Forumdelen sponsras av

ASUS VG248QE 24" högt fläktljudsproblem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017

ASUS VG248QE 24" högt fläktljudsproblem

Hej.

Köpte min ASUS VG248QE 24" innan sommaren från Webhallen.

Skärmen gör väldigt mycket ljud av sig, speciellt i stunder då den renderar mycket 3D grafik. Är nästan helt säker på att det är någon fläkt i skärmen.
Vill därför höra om det finns någon som haft liknande problem, vet åtgärder eller om skärmen är defekt, osv?
Jag har noll koll egentligen, allt jag vet är att skärmen låter för mycket och det är väldigt irriterande.

Tack på förhand.
MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Skärmen har garanterat ingen fläkt i sig, och det är ändå inte skärmen utan datorn som renderar 3D. Skärmen får bara färdiga bilder från datorn, så den ska inte påverkas av hur mycket datorn belastas.

Däremot har den inbyggda högtalare som kanske plockar upp störningar från datorn, det är väl en av få saker som kan påverkas av datorn belastning. Skärmar kan också ha spoltjut, men det brukar vara relativt ljusstyrkan och ligga på en ganska konstant ljudnivå.

Du kan ju testa att koppla ur högtalarna om du har dem anslutna till datorn, eller ansluta något till dem ifall du inte har det. Testa även om det påverkar något ifall du ändrar ljudnivån eller ljusstyrkan på skärmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017

Jag drog endast bara ut AUX-sladden som var kopplad från datorn och nu är det helt tyst. Känner mig för övrigt inte heller som världens smartaste. tack för hjälpen, har varit sjukt störande ett tag.

MVH

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

@leonardw4 *Tråd flyttad*

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk