:e skärmen. I mitt fall är det swelockers.

Skärmar har idag nästan blivit gratis så det är ej dyrt, men för de som ska ha värstinggrejer så kostar en skärm dubbelt så mycket som de 3st som jag använder. Så jag skulle kunna köpa 6st nya 24" för samma pris.

Skrivet av tvelander:

Vill ha 4x 34 2560x1600 16:10 på ett skärmställ.

Men vet inte om chefen tycker det är "värt" XD

det är grymt, vad som är det optimala kan diskuteras. jag vill helst ha en megastor krökt skärm, som man med mjukvara kan splittra hur mycket man vill.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Och sedan behöver man minst 3st skärmar för att kunna arbeta om man inte har en extremt stor skärm.
Nu behöver man såklart inte ha 3st 8K skärmar utan det räcker med en, men det blir nog tufft för många laptops att idag kunna driva 3st skärmar där kanske en är i 8k och resten i 4k.
Men jag tror utvecklingen av grafikkort går snabbt framåt.
*edit*
Stöder förresten ens dagens vanliga laptop gpuer ens 8k?

Jag har ofta kört med "bara" två skärmar, även om jag använde tre en period med. För många hjälper det inte med fler än två skärmar är min erfarenhet. Det blir inte effektivare än att klicka med musen en extra gång/alt tabba eftersom man både tappar skrivbordsyta och måste vrida huvudet mer och samtidigt hålla reda på vilken skärm man har sakerna på. Många på mitt jobb vill inte ha fler än två skärmar och vi använder datorerna 95 % av arbetstiden. Smidigt att använda t.ex. win+höger pil och liknande för att dela upp innehållet så att man kan köra en PDF fil och ett webbläsarfönster eller liknande på en skärm och se båda samtidigt och ha något större på en skärm i fullskärmsläge. Programmerarna på jobbet har däremot 3-4 skärmar var plus en större skärm tillsammans på väggen där de har lite gemensamma saker på.

Jag kommer nog inte gå upp till 8k inom närmsta tiden heller då jag i skrivande stund bara har 4 Mpixels upplösning på min huvudskärm. 4k (8 Mpixel) är så tungdrivet, men när jag uppgraderar blir det nog den upplösningen i alla fall. Kul ändå att 8k börjar komma mer. Det känns som ett sista steg på en väldigt lång tid? Det blir svårt att se skillnad efter det tänker jag, från 8k till 800000k bör det inte vara någon märkbar skillnad för 99 % av befolkningen på ett normalt arbetsavstånd.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Dell UltraSharp UP3218K, som är väldigt lik den här skärmen, kommer kosta ungefär 40k när den släpps den här månaden. Så denna Philips lär nog hamna på runt det priset också. För den som undrar över pris alltså.

Jag utgår ifrån att båda skärmarna har äkta 10 bitars färgdjup.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kaptenperre:

Jag har ofta kört med "bara" två skärmar, även om jag använde tre en period med. För många hjälper det inte med fler än två skärmar är min erfarenhet. Det blir inte effektivare än att klicka med musen en extra gång/alt tabba eftersom man både tappar skrivbordsyta och måste vrida huvudet mer och samtidigt hålla reda på vilken skärm man har sakerna på. Många på mitt jobb vill inte ha fler än två skärmar och vi använder datorerna 95 % av arbetstiden. Smidigt att använda t.ex. win+höger pil och liknande för att dela upp innehållet så att man kan köra en PDF fil och ett webbläsarfönster eller liknande på en skärm och se båda samtidigt och ha något större på en skärm i fullskärmsläge. Programmerarna på jobbet har däremot 3-4 skärmar var plus en större skärm tillsammans på väggen där de har lite gemensamma saker på.

Jag kommer nog inte gå upp till 8k inom närmsta tiden heller då jag i skrivande stund bara har 4 Mpixels upplösning på min huvudskärm. 4k (8 Mpixel) är så tungdrivet, men när jag uppgraderar blir det nog den upplösningen i alla fall. Kul ändå att 8k börjar komma mer. Det känns som ett sista steg på en väldigt lång tid? Det blir svårt att se skillnad efter det tänker jag, från 8k till 800000k bör det inte vara någon märkbar skillnad för 99 % av befolkningen på ett normalt arbetsavstånd.

"För många hjälper det inte med fler än två skärmar är min erfarenhet"

Det är ju bara personligt.

Jag hade helst velat ha 6x 34 tum i skärmställ.

Vissa på vårat jobb klarar inte ens av ha två skärmar.

Jag har macros för att flytta fönster på alla skärmar och flyta musen automatisk till en av skärmarna eller aktivera ett fönster.

Är man poweruser är det guld... annars inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

[...]
Är man poweruser är det guld... annars inte.

