Permalänk
Medlem

Köpråd ang ny skärm

tjenare, känner att jag skulle behöva inhandla en ny skärm.
och har hittat den här skärmen
https://beta.webhallen.com/se/product/247918-AOC-AGON-AG271QG...

grejen är att jag är helt oinsatt gällande skärmar och förstår inte riktigt vad G-sync gör
och om ips är så fantastisk som jag har fått för mig att det är

någon som har tips ?

Permalänk
Medlem

G-Sync är ett sätt att synka skärmens bilduppdatering efter grafikkortets framerate. Framesen varierar ju med belastningen för stunden i alla spel. Så när skärmen och grafikkortet är synkat försvinner effekter så som tearing och man upplever att allting datorn visar har ett betydligt bättre flyt. Tearing är när bilden upplevs bestå av flera delar som verkar vara från aningen olika tidpunkter.

IPS är en teknik för hur man konstruerar en bildskärm. IPS sägs a bättre färgåtergivning än de äldre teknikerna som TN och VA. Men jag är inte särskilt insatt på det så andra kan säkert skriva lite om det. Jag har en något premium IPS-skärm och jag tycker att färgåtergivningen är riktigt bra och det är en behaglig bild att se på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe3633:

tjenare, känner att jag skulle behöva inhandla en ny skärm.
och har hittat den här skärmen
https://beta.webhallen.com/se/product/247918-AOC-AGON-AG271QG...

grejen är att jag är helt oinsatt gällande skärmar och förstår inte riktigt vad G-sync gör
och om ips är så fantastisk som jag har fått för mig att det är

någon som har tips ?

Vad har du för grafikkort

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Jag har haft en liknande skärm nämligen denna https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-... Och den var helt underbar.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

@vinylens: jag har ett GTX 1070 (msi)

Permalänk
Medlem

@swe3633: Gsync är proprietär (enbart nvidia) och kräver en modul på skärmen/dyrare, freesync är baserat på den öppna adaptive sync standarden (vesa) och kräver ingen modul i skärmen, AMD kör på detta via dp 1.2a, freesync2 är även lanserat.

Köper du en dyr skärm får du alltså fundera på om du vill låsa in dig mot nvidia dom närmsta (5-10åren), då nvidia stödjer displayport och vulkan så lär dom väll hoppa på adaptive/freesync någon gång också. Skiter du i det då du redan har ett nvidia kort kör på en gsync skärm, båda teknikerna är i dagsläget bra

Permalänk
Medlem

@lappen81: så som det har sett ut nu så har jag alltid kört med nividia (lite fanboy varning xD)
men fokus på skärmen är snarare att den har fina färger och riktigt krispig bild. då skärmen jag har nu är från typ 2012 och alla fäger är riktigt dassiga