Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mamma gick på ett avtal på Sverigesenergi avbryta avtalet hur?

Permalänk
Avstängd

Mamma gick på ett avtal på Sverigesenergi avbryta avtalet hur?

Tja,

Mamma gjorde en tabbe då försäljare sa till henne att hon skulle få elen till ett jättebra pris och sen så vill han att hon skulle skriva under och sen så hade dom gjort ett avtal.

Vi har DINEL som är på ca 74 öre/KW och Sverigesenergi skulle ligga på över 85 öre/KW tror jag det var.

Så hur kan vi avbryta detta avtal?

Och nu när mamma har ringt till dom så säger dom att hon ska vänta på att får hem papperet innan hon kan avbryta avtalet men det tror jag inte på dom gör så för att dra ut på tiden.

Avtalet.

3.2 Om Avtalet ingås på distans, till exempel via telefon eller internet, har Kunden ångerrätt. Kunden kan åberopa sin ångerrätt genom att ringa Kundservice, eller skicka in en ångerblankett som finns på Hemsidan, inom 14 dagar räknat från den dag då Avtalet ingicks.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa dig med hur du löser denna knut, ville bara dela med mig av min erfarenhet. Jag har själv en mor som går och gör saker utan att riktigt tänka igenom dem, så jag löste det genom att arbeta proaktivt istället för reaktivt, så jag tog bort alla såna saker från henne. Det går alldeles utmärkt att avtala om el osv å annans vägnar så länge alla parter är med på vad som händer, och att hon är med på att nya papper kommer komma in som hon ska skriva på.

Enda problemen är bank/kredit-relaterade saker pga banksekretesslagarna, men det går att komma kring dem kring lättare frågor om man istället pratar "allmänt" och ger information (de får dock inte ge någon personlig info så bäst att du sitter på alla papper osv själv). Ex problem med internetköp och du undrar när pengarna släpps tillbaks, de har policies och regler kring sånt de kan öppet prata om utan att specifikt prata om en individ.

Jag såg även din sig, så jag röstar +1 på ditt inlägg pga den. Fler med normavvikelser som kan reflekteras i ens skrivna språk borde sätta en kort rad i sin sig att de har dyslexi, eller att de kan feltolkas på x sätt, osv. Jag förstår mig inte på folk som till synes rullar ansiktet på tangentbordet utan en förklaring varför, jag har svårt att ta dem på allvar.

Ditt inlägg är dock i mina ögon klanderfritt. Jag hoppas att min icke-hjälp var till någon form av hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tja,

Mamma gjorde en tabbe då försäljare sa till henne att hon skulle få elen till ett jättebra pris och sen så vill han att hon skulle skriva under och sen så hade dom gjort ett avtal.

Vi har DINEL som är på ca 74 öre/KW och Sverigesenergi skulle ligga på över 85 öre/KW tror jag det var.

Så hur kan vi avbryta detta avtal?

Och nu när mamma har ringt till dom så säger dom att hon ska vänta på att får hem papperet innan hon kan avbryta avtalet men det tror jag inte på dom gör så för att dra ut på tiden.

Avtalet.

3.2 Om Avtalet ingås på distans, till exempel via telefon eller internet, har Kunden ångerrätt. Kunden kan åberopa sin ångerrätt genom att ringa Kundservice, eller skicka in en ångerblankett som finns på Hemsidan, inom 14 dagar räknat från den dag då Avtalet ingicks.

Har hon ingått avtal via telefonen eller ska hon ingå avtalet genom att skriva på pappren?
Oavsett vad så skicka ett mail till företaget och skriv klart och tydligt att du vill nyttja ångerrätten och vill att avtalet rivs omedelbart. Be om bekräftelse på detta.
Då bör du ha ryggen fri även om dom ligger på och vägrar bryta avtalet. Bör skydda dig ändå upp till domstol.

Det bästa är alltid att maila, så man har allt skriftligt.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raphaei:

Kan tyvärr inte hjälpa dig med hur du löser denna knut, ville bara dela med mig av min erfarenhet. Jag har själv en mor som går och gör saker utan att riktigt tänka igenom dem, så jag löste det genom att arbeta proaktivt istället för reaktivt, så jag tog bort alla såna saker från henne. Det går alldeles utmärkt att avtala om el osv å annans vägnar så länge alla parter är med på vad som händer, och att hon är med på att nya papper kommer komma in som hon ska skriva på.

Enda problemen är bank/kredit-relaterade saker pga banksekretesslagarna, men det går att komma kring dem kring lättare frågor om man istället pratar "allmänt" och ger information (de får dock inte ge någon personlig info så bäst att du sitter på alla papper osv själv). Ex problem med internetköp och du undrar när pengarna släpps tillbaks, de har policies och regler kring sånt de kan öppet prata om utan att specifikt prata om en individ.

