Oidentifierat nätverk Windowsserver

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Oidentifierat nätverk Windowsserver

Har hand om ett nätverk med en Windows Server 2008 R2 där det ibland då man startar upp en klient blir en gul triangel på nätikonen och det blir oidentifierat nätverk.

Klienterna har numer mestadels Win10 och problemet uppstår både om de kör via TP-kabel och trådlöst. Om man avaktiverar/aktiverar nätverkskortet eller vid kabelanslutning drar ur och sätter i kabeln hittar den nätverksnamnet och allt funkar som det ska.

Har testat att avinstallera nätverkskortets drivrutiner och startat om så de återinstalleras och då funkar det men bara temporärt. Har även testat att lägga in IP-adressen som standard-gateway men inte heller det är nån permanent lösning, den försvinner från TP/IP-inställningarna.

Ibland, om man låter det vara, så rättar det till sig efter en stund, men inte alltid.

Bildexempel

//Hans B

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Det hänger ihop med att tjänsterna startar parallellt. Det är en text bara, ren information och som du märker rättar det till sig efter en stund. Om du vill kan du gå in i tjänster och bestämma att exempelvis nätverkstjänsterna får ta någon minut på sig att starta och låta brandvägg etc starta upp i lugn och ro. Normalt sett så kan man låta windows gå ner i viloläge etc och låta burken vara igång, det är designat för att jobba så istället för att helt stänga av datorn varje dag... iaf i pro-varianten. Själv låter jag mina jobbarkompisars datorer stå på, omstart sker bara vid patch-tisdagar etc. Dom med bärbara har ju alltid burken igång liksom och man får andra snygga problem när dom klappar ihop locket med vpnförbindelser uppe etc.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Gurk:

Det hänger ihop med att tjänsterna startar parallellt. Det är en text bara, ren information och som du märker rättar det till sig efter en stund. Om du vill kan du gå in i tjänster och bestämma att exempelvis nätverkstjänsterna får ta någon minut på sig att starta och låta brandvägg etc starta upp i lugn och ro. Normalt sett så kan man låta windows gå ner i viloläge etc och låta burken vara igång, det är designat för att jobba så istället för att helt stänga av datorn varje dag... iaf i pro-varianten. Själv låter jag mina jobbarkompisars datorer stå på, omstart sker bara vid patch-tisdagar etc. Dom med bärbara har ju alltid burken igång liksom och man får andra snygga problem när dom klappar ihop locket med vpnförbindelser uppe etc.

Vet du specifikt vilka tjänster man ska "slow-starta" för att datorn inte ska få tuppjuck med nätverket?

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Kr^PacMan:

Vet du specifikt vilka tjänster man ska "slow-starta" för att datorn inte ska få tuppjuck med nätverket?

Oj, jag har bara gjort så på servrar... IIS och typ WSUS?
Det är ju inte några problem, eller?
Förr kunde man plutta runt grupperna i regedt32 [HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\ServiceGroupOrder] och därmed styra ordningen. Nu ligger dom bara i en stor hög.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Okt 2004

Är det laptops skulle jag dubbelkolla energiinsyällningen för nätverkskortet i detta fall.

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..