Permalänk
Medlem

Svaret är ja.

Även fast du kanske tvingas sänka lite inställningar (AA till exempel) på 1440p för att få den FPS du kräver så ser det i 99 fall av 100 ändå bättre ut än 1080p maxat, pga högre upplösning = skarpare bild.

Permalänk
Skrivet av Arccai:

Hmmm ok!
Tack för svaren, är ännu osäker dock!
Jag ser att där är fler som har samma problem.

En snubbe ställde följande fråga.
"Har hört en åsikt som säger att det vore meningslöst att gå upp till 1440p om man ändå måste dra ner grafikinställningarna. Men 1440p måste väl ändå se skarpare ut och därigenom se bättre ut?"

Och nu blev jag fundersam.

1080p med höga grafikinställningar,
Eller 1440p med lägre inställningar.
Om man lekar med detta tills man når samma FPS från båda. Vad blir då bäst utseendemässigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis det som folk sagt, 1440p ser bättre ut trots lägre inställningar. Men det man måste tänka på är även vad för sorts panel det är och färger osv. Men i ditt fall är det ju definitivt inte meningslöst att gå upp till 1440p då du ska använda ett 1080ti, det är liksom gjort för de högre upplösningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arccai:

@Mocka
Nej, jag tror inte 144 fps spelas upp med 1080p i precis alla situationer, men kommer ju ligga där omkring till skillnad om jag hade kört med 1440p upplösning, och detta är bara battlefront 2. Kommer ju snart fler spel som kräver ännu mer.
Men du menar alltså att det är samma flyt på 80-120 fps gsync aktiverat?
Men det känns att det ligger på gränsen.
Jag tänker att 30~40 fps är ändå en ganska bra skillnad om man lägger på från 100,
Och som jag redan påpekat så är jag ganska nöjd med 1080p, det är ju som sagt det enda jag har kört upp till idag, mer detaljer för min del behövs inte, vad som behövs är mer fps då spelen kommer kräva mer och mer.
Jag förstår vad du menar, köra 1440p, sänka det som biter mest av FPSen. Men det känns som det är något som tar imot.
Jag tycker det börjar gå över gränsen, Ok 4k upplösning om man skulle köra med 140" projektor duk. Då kan jag mycket väl förstå poängen. Men på datorskärmar, 24-27-32" nah.
1080p ger riktigt bra med detaljer, men det är min personliga årsikt.

Det där med flyt på 80-120fps, det beror lite på spelet men skulle säga att nästan alla spel som ligger på 100+fps "ser likadana ut" vid 120 eller 144fps. Just 70-90 kan vara lite sådär och när man väl kommer till 60 så både syns och känns klart och tydligt.

Om du är nöjd med 1080p är det bara att satsa på en sådan med 144Hz och G-sync, dock max 24 tum då 27 blir alldeles för stora pixlar.

1080p ger okej detaljer men 1440p var verkligen ett snäpp upp i rätt riktning, just eftersom man inte behöver ha lika mycket AA. När jag körde 1080p en gång i tiden (även 1200p ett tag) så var 4xAA ett måste, annars syntes "trappstegen" väldigt tydligt. 1440p tycker jag känns skapare och klarare. Sen ska vi inte ens nämna vilken extremt stor skillnad det är på 1080p och 2160p. Att lira ett spel i 4K är en fröjd för ögat och jag önskar att jag kunde lira allt på den upplösningen. Det är helt enkelt så skarpt, livfullt och detaljrikt.

Skrivet av Arccai:

Hmmm ok!
Tack för svaren, är ännu osäker dock!
Jag ser att där är fler som har samma problem.

En snubbe ställde följande fråga.
"Har hört en åsikt som säger att det vore meningslöst att gå upp till 1440p om man ändå måste dra ner grafikinställningarna. Men 1440p måste väl ändå se skarpare ut och därigenom se bättre ut?"

Och nu blev jag fundersam.

1080p med höga grafikinställningar,
Eller 1440p med lägre inställningar.
Om man lekar med detta tills man når samma FPS från båda. Vad blir då bäst utseendemässigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Självfallet är 1440p skapare Trots allt är det 1.77 gånger mer pixlar.

Sen ber dig ingen att gå från 1080p Ultra settings till 1440p Medium eller något sådant. Jag brukar börja på Ultra settings i 1440p och dra ner något/några reglage tills jag har en acceptabel FPS som passar mig. Finns även ett gäng nyare spel som körs i 144fps på max utan att tumma på inställningar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ah okej!
Då har jag nog förstått nu. Då skulle man kunna tolka det såhär, med 1080p är jag på en begränsad nivå.
Och med 1440p är jag på samma, fast har tillgång för lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem

Lösningen är så enkel. Kör 4k. Skalar pixelperfekt med 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av talonmas:

Lösningen är så enkel. Kör 4k. Skalar pixelperfekt med 1080p

Det är extremt få 4K/UHD-skärmar som faktiskt skalar 1:4. Några av Dell och Philips är väl närmast detta, men vi talar om max 60 Hz och skärmar som ofta är si och så med övriga spelegenskaper. Hög latens, tydliga eftersläp och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är extremt få 4K/UHD-skärmar som faktiskt skalar 1:4. Några av Dell och Philips är väl närmast detta, men vi talar om max 60 Hz och skärmar som ofta är si och så med övriga spelegenskaper. Hög latens, tydliga eftersläp och liknande.

Jag trodde alla 4k skalade upp 1080 till 4k genom att bara ta 4:1 pixlar. Hur gör de andra skärmarna då? Och framför allt... Varför? Känns spontant som den lättaste/snabbaste algoritmen att implementera. Är det något tillverkningstekniskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Bildexpert 📺

@talonmas: Precis frågan jag ställt: Varför?

Jag tror att ingen riktigt har koll. Nästan alla använder någon form av bi-linjär eller nearest neighbor-skalning. Så även skalningen i GPU. Föreslog detta för AMD:s produktchefer som hade en turné när de lanserade Crimson. Svaret var "Ok, det har vi inte tänkt på, men det låter vettigt". Jag tror inte de kommer ihåg samtalet för inget har hänt.