Jag såg även din sig, så jag röstar +1 på ditt inlägg pga den. Fler med normavvikelser som kan reflekteras i ens skrivna språk borde sätta en kort rad i sin sig att de har dyslexi, eller att de kan feltolkas på x sätt, osv. Jag förstår mig inte på folk som till synes rullar ansiktet på tangentbordet utan en förklaring varför, jag har svårt att ta dem på allvar.

Ditt inlägg är dock i mina ögon klanderfritt. Jag hoppas att min icke-hjälp var till någon form av hjälp.

Tack för ditt stöd.

Då jag redan hjälper min mamma med hennes ekonomi då hon inte kan internet så vet hon inte hur man betala på internetbaken så jag hjälper henne med det.

Det jag tycker är fel det är när försäljare hitta svaga personer och utnyttja det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mansonite:

Har hon ingått avtal via telefonen eller ska hon ingå avtalet genom att skriva på pappren?
Oavsett vad så skicka ett mail till företaget och skriv klart och tydligt att du vill nyttja ångerrätten och vill att avtalet rivs omedelbart. Be om bekräftelse på detta.
Då bör du ha ryggen fri även om dom ligger på och vägrar bryta avtalet. Bör skydda dig ändå upp till domstol.

Det bästa är alltid att maila, så man har allt skriftligt.

Då detta hände i Nordstan så gäller inte ångerrätten om man ska tolka avtalet rätt.

Jag har skicka ett email till dom och har även försök skicka ett pm till deras Facebook.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Då detta hände i Nordstan så gäller inte ångerrätten om man ska tolka avtalet rätt.

Jag har skicka ett email till dom och har även försök skicka ett pm till deras Facebook.

Distansköpslagen verkar skojarbolaget vilja kringgå men ångerrätten gäller även vid sådan här "försäljning".
Man kan inte avtala bort sådant, även om det står i avtalet.

Tala om för dem att ni ångrar ingånget avtal och anmäl till konsumentombudsmannen.
Vänta inte utan agera nu, datera kopior på alla papper/email som du skickar in och talar om att du vill utnyttja din ångerrätt. De förhalar i syfte att du skall bränna dina två veckor.

Att folk inte har fattat att detta är skojare...!?

"När du handlar i en butik har du ingen rätt att ångra köpet. Det har du däremot om du köper något på nätet, av en telefonförsäljare eller om du ingår ett avtal med en säljare utanför säljarens affärslokaler." [http://www.hallakonsument.se/angerratt]

Kompletterande info...
Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Och nu när mamma har ringt till dom så säger dom att hon ska vänta på att får hem papperet innan hon kan avbryta avtalet men det tror jag inte på dom gör så för att dra ut på tiden.

Typiskt sätt att få tiden att gå så att de 14 ångerrättsdagarna skall gå så att du inte längre kan bryta åberopa din ångerrätt.
Fruktansvärt mycket skojare nu för tiden.

Kan aldrig tänka mig att köpa något på det sättet, varken på stan eller via telefon. Behöver jag något så letar jag upp det själv..

Permalänk
Medlem

Fick din Mamma någon information kring ångerfristen vid tillfället (muntligen räcker inte)?

"Säljaren ska informera dig om ångerrätten
Tiden som du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist. Den börjar löpa från dagen du tar emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet.

Företaget måste informera dig om din ångerrätt för att ångerfristen ska påbörjas. Om du inte har fått tillräcklig information räknas ångerfristen från den dag du får informationen.

För att ångerfristen ska påbörjas måste företaget informera dig om:

Om det finns ångerrätt
Hur lång ångerfristen är
Hur du går tillväga för att ångra dig
Att det finns ett standardformulär du kan använda när du ångrar dig och var du hittar detta formulär
Om säljaren inte kan visa att du fått denna information om ångerrätten har du i stället ett år på dig att ångra köpet."

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Och nu när mamma har ringt till dom så säger dom att hon ska vänta på att får hem papperet innan hon kan avbryta avtalet men det tror jag inte på dom gör så för att dra ut på tiden.

Du kan alltid ladda ner pappret ifrån deras hemsida, skriva ut och skicka in.
http://www.sverigesenergi.se/globalassets/blanketter/privat/a...

Permalänk
Avstängd

"Löst sig"

Mamma har ringt dom 2 gånger dom försöker hela tiden att sjuka upp tiden hela tiden första gången sa dom att man skulle vänta på ett pappret och sen kunde man välja om man vill avbryta och sen när hon skulle ringa igen efter bara ca 20 minuter då säger dom att hon har en månad på sig att läsa pappret.

När jag ringde till dom så förklara att jag ville använda min ångerrätten men då vill han att min mamma skulle säga att det var okej men då jag inte hade henne nära mig så fick jag vänta.

