En liten "dum" fråga om fiber tv.

Permalänk
Medlem

En liten "dum" fråga om fiber tv.

Hej

Fått ett bra erbjudande fibertv från viasat, har en fråga om kvalitén på fiber tv.
Kvalitén är väl högre än tex man kollar på SVT/TV4 genom Apple tv eller datorn?
En annan kollar mycket på sport, tex fotboll och hockey, så man vill ha Bra flyt i bilden.

Har 100 MBit uppkoppling.

Permalänk
Medlem

@zogez:

Oftast spelar det ingen större roll vad du har för bandbredd på din Internet-anslutning då "riktig" IPTV inte använder din Internet-anslutning utan ligger på ett eget VLAN och är helt oberoende av din uppkoppling i övrigt. IPTV:n kommer därför med största sannolikhet inte att äta av dina 100 Mbit/s. Bitraten bör vara betydligt högre än vad du kommer upp i med diverse webbtjänster och appar. I bästa fall får du lika bra bild som med Viasat via parabol men tyvärr tror jag att både Viasat och de flesta andra leverantörer fortfarande inte erbjuder riktigt lika bra kvalitet via IPTV.

I övrigt hade jag passat mig lite för Viasat som företag. Tror att det är praxis från deras sida att erbjuda hela utbudet i tre månader (bindningstid 3+24 mån) till reducerat pris. Sen om inte kunden aktivt väljer ett mindre abonnemang innan dessa tre månader är slut så rullar det på med Viasat Guld + HD-paketet, fast nu till fullpris. Riktigt tråkigt också att man kan med att ta ut 129 kr/mån för HD-kanaler, det om något borde vara standard år 2017.

Permalänk
Medlem

Har kört Viasat IPTV i drygt fyra år och det är mycket stabilt, enda gångerna jag haft problem har det berott på stadsnätet och inte Viasat. Bildkvaliteten är väldigt hög, mycket bättre än playtjänster som viaplay/cmore/SVT m.fl.
Gällande VLAN och annat nätrelaterat så är det beroende på vem som är nätleverantör. Jag har en splitter i källaren där inkommande fiber delas upp otaggat på bredband, TV och telefoni. För att slippa en massa extra kabeldragning i huset VLAN-taggar jag IPTV-trafiken och kör den över en trunk till rummet där digitalboxen står. Så länge man har hårdvara som grejar IGMP-snooping funkar det utan problem.

Permalänk
Skrivet av kattzor:

I övrigt hade jag passat mig lite för Viasat som företag. Tror att det är praxis från deras sida att erbjuda hela utbudet i tre månader (bindningstid 3+24 mån) till reducerat pris. Sen om inte kunden aktivt väljer ett mindre abonnemang innan dessa tre månader är slut så rullar det på med Viasat Guld + HD-paketet, fast nu till fullpris. Riktigt tråkigt också att man kan med att ta ut 129 kr/mån för HD-kanaler, det om något borde vara standard år 2017.

Jag hade hela utbudet gratis i 3 månader sedan rullade det på med Viasat Guld + HD i några månader innan jag kände att det var ovärt och bytte till Viasat Silver Sport utan HD. Jag kan byta fritt upp och ner under bindningstiden. Att dom tar 129 kr för HD kanalerna har jag klagat på ett par gånger. Borde fler göra..

/Knight

Permalänk
Medlem

Skeptisk

Skrivet av zogez:

Hej

Fått ett bra erbjudande fibertv från viasat, har en fråga om kvalitén på fiber tv.
Kvalitén är väl högre än tex man kollar på SVT/TV4 genom Apple tv eller datorn?
En annan kollar mycket på sport, tex fotboll och hockey, så man vill ha Bra flyt i bilden.

Har 100 MBit uppkoppling.

Efter att ha läst om alla missnöjda kunder, läs gärna på FB, som skaffat fiber TV genom Viasat så valde i alla fall jag att INTE teckna något abonnemang från dem. Jag har Viasat genom parabol och detta fungerar utmärkt men deras fiber TV är tydligen inte riktigt OK ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Efter att ha läst om alla missnöjda kunder, läs gärna på FB, som skaffat fiber TV genom Viasat så valde i alla fall jag att INTE teckna något abonnemang från dem. Jag har Viasat genom parabol och detta fungerar utmärkt men deras fiber TV är tydligen inte riktigt OK ännu.

Svårt val, är som ganska petig när det gäller kvalité på bilden. Men 6 månader gratis, dock sen 24 månadersbindingtid. Man har ju 14 dagars ångerrätt, så man lär ju märka rätt snappt om man vill behålla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Har kört Viasat IPTV i drygt fyra år och det är mycket stabilt, enda gångerna jag haft problem har det berott på stadsnätet och inte Viasat. Bildkvaliteten är väldigt hög, mycket bättre än playtjänster som viaplay/cmore/SVT m.fl.
Gällande VLAN och annat nätrelaterat så är det beroende på vem som är nätleverantör. Jag har en splitter i källaren där inkommande fiber delas upp otaggat på bredband, TV och telefoni. För att slippa en massa extra kabeldragning i huset VLAN-taggar jag IPTV-trafiken och kör den över en trunk till rummet där digitalboxen står. Så länge man har hårdvara som grejar IGMP-snooping funkar det utan problem.

Bra med några positiva rader, har stabilt internet, har knappt haft några avbrott på 7 år, tror det är 3st, och då har det bara legat nära 2-3 timmar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Skulle tro att det som vanligt är att de som är missnöjda är de som syns och hörs medan de som, som jag, inte har några problem sällan luftar det på nätet.