"Unable to cast" plex media server?

Permalänk

"Unable to cast" plex media server?

Hej!

Har ett problem med plex, eller snarare när andra ska använda plex från min server (med egna konton).
De får "unable to cast" när de ska casta plex från android till chromecast..

Har försökt googla och hittade att man måste port forwarda ex port 32400 till servern, men det är gjort sen lång tid tillbaka, så det var inte en lösning.

Någon som vet vad felet kan vara?
Några mer inställningar jag måste göra på plex/server/router?

Tack!

Permalänk

Har du testat om din port är öppen?

http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Sen säger servern att den är online?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

har dom betalat för appen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

har dom betalat för appen?

Ska inte behövas.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Så länge dom ens kan se filen så är portarna öppnade korrekt. Kolla så att dom kan köra med söker anslutning, alternativt slå av det på servern och se om det funkar bättre.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft problem med min Chromecast Ultra och Plex, på vissa media så säger den bara "unable to cast" och andra fungerar super. Efter en omstart av Plex-servern och ett uppdaterat bibliotek löste det sig dock.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kan vara att det finns för lite plats (på disken där Plex är installerad) när den ska koda om filerna, t.ex för att bränna in undertexterna då Chromecast inte har stöd för att visa de "ovan på". Borde dock vara ett problem för dig också, inte bara för andra.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag hade samma problem som uppstod från ingenstans. Fick gå in och ändra i chromecast .xml config fil på servern för att få liv i det. Gjorde en snabb googling på det, men hittade tyvärr inte tråden jag tog det ifrån.

Permalänk
Medlem

Ibland får jag detta felet när jag lyckats få med ett "sample" eller trailer som alla har samma filnamn. Då blir det konflikter på något vis. Det är synd att man inte kan få något tydligare felmeddelande.

Permalänk

Oj, syndes inte att folk hade svarat i tråden...

Alla nödvändiga portar är öppna, men fungerade ändå inte.
Tänkte jag kunde prova på en månad med plex pass, och konstigt nog löste det problemet (hittils i alla fall), vilket känns konstigt! Det ska ju fungera utan plex pass!

Det jag gjorde var att fixa plex pass. Sedan bjöd jag in annan användare till mitt Plex home (så även de får plex pass)..