Sen när min mamma var nära mig så prova jag igen att ringa till dom och förklara min ångerrätten som var på deras avtal 3.2 och då ville han veta vilken typ av bodde jag hade och hur stor den var och om jag hade något som drog mycket ström sen när jag svara på hans dumma frågor så sa jag igen att jag ville använda min ångerrätten då börja han då fråga om hur mycket det kostar per månad den elen som min mamma betalar sa jag runt 200 kr då sa han va du får det för 158kr av oss och då sa jag hur går det till när tar 85 öre/KW och den som jag använder mig av just nu är på 74 öre/KW då börja han säga att det inte går att få så lågt och så sa han att man inte kunde få sånt på rörligt el men då sa jag att jag hade fast då sa han okej då gör som du vill jag avbryter ditt avtal på en gång och efter en stund fick jag ett sms av dom att jag hade avbryt avtalet.

Det som gör mig mest förbannad är att dom utnyttja min mamma.

Sen så sa han aldrig vad han heter heller.

Någon annan som har haft samma problem med just detta företag?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av superegg:

Vi har DINEL som är på ca 74 öre/KW och Sverigesenergi skulle ligga på över 85 öre/KW tror jag det var.

Skriv gärna kWh, inte kW, när du menar kWh. Om inte annat bidrar felaktig användning till att det blir svårare för mindre insatta att förstå vad effekt, energi, watt och wattimmar är – även om viljan finns.

Inte skulle du ju skriva att din bil drar "0,8 liter/mil/h", eller hur?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Mamma har ringt dom 2 gånger dom försöker hela tiden att sjuka upp tiden hela tiden första gången sa dom att man skulle vänta på ett pappret och sen kunde man välja om man vill avbryta och sen när hon skulle ringa igen efter bara ca 20 minuter då säger dom att hon har en månad på sig att läsa pappret.

När jag ringde till dom så förklara att jag ville använda min ångerrätten men då vill han att min mamma skulle säga att det var okej men då jag inte hade henne nära mig så fick jag vänta.

Sen när min mamma var nära mig så prova jag igen att ringa till dom och förklara min ångerrätten som var på deras avtal 3.2 och då ville han veta vilken typ av bodde jag hade och hur stor den var och om jag hade något som drog mycket ström sen när jag svara på hans dumma frågor så sa jag igen att jag ville använda min ångerrätten då börja han då fråga om hur mycket det kostar per månad den elen som min mamma betalar sa jag runt 200 kr då sa han va du får det för 158kr av oss och då sa jag hur går det till när tar 85 öre/KW och den som jag använder mig av just nu är på 74 öre/KW då börja han säga att det inte går att få så lågt och så sa han att man inte kunde få sånt på rörligt el men då sa jag att jag hade fast då sa han okej då gör som du vill jag avbryter ditt avtal på en gång och efter en stund fick jag ett sms av dom att jag hade avbryt avtalet.

Det som gör mig mest förbannad är att dom utnyttja min mamma.

Sen så sa han aldrig vad han heter heller.

Någon annan som har haft samma problem med just detta företag?

De var ju på nyheterna för typ 1-2 veckor sen? De skulle granskas av konsumentverket pga. ökande anmälningar.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dekkan:

De var ju på nyheterna för typ 1-2 veckor sen? De skulle granskas av konsumentverket pga. ökande anmälningar.

Verka vara flera som har haft problem med dom.

Ska jag göra en anmälan till konsumentverket om detta?

Skrivet av Alling:

Skriv gärna kWh, inte kW, när du menar kWh. Om inte annat bidrar felaktig användning till att det blir svårare för mindre insatta att förstå vad effekt, energi, watt och wattimmar är – även om viljan finns.

Inte skulle du ju skriva att din bil drar "0,8 liter/(mil/h)", eller hur?

Kan ha missa H när jag skriv det men menar självklart KWh.

Jag la mer tid på att förklara mitt problem än att lägga tid på att rätta mig själv denna gång. xD

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Gött att det löste sig. Kundtjänst brukar vara cancer, inte minst på oseriösa företag som detta självklart är.

Permalänk
Medlem

@Superegg
Spara SMS'et, men skönt att det verkar ha löst sig. Börjar de ställa frågor så säg att du inte är intresserad utan vill säga upp avtalet, det är ingen idé att prata om något annat.

@Alling Min bil drar 5,6E-9 m^2 Diesel, vilket är en helt korrekt enhet men förmodligen helt obegriplig för de flesta.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZAIZAI:

@Superegg
Spara SMS'et, men skönt att det verkar ha löst sig. Börjar de ställa frågor så säg att du inte är intresserad utan vill säga upp avtalet, det är ingen idé att prata om något annat.

Jag har sagt till min mamma att spara sms:et.

Det är inte så lätt att säga upp avtalet då han heller tiden försöker byta samtalsämne hela tiden. :/

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZAIZAI:

Min bil drar 5,6E-9 m^2 Diesel, vilket är en helt korrekt enhet men förmodligen helt obegriplig för de flesta.

Hur tjock hinna av diesel har du på den ytan?

Permalänk
Medlem

@videopac: 10'000 meter...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)