Man måste gilla att träna nacken också.

Jag tycker två 24-tummare, vilket jag har på jobbet, är på gränsen för vad som är bekvämt. Tar hellre en stor skärm med hög upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"För många hjälper det inte med fler än två skärmar är min erfarenhet"

Det är ju bara personligt.

Jag hade helst velat ha 6x 34 tum i skärmställ.

Vissa på vårat jobb klarar inte ens av ha två skärmar.

Jag har macros för att flytta fönster på alla skärmar och flyta musen automatisk till en av skärmarna eller aktivera ett fönster.

Är man poweruser är det guld... annars inte.

Själv har jag försökt vänja av mig vid lyxiga skärmuppsättningar. Som konsult blir man bara besviken när man åker ut till en kund och får koppla in sin laptop med VGA mot en 1680x1050 skärm.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mooter:

Själv har jag försökt vänja av mig vid lyxiga skärmuppsättningar. Som konsult blir man bara besviken när man åker ut till en kund och får koppla in sin laptop med VGA mot en 1680x1050 skärm.

Har hemma mega setup-up och på jobbet nu bara en vanlig 60Hz 1080 skärm för att få lite av båda så man uppskattar hemma lite mer

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DasIch:

Man måste gilla att träna nacken också.

Jag tycker två 24-tummare, vilket jag har på jobbet, är på gränsen för vad som är bekvämt. Tar hellre en stor skärm med hög upplösning.

Man sitter ju på avstånd så är chill.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

"För många hjälper det inte med fler än två skärmar är min erfarenhet"
Det är ju bara personligt.

Jag hade helst velat ha 6x 34 tum i skärmställ.
Vissa på vårat jobb klarar inte ens av ha två skärmar.
Jag har macros för att flytta fönster på alla skärmar och flyta musen automatisk till en av skärmarna eller aktivera ett fönster.
Är man poweruser är det guld... annars inte.

Jo nog är det personligt. För min del håller jag med Johan86c om att skärmytan är det viktigare att fokusera på än antalet skärmar men även en så stor skärmyta som du vill ha blir mer nackdelar i mitt användande än fördelar. Jag klarar mig bättre med snabbknappar och byter vilka fönster som är aktiva än att ha nästan allting synligt på en jättestor yta. Nackdelarna blir bland annat att många saker då är långt ifrån mitten av synfältet där man står (så att man måste vrida huvudet och se från en stor vinkel).

Men som någon skrev här så finns det förstås tillfällen när man behöver ha överblick över väldigt mycket samtidigt. Det skulle vara kul att testa 6x34" däremot Jag har bara kört 3st skärmar som mest under en längre period.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Säg till när den får 540hz för fint flyt.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Tar hellre en stor skärm med hög upplösning.

Det största problemet är ju att skärmtillverkarna inte gör sådana skärmar som har bra proportioner, det är ju ultralågt/lågupplöst som gäller eftersom de bara satsar på speltrams om skärmen har bredare proportioner än 16:9, eller så har skärmen för liten yta, jag hade gärna sett att det satsades mer på högupplösta skärmar kring 110-120 cm bredd då det ofta passar bra på skrivbordet, de måste dessutom ha minst 2000 pixlar på höjden för annars är det ju inget uppbyte från 1600 pixelhöjd men höjden bör fysiskt inte vara över 50 cm för då lär det finnas risk att det blir dålig ergonomi pga nackböjningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Symmetrisk bezel? Megaorgasm, synd bara att det inte är 16:10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Dell UltraSharp UP3218K, som är väldigt lik den här skärmen, kommer kosta ungefär 40k när den släpps den här månaden. Så denna Philips lär nog hamna på runt det priset också. För den som undrar över pris alltså.

Jag utgår ifrån att båda skärmarna har äkta 10 bitars färgdjup.

När 4k skärmarna kom var dem väldigt dyra sen ett år senare hade priset mer än halverats vilket kommer att ske med dessa skärmar när produktions volymen ökar. Amd och Nvidia måste komma på ny teknik när det gäller grafikkort för den tekniken dem har nu räcker inte på långa vägar.

Permalänk
Medlem

Vem behöver 8k skärm ? Den kommer att är upp grafikkorten som finns i dag.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Amd och Nvidia måste komma på ny teknik när det gäller grafikkort för den tekniken dem har nu räcker inte på långa vägar.

Tillsvidare skulle det räcka långt med bättre skalning, så 4K kan pixelmappas till 8K. Då skulle spelen fortfarande hålla hög bildkvalité och vara spelbara på dagens hårdvara, även om de såklart inte nyttjar hela upplösningen på 8K.

Det hela kan förstås bli en enda stor icke-fråga. När 8K skärmar börjar sprida sig på bred front kanske vi redan har hårdvara som klarar det bra.