Någon antingen spionerar eller känner efter post genom brevinkast i dörren.

Permalänk
Medlem

Någon antingen spionerar eller känner efter post genom brevinkast i dörren.

Jag har ett brevinkast som på insidan låser sig ibland med piggen så den står öppen.
Inget som är synligt utanför dörren utan bara inne i lägenheten.

Vår port är alltid låst. Den kan öppnas med portkod från klockan 6 på morgonen till kl 18 på kvällen. Därefter så är det nyckel som gäller.

De senast dagarna har jag kommit hem till bostaden och funnit denna lucka öppen.
Men ingen post ligger i korgen.

Inte så mycket att göra åt då jag inte är hemma. Men nu idag torsdag 7 september någon minut över klockan 22 är det någon som trycker in luckan.

Katterna kommer rusande som de alltid gör när någon är på dörren. Jag hinner inte ut i tid för att se då jag hör porten öppnas och någon försvinner.

Min första tanke är nu polisanmälan. Men det har ju inte hänt något så här långt. Har inga belägg för att någon stjäl min post då jag inte saknar något ännu.

***bort/mod***

Går det ens att göra polisanmälan i ett sådant tidigt skede?

Vad hade ni andra gjort?

Kan tillägga att man kan se rakt in i hallen om man hukar sig och glor in genom luckan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det här låter helt galet. Det optimala i det här fallet är att ta ledigt från jobbet/allt annat och stå och spana bara tills personen kommer. Inte så praktiskt men hade givit resultat iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Spontant låter det som någon rekar lägenhet för eventuellt inbrott, om det nu faktiskt är någon som går och glor i ditt brevinkast och det inte är tvärdraget när någon går i porten som lyfter luckan. Massa post = förmodligen bortrest hyresgäst = fritt fram.

Btw, kul att se en annan helsingborgare aktiv på forumet

Edit: Hör med de andra i huset om de upplevt samma sak, så utesluter du iaf. om det är någon som specifikt kollar dig, eller bara någon som går runt överallt och kollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Spontant låter det som någon rekar lägenhet för eventuellt inbrott, om det nu faktiskt är någon som går och glor i ditt brevinkast och det inte är tvärdraget när någon går i porten som lyfter luckan. Massa post = förmodligen bortrest hyresgäst = fritt fram.

Btw, kul att se en annan helsingborgare aktiv på forumet

Edit: Hör med de andra i huset om de upplevt samma sak, så utesluter du iaf. om det är någon som specifikt kollar dig, eller bara någon som går runt överallt och kollar.

Tvärdraget är det inte då yttre luckan är spänd så hård av vaktmästaren så tryck inte kan rubba. Till och med posten har klagat på att det är svårt att trycka in post för luckan är så envist stängd.

Kommer tala med grannarna imorgon efter jobb. Lite för sent att knacka på gamlingarnas dörr efter kl 22

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Sjukt. Men om det är kod 06-18 och nyckel efter det så är det ju någon behörig med nyckel som gör det?
Håller me ovan att det antingen rekas för inbrott eller letar efter post med värde/personuppgifter.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Kontakta Prästen...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort tveksamma förslag samt uppmaning till brott/hot.

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Placera en liten spionkamera under brevlådan som filmar gärningsmannen i fejjan nästa gång han kommer

Alternativt, nästa gång det händer, rusa efter honom.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att du har lagen om nödvärn på din sida.

24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).

https://lagen.nu/1962:700#K24P1S1

Permalänk
Medlem

Ringde polisen på 114 14 som är öppet dygnet runt.

Går inte att göra polisanmälan i dagsläget då brått ännu inte begåtts.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

@iller: ta bort korgen under brevinkastet.
eller hitta nån gammal mobil som du gör om till övervakningskamera som spelar in allt som rör sig i bild rikta mot din dörr, lägg gammal post i krogen och få bekräftat att nån verkligen tar upp posten från krogen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@iller: Jag ska inte svära på det men vill minnas att man faktisk kan anmäla folks som vistas i t.ex en trappuppgång om de inte är eller besöker hyresgäst och att det då faller under hemfridsbrott och/eller olaga intrång och även eventuellt förberedelse till brott.
Är det inte fildelning så orkar väl inte polisen engagera sig...
Min kollega kunde i alla fall anmälde ett par Romer som smög sig in in i vår lokal men blev påkomna. Inget stöld hade ägt rum men polisen tog villigt emot anmälan.

Off topic: Förra sommaren hittade min svärmor en Rom i garaget. På knagglig engelska ursäktade han sig med att han vill ha vatten.
Vet inte Romer vad en ringklocka är?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Proffsmobbare

Har du möjlighet att låna en jaktkamera? Montera den isåfall vid dörrögat, den tar bilder och laddar upp till vald plats när någon form av rörelse sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Har du möjlighet att låna en jaktkamera? Montera den isåfall vid dörrögat, den tar bilder och laddar upp till vald plats när någon form av rörelse sker.

Räknas inte det som allmän plats och därmed olagligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Som tidigare sagts, sätt en liten kamera längst ner i korgen och kanske t.o.m. limma en brytare under nedre kanten av luckan om du inte då kan skaka fram en jaktkamera. Oavsett skulle jag lägga en kartongbit eller liknande på insidan av korgen för att förhindra att folk ser in..

