Acer avtäcker 48,5-tumsskärm med 4K UHD, IPS och HDR

Permalänk
Melding Plague

Acer avtäcker 48,5-tumsskärm med 4K UHD, IPS och HDR

Taiwanesiska Acer fortsätter trenden med stora och högupplösta skärmar avsedda för skrivbordet med modellen EB490QK, en 48,5-tumsmodell med 4K UHD IPS-panel och HDR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nån måste ju vara störst

Nåja, det finns väl en liten tanke bakom denna: den är ju i praktiken väldigt mycket samma som en fyrdubbel 1080p 24 tums skärm, så den får ju rätt normal DPI, för den som önskar det.

Nackdelen är att den blir så brutalt stor att ergonomin tar stryk! (dvs nackdelen blir nacken )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Trodde den skulle bli dyrare. Kan kanske vara ett alternativ för de som vill ha en "TV utan TV-licens" för att koppla sin HTPC till. Men TV-licensen ska ju ändå tas bort så det argumentet försvinner väl.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Trodde den skulle bli dyrare. Kan kanske vara ett alternativ för de som vill ha en "TV utan TV-licens" för att koppla sin HTPC till. Men TV-licensen ska ju ändå tas bort så det argumentet försvinner väl.

Precis min tanke. Perfekt för mig som bor litet och bara använder HTPC och Chromecast för mina behov, men om tv-licensen läggs på skatten så blir denna lite meningslös.

Permalänk
Snusfri

Ser riktigt trevlig ut, älskar min BDM4065UC.
Hade denna haft G-Sync hade jag nog bytt direkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ser riktigt trevlig ut, älskar min BDM4065UC.
Hade denna haft G-Sync hade jag nog bytt direkt.

Har också en BDM4065UC som jag är väldigt nöjd med.

Kör man ett program i fullskärmsläget så tycker jag det blir lite otydligare att läsa t.ex. menyraderna längst bort i hörnen.

Skulle även vilja att stora skärmar blir rejält kurvade/välvda. Gillar inte riktigt att skärmarna är så breda när de är helt platta. Ju bredare skärmarna är desto viktigare är krökningen.

Permalänk
Medlem

Såg trevlig ut, sitter i tankarna att köpa en bildskärm istället för TV. 48" skulle nog räcka för min del

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Skulle även vilja att stora skärmar blir rejält kurvade/välvda. Gillar inte riktigt att skärmarna är så breda när de är helt platta. Ju bredare skärmarna är desto viktigare är krökningen.

Beror faktiskt lite på vad man sysslar med det där, jag var av samma uppfattning tills jag provade en kurvad skärm och insåg direkt att min uppfattning om raka linjer och symmetri gick rakt åt helvete. Och när man sitter och gör tryckoriginal/reklamlayout t.ex. var det inte optimalt.

För spel och media däremot är det fett.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Sett till utgångar är den bestyckad med tre stycken HDMI-anslutningar samt en Displayport-anslutning och en VGA.

Seriöst?

Kunde den inte ha haft två DisplayPort åtminstone? Tre HDMI är absolut rimligt med tanke på att skärmen säkert gör sig utmärkt som "TV", men … en DP på en sådan här skärm?

Hade det varit mycket dyrare att bygga in två DP, @Laxpudding?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Skojar ni eller? under 8000kr för 48" 4k? Det är fasiken inte dyrt det! Som tyskarna hade sagt, det är scheisse billigt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Alling: Ja, det hade troligtvis kostat på en annan typ av kretsuppsättning som är dyrare eller har andra nackdelar som att det adderar till priset eller inte finns i tillräckliga mängder för den tidpunkt fabriksbanden ska rulla. De tillverkningsekonomiska förutsättningarna för den här typen av skärmar gör att det blir som det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Alling: Ja, det hade troligtvis kostat på en annan typ av kretsuppsättning som är dyrare eller har andra nackdelar som att det adderar till priset eller inte finns i tillräckliga mängder för den tidpunkt fabriksbanden ska rulla. De tillverkningsekonomiska förutsättningarna för den här typen av skärmar gör att det blir som det blir.

Sett till priset samt GPU tillverkares gång ifrån CF/SLI lösningar så känns detta som en godkänd kompromiss...

Däremot VGA? Why?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Däremot VGA? Why?

