Permalänk
Medlem

MariaDB och mysql workbench

Hej!

Håller på att testa MariaDB och vad jag förstår så ska den vara mysql kompatibel, men jag får inte mysql workbench att fungera på den,

Felmeddelande:

Your connection attempt failed for user 'root' from your host to server at localhost:3306
Access denied for user 'root'@'localhost

Jag löste det dock genom att köra:

sudo mysql -e "GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO '"root"'@localhost IDENTIFIED BY '"mypassword"';" -pmypassword

Frågan är dock, varför var jag tvungen att granta permission till root för?

jag har alltid kört renordnad mysql-server och då har jag aldrig behövt granta permission till root eftersom root redan självklart har alla tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Hej!

Håller på att testa MariaDB och vad jag förstår så ska den vara mysql kompatibel, men jag får inte mysql workbench att fungera på den,

Felmeddelande:

Your connection attempt failed for user 'root' from your host to server at localhost:3306
Access denied for user 'root'@'localhost

Jag löste det dock genom att köra:

sudo mysql -e "GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO '"root"'@localhost IDENTIFIED BY '"mypassword"';" -pmypassword

Frågan är dock, varför var jag tvungen att granta permission till root för?

jag har alltid kört renordnad mysql-server och då har jag aldrig behövt granta permission till root eftersom root redan självklart har alla tillstånd.

Känns inte som att det här har att göra med något egentligt kompatibilitetsproblem utan bara med hur din mariadb-installation var uppsatt innan förändringen (förmodar att mysql skulle ha betett sig likadant i samma läge).
Om du kan beskriva detta så går det nog att peka ut varför du behövde göra ändringen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Känns inte som att det här har att göra med något egentligt kompatibilitetsproblem utan bara med hur din mariadb-installation var uppsatt innan förändringen (förmodar att mysql skulle ha betett sig likadant i samma läge).
Om du kan beskriva detta så går det nog att peka ut varför du behövde göra ändringen.

scenario A:
en clean VM där MariaDB installerades: felmeddelandet uppstod och korrigerades enligt första posten jag skrev:

scenario B:
en helt annan VM där MySQL installerades, inget felmeddelandet vid användning av mysql-workbench

------
vid scenario A:

vid installation av MariaDB så körde jag givetvis: /usr/bin/mysql_secure_installation
och där satte jag lösenordet för root.

sedan när jag väl loggar in i mysql terminalen:
mysql -u root -pmyPassword

-så...spelar det ingen roll vilket lösenord som jag skriver in där, utan jag kan skriva vad som helst, vilket betyder att lösenordet aldrig bestämdes i /usr/bin/mysql_secure_installation

så det är förmodligen därför som jag inte kunde använda mysql-workbench och fick felmeddelandet, men det förklarar inte varför det inte sätts ett root-lösenord i /usr/bin/mysql_secure_installation

att sätta lösenord där "tar" liksom inte, sjukt mystiskt - men däremot så "tar" det ifall jag installerar mysql-databas och kör /usr/bin/mysql_secure_installation och sätter lösenordet där.

Några tankar om detta? måste ju vara en sjuklig bugg.

samt, vilka fördelar har MariaDB gentemot renodlad MySQL databas? förutom att maria är opensource.