Forumdelen sponsras av

PC på 4k TV, mörk bild med Ultra HD aktiverat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jun 2011

PC på 4k TV, mörk bild med Ultra HD aktiverat

Hej,

Har nu äntligen uppgraderat mitt grafikkort med förväntningarna att kunna ha datorn som en HDR källa till TVn samt att spela upp 4k material.

TVn är en Philips 65PUS7601 och den sitter kopplad med HDMI till mitt GTX 1080Ti. TVn känner igen datorn som en HDR-källa och upplösningen 3840 × 2160 fungerar utan problem samt att jag aktiverat Ultra-HD på HDMI 1 & 2 vilket tidigare resulterade i "ingen signal" då jag hade den kopplad till ett GTX 660.

Problemet är att bilden blir alldeles för mörk när jag har Ultra-HD aktiverat. Det är nästan så att det inte går att läsa texten om man har uppe någon hemsida. Stänger jag av Ultra-HD på TVn alternativt flyttar PCn till en annan hdmi-port som inte stödjer Ultra HD blir bilden bra igen (enligt mig)

Här kommer två bilder som visar skillnaden, någorlunda i alla fall.

Ultra-HD aktiverat:

Inte Ultra-HD aktiverat:

Kanske inte bästa bilderna men hoppas ni förstår skillnaden, bilden blir betydligt mörkare med Ultra-HD även om jag testar att dra upp ljusstyrkan nästan till max. Det som lyser runt om är TVns inbyggda Ambilight och även den ändrar färg pga bildens färg.

Någon som vet om det går att lösa, vad beror det på?

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010

Det är inte uhd som sänker belysningen, det är hdr. Stäng av det så får du ljus bild igen.
Kolla på Linus tech tips video på Youtube om det så förklarar de bra.

Skickades från m.sweclockers.com

HemmaBio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
UnRaid 6 Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 8GB RAM, 12TB HDD + 120GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 128GB], Xiaomi Redmi Note 3 Pro, Teclast x98 3G 64GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

Japp, Microsoft har gjort en dundertabbe där som jag tycker är oförlåtlig. Creaters Uppdate lade till HDR knappen i "inställningar/system" och den är på som standard om man har en TV med HDR. Den ska bockas ur.

Ryzen 1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Sweex:

Det är inte uhd som sänker belysningen, det är hdr. Stäng av det så får du ljus bild igen.
Kolla på Linus tech tips video på Youtube om det så förklarar de bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av yrfhar:

Japp, Microsoft har gjort en dundertabbe där som jag tycker är oförlåtlig. Creaters Uppdate lade till HDR knappen i "inställningar/system" och den är på som standard om man har en TV med HDR. Den ska bockas ur.

TACK!

Detta löste problemet, vilket lättnad.

Men gällande detta med HDR, nu när det är urbockat medför det att man inte kommer kunna utnyttja HDR?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av trozen:

Men gällande detta med HDR, nu när det är urbockat medför det att man inte kommer kunna utnyttja HDR?

Det beror nog på programmet. Jag kan stänga av HDR i Windows och om jag spelar upp en HDR-video genom madVR sätts TV:n ändå i HDR-läge, dock får jag inte ut rätt färger förrän jag kör fullscreen och den ändrar display mode av någon anledning. Vet inte hur det är med spel, det enda jag känner till som har HDR är Shadow Warrior 2 och äger inte det. HDR på PC verkar ännu rätt osäkert, bara att testa sig fram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2007

Lite off-topic. Även jag har en 1080TI & funderar på att köpa den exakta TV:n du har. Hur är det att surfa? Titta på film/serie? Framförallt: hur känns input-laggen i Windows & i spel? Tacksam för svar.

W.10 PRO--ASUS Z170--7700K (@4.5GHZ)--NH-D15--ASUS STRIX 1080Ti (@+75MHZ)--CORSAIR 16GB DDR4 (3200MHZ)--KINGSTON 2x240GB SSD--SAMSUNG 500GB SSD--SEAGATE 2TB SSHD--CORSAIR RMx 750W (GULD)--FRACTAL DESIGN R5 BLACK PERL--LOGITECH Z506 5.1--PHILIPS 43" 436M6VBPAB 4K (@60HZ )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER--THRUSTMASTER JOYSTICK--FIBER 100/100--PC INKÖPT 06-2017

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016
Skrivet av Pyoko:

Det beror nog på programmet. Jag kan stänga av HDR i Windows och om jag spelar upp en HDR-video genom madVR sätts TV:n ändå i HDR-läge, dock får jag inte ut rätt färger förrän jag kör fullscreen och den ändrar display mode av någon anledning. Vet inte hur det är med spel, det enda jag känner till som har HDR är Shadow Warrior 2 och äger inte det. HDR på PC verkar ännu rätt osäkert, bara att testa sig fram.

Hitman och Andromedia har också HDR. Ja, den där HDR knappen måste vara något Microsoft bara fått för sig att införa för att jäklas med folk. Får också HDR på min Samsung TV men knappen i avstängningsläge och kör en HDR-film. Dock är mina färger bra även i litet fönster.

Ryzen 1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.