Permalänk
Medlem

System för projektorpresentation

Jag ska hålla en föreläsning där jag ska använda en bärbar dator för att visa olika saker på projektor. Kommer visa bilder och videoklipp som finns på datorn samt webbsidor. Jag vill ha så att en del endast syns på min egen dator, men inte på projektorn. Vilket "system" rekommenderar ni för detta på Windows 10? Det närmaste jag kunde komma var när man går in på Windows+P och väljer "Utvidga". Dock tycker jag det är störigt att behöva vända sig bakåt hela tiden för att se vad som visas på projektorn.

Jag skulle istället vilja ha så att jag ser två "skärmar" på min egen skärm på min bärbara dator, där den ena av dessa är den som visas på projektorn och den andra är den bara jag ser. På så sätt kan jag visa på projektorn och samtidigt se på min egen skärm utan att behöva titta bakåt.

Hur kan man åstadkomma detta på Windows 10? Antingen om det finns inbyggt eller mha något externt program (isf gratis).

Edit: Gjorde en skiss för att tydliggöra hur jag menar:

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

78 personer har sett den här tråden, och inte en enda som hållit i en kvalitativ projektorpresentation tidigare???

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Du vill alltså spegla och utöka ditt Windows 10 skrivbord samtidigt?

Det normala är ju annars att man speglar sitt skrivbord när man ska dema något eller utökar om man ska visa en förberedd presentation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du använder powerpoint så har man visningsläge och presentatörs-läge, det innebär att du ser lite mer, kommentarer, kommande osv.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

Om du använder powerpoint så har man visningsläge och presentatörs-läge, det innebär att du ser lite mer, kommentarer, kommande osv.

Min tanke också.

Permalänk
Medlem

Fast nu ville ju TS klicka runt på webbsidor. Blir svårt genom PowerPoint. Bilder å videoklipp är väl enkelt å slänga in i PowerPoint men live demo från en webbläsare blir värre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det man får göra då helt enkelt är att tabba ur / presentationen tillfälligt för det man ska visa live.
Inga konstigheter.

Permalänk
Medlem

Kanske inte exakt som du vill ha det. Men jag brukar köra med en y-splitter (alltså att en kabel blir två). Den ena till en extern skärm och den andra till projektorn. Sedan givetvis utökat läge.

Inte särskilt mobil lösning men den löser behovet. Jg håller med om att presentationer där skärmen speglas oftast blir lite tattiga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

Det man får göra då helt enkelt är att tabba ur / presentationen tillfälligt för det man ska visa live.
Inga konstigheter.

Men då måste du vrida nacken å titta på projektorn.. vilket är vad TS försöker undvika

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kanske inte exakt som du vill ha det. Men jag brukar köra med en y-splitter (alltså att en kabel blir två). Den ena till en extern skärm och den andra till projektorn. Sedan givetvis utökat läge.

Inte särskilt mobil lösning men den löser behovet. Jg håller med om att presentationer där skärmen speglas oftast blir lite tattiga

Skickades från m.sweclockers.com

Typ så gör man stora presentationer där jag jobbar iaf. Du har skärmar i scengolvet som visar vad som visas på projektorn. Det fanns även en monitor i podiumet, men med vårat nya podium är den borta.

Men jag har aldrig hört talas om en laptop som klarar av att visa två skrivbord på skärmen å spegla den ena. Definitivt inte Windows..

Permalänk
Medlem

Sök på "virtual screen windows" på google så kanske du hittar något. Har inte tid själv tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com