Det kan ju faktisk vara någon som är ute efter din/deras post med..

Permalänk
Medlem

@iller:

Det är lagligt att fota/filma på allmän plats.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Är det en gammal trädörr? De är ju lätta att bryta upp så kanske inbrottstjuvar som rekar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicpenna:

@iller:

Det är lagligt att fota/filma på allmän plats.

Ja, men är det tillåtet med övervakning? Jag tror inte det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Spontant låter det som någon rekar lägenhet för eventuellt inbrott, om det nu faktiskt är någon som går och glor i ditt brevinkast och det inte är tvärdraget när någon går i porten som lyfter luckan. Massa post = förmodligen bortrest hyresgäst = fritt fram.

Btw, kul att se en annan helsingborgare aktiv på forumet

Edit: Hör med de andra i huset om de upplevt samma sak, så utesluter du iaf. om det är någon som specifikt kollar dig, eller bara någon som går runt överallt och kollar.

Övervakar en lägenhet för inbrott?
Du bor inte äns i villa...
Ser ut att vara skyddsdörr också..

Min gissning, liten snorunge som går runt och tittar in,
fråga din grannar ifall dem vart med om liknande..

Permalänk
Medlem

Det skulle ju kunna vara fråga om id-kapning.
Någon beställer något i ditt namn och fiskar upp alla bevis på det direkt ur din brevlåda så du inte ens märker att det dykt upp.

Den där korgen du har under brevinkastet ser ju ut att göra dig till ett väldigt praktiskt offer!

Permalänk

Nä men börja med att ta bort korgen i alla fall då når dom inte ner till golvet och försök vara hemma när det inträffar, kanske sätta upp en webkamera inne för att få tag på deras mönster?

§ 8-trams raderat. // MOD
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Det skulle ju kunna vara fråga om id-kapning.
Någon beställer något i ditt namn och fiskar upp alla bevis på det direkt ur din brevlåda så du inte ens märker att det dykt upp.

Den där korgen du har under brevinkastet ser ju ut att göra dig till ett väldigt praktiskt offer!

Jo..
Det brukas ju göras det för lägenheter..
Detta händer bara i princip i postlådor som ligger utomhus..

Mene, det kanske är en intelligent tjuv som kommit fram till att leta upp lägenheter med galler vid brevinkastet...
Där han kan fiska upp brev med sina smal fingrar ;/

Måste va denna som är boven.. passar in med sina fingrar!!!
https://www.youtube.com/watch?v=M3iOROuTuMA

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

Jo..
Det brukas ju göras det för lägenheter..
Detta händer bara i princip i postlådor som ligger utomhus..

Mene, det kanske är en intelligent tjuv som kommit fram till att leta upp lägenheter med galler vid brevinkastet...
Där han kan fiska upp brev med sina smal fingrar ;/

Måste va denna som är boven.. passar in med sina fingrar!!!
https://www.youtube.com/watch?v=M3iOROuTuMA

Spännande med din sarkasm.
Själv skulle jag inte tycka det vore vidare svårt att stjäla post från golvet heller.

https://www.google.se/search?q=skr%C3%A4pplockare&source=lnms...

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem fast i mitt fall så är brevinkastet slitet så man måste stänga inkastet genom att trycka. Så varje dag efter posten har varit där så står den öppen.

Permalänk
Inaktiv

I mitt fall finns absolut inga som helst problem med mitt brevinkast det fungerar som nytt, brevbäraren är dock extremt lat av sig och brukar låta brev hänga kvar. Brevbäraren gör så på alla lådor.

Lösningen på mitt och mångas problem är först att skaffa en digital brevlåda och undvik posten så mycket som möjligt.

Nå i ts fall ta bort din brevkorg. Jag skulle tro att personen som snokar i din brevinkast med största sannolikhet är en granne. Orsak till varför, ja det är jobbigt att kolla flera gånger. När det dessutom är dålig avkastning, så finns det för kriminella andra saker att göra.

Varför en granne skulle snoka, ja det finns knepiga grannar.

Permalänk
Medlem

Köp en såndär inspektionskamera/slangkamera eller annan liten kamera, montera i brevinkastet riktat mot luckan utåt, då bör man ju se ansiktet på den som kikar ner och det borde inte vara olagligt då den inte filmar "allmän" plats.

Bor det inga bråkinga ungar i trapphuset då som bara rycker i brevinkasten på vägen förbi?

Permalänk
Medlem

Övervakning tar jag tag ikväll efter att ha diskuterat med grannar och BRF.

Men nu när man tar sig en andningspaus någon minut på jobb så hittade jag nedan länk.
Tror banne mig det blir en säkerhetsbrevlåda...

Postgate Säkerhetsbrevlåda

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag hade nog hört av mig till vaktmästaren, få nycklar + kod bytt...känns ju sådär lagom kul att ha någon trivandes med fingrarna där de inte hör hemma

Om de sedan är villiga att byta nycklar är ju en annan femma, men försöka bör man!

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på barn vars föräldrar "inte hinner" hindra vederbörande från att fippla med saker.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Samma sak har hänt mig. Grannen hade dörren öppen då det var sommar och varmt. Och deras typ 2-3 åriga unge gillade att leka med mitt brevinkast.

Det behöver inte nödvändigtvis vara något dåligt eller misstänksamt bakom det hela.