Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Är också lite sugen på denna! Återkoppla hemskt gärna i tråden med vad du tycker om den

De har skickat TV:n till mig ändå, så jag testar TV:n lite för skojs skull och jämför med min nuvarande Samsung JU7505. Kan återkomma till dig när jag har testat.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

De har skickat TV:n till mig ändå, så jag testar TV:n lite för skojs skull och jämför med min nuvarande Samsung JU7505. Kan återkomma till dig när jag har testat.

Haha, där ser man Låter super!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inbränningsrisken är ju lite oroande.

Som jag förstår det är permanenta inbränningar på OLED inte heller något som bränner fast för att samma bild visats för länge i sträck (det förorsakar temporär image retention) utan handlar helt enkelt om ojämn använding av LEDs:en, där de som använts mer (t.ex. kraftigt lysande logotyper och HUDs) blir tröttare och ljussvagare än resterande.

Det som är oroande är att LG sagt att livslängden på OLED-panelerna ska vara över 100 000 timmar, men om man kan få permanenta avbilder (dvs. märkbart sänkt ljusstyrka) av hjärtan från Breath of the Wild redan efter 150 timmar så börjar man undra. Lösningen på problemet, deras rensningsmekanism, är nog också ganska olustig, då jag misstänker att det helt enkelt går ut på att köra slut på LEDs:en så att alla blir lika utnyttjade och ljussvaga som de som använts mest (till en viss gräns, om rensingmekanismen inte hinner ikapp det ojämna användandet uppstår inbränningar.)

Finns nog en anledning till att det fortfarande inte tillverkas OLED-monitorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Som jag förstår det är permanenta inbränningar på OLED inte heller något som bränner fast för att samma bild visats för länge i sträck (det förorsakar temporär image retention) utan handlar helt enkelt om ojämn använding av LEDs:en, där de som använts mer (t.ex. kraftigt lysande logotyper och HUDs) blir tröttare och ljussvagare än resterande.

Det som är oroande är att LG sagt att livslängden på OLED-panelerna ska vara över 100 000 timmar, men om man kan få permanenta avbilder (dvs. märkbart sänkt ljusstyrka) av hjärtan från Breath of the Wild redan efter 150 timmar så börjar man undra. Lösningen på problemet, deras rensningsmekanism, är nog också ganska olustig, då jag misstänker att det helt enkelt går ut på att köra slut på LEDs:en så att alla blir lika utnyttjade och ljussvaga som de som använts mest (till en viss gräns, om rensingmekanismen inte hinner ikapp det ojämna användandet uppstår inbränningar.)

Finns nog en anledning till att det fortfarande inte tillverkas OLED-monitorer.

100 000 timmar låter väldigt mycket när M3 skriver att genomsnitet ligger på ca20 000 timmar
https://m3.idg.se/2.1022/1.648326/oled-tv-led-lcd
Och kan man inte minska risken för inbräning om man minskar ljusstyrkan och inte kör på max hela tiden? Samt då borde väl mobilerna som har Oled skärmar löpa större risk för inbrändning än en tv?
Dock kommer det nog bli en Oled ändå under storreorna inom snar framtid

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jo man har ju sett misshandlade mobiler i affärer med kraftig inbränning. Aldrig lyckats få något på mina oled telefoner dock. Men där har man ju skärmsläckare efter. 5 min läser inga romaner

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

OLED-tekniken i mobila enheter skiljer sig från OLED-tekniken i LG:s TV-apparater. Den förra är RGB-baserade OLED:r och de verkar vara mer känsliga för inbränningar vilket kan vara en fråga om själva tillämpningen och det faktum att de ska alstra en hel del mer ljus. Galaxy note 8 påstås nå över 1000 nits och det i sig sliter mer på själva dioden.

OLED i LG:s TV bygger på fyra vita lysdioder som filtreras för RGB samt en fjärde vit för ren ljusstyrka. TV-apparaterna peakar runt 350 nits (beroende på APL-ABL-förhållande) och i korta perioder vid HDR når de ca 700 nits i cirka 20-30 sekunder. Det blir en annan typ av slitage på detta och själva tillämpningen skiljer sig. En mobil enhet har ofta ett gränssnitt med klocka och symboler etc. som ständigt finns där.

Så kör man exakt samma spel dag ut och in kanske man ökar risken med en OLED-TV. Men annars skulle jag säga att det inte är lika känsligt som det var med plasma-TV.

Permalänk

@Samlooh: Kort fråga, var beställde du den ifrån för 14 000 kr?

Visa signatur

Silverstone SG05B | GigaByte H67 | 2500K | Patriot Pyro SE 120Gb |8GB Corsair XMS3 | Samsung P2450H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Det är en LG-panel, ja. Ändå så ska det enligt recensionerna jag tittat på vara bättre bild på Philips. Nackdelen är ju dock att det är högre "input lag".

Kommer jag märka stor skillnad på drygt 20ms som jag har idag och 50ms som Philips har?

Låter som att Philips bara slängt på en extra bildprocessor i ett extra steg som tar sin lilla tid.

Skrivet av _niko_:

Denna rec ger nog en del svar på dina frågor.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4095122

Herrejisses vilken recension!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av introstand:

@Samlooh: Kort fråga, var beställde du den ifrån för 14 000 kr?

14 300 för att vara exakt. Köpte som fyndvara på Netonnet, kostar annars 14 990kr.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.