För att en del äldre laptops fortfarande dras med det. Och skärmen är nog tänkt att kunna fungera som presentationsskärm för företag. Skulle tro att VGA dessutom följde med på kuppen med den kretsuppsättningen som skärmen använder.
Men i princip är jag helt klart med dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

120Hz pretty pls? Skulle tom godta 100Hz

Permalänk
Medlem

Något jag undrar dock är varför inte alla skärmar som tillverkas är just skärmar. För ärligt talat hur många kan ens längre använda TV-delen? Då behöver man inte ens fundera på att ha olika skärmar för olika marknader, utvecklingen bara måste gå åt detta hållet. Eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sett till priset samt GPU tillverkares gång ifrån CF/SLI lösningar så känns detta som en godkänd kompromiss...

Däremot VGA? Why?

Till företag, alla våra datorer på jobbet har VGA utgång. Även de helt nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja beroende på vad som händer med TV licensen kanske det blir att man säljer sin TV ( har den enbart inkopplad till konsoler / dator ) och köper denna och tjänar tillbaka investeringen efter 4 år.

Trevligt att det dyker upp lite alternativ för detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag skulle säga att norden är något av ett undantag mot övriga världen i fråga om att den här typen av skärmar faktiskt når inbitna konsumenter i väldigt hög grad. Skärmarna hör egentligen till businessegmentet där pris slår prestanda. Målgruppen är presentationer och folk som äter kalkylark till lunch.

Min läppar – och säkert många andras läppar – skulle bli betydligt fuktigare ifall det fanns adaptiv synk (Freesync är väl den teknisk möjliga lösningen här) med 2x DP och 2x HDMI, högre ljusstyrka och lysdioder som tillåter större färgrymd. För det är mer i linje med vad som efterfrågas. Fast då hade inte 8000 kronor räckt långt.

Permalänk
Snusfri

Desto mer jag läser om denna skärm desto mer sugen blir jag på att köpa en för att ersätta min ungefär hundra år gamla LG 42" 1080p TV och använda den tillsammans med en lämplig HTPC.

När jag bygger nytt nästa månad så kanske man skall låta min nuvaranda (datorn i sig) få bli HTPC med Windows 10 + Kodi eller enbart LibreELEC samt en Chromecast Ultra för Netflix samt Amazon Prime..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av JBerger:

Skojar ni eller? under 8000kr för 48" 4k? Det är fasiken inte dyrt det! Som tyskarna hade sagt, det är scheisse billigt.

Haha, brukar alltid köra denna när en kund tycker något är dyrt:

Mmm, det är jäkligt mycket pengar, men dyrt är det inte ...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För samma pengar får man en Philips 55PUS7181 - också 4K, också IPS, också HDR10 men är på 55 tum och kan ta emot TV-signaler och har Philips inbyggda sexiga backlight. Så frågan är hur viktig responstiden är för er. För en HTPC är väl Philipsen helt överlägsen? För en gamer så kan väl Acerns förmodade bättre responstid är värt förlusten av features.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Snusfri

@zetruz, det är just TV-delen man INTE vill ha.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

När man läser HD-Ready... tänkte det kanske var låg pixeldensitet

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man inte kan nå samma volymer som på "TVs" så priset sänks.
En Samsung TV med 1000nits,HDR,4K är fortfarande betydligt mer prisvärd. Visst kan du tjäna lite responstid men är du inte HC gamer så lär det inte spela någon roll. Detta är på en 2016 års modell med...så årets modeller "bör" vara ännu bättre.

När ska skärmar komma ikapp TVs. "Förr" ledde skärmar utvecklingen nu är det TVs som leder. Tråkig utveckling.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

@zetruz, det är just TV-delen man INTE vill ha.

Nja, det är ju inte riktigt därför produkten finns till att börja med eftersom den inte direkt är skapad för den svenska marknaden.

(Och som andra nämnt verkar det ganska meningslöst att köpa produkt för att undvika TV-licensen vid det här laget.)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Min läppar – och säkert många andras läppar – skulle bli betydligt fuktigare ifall det fanns adaptiv synk (Freesync är väl den teknisk möjliga lösningen här) med 2x DP och 2x HDMI, högre ljusstyrka och lysdioder som tillåter större färgrymd.

Här blev jag genuint nyfiken på en av grejerna du tog upp: Thomas, har du för egen del någon nytta alls av högre ljusstyrka än 300 nits på en sån här skärm? Eller menar du mer att det är något som alla verkar efterfråga? Och kan du isåfall se att någon som använder den som datormonitor på skrivbord (och som vill ha sin syn i behåll) egentligen har någon nytta av det?

Ljusstyrka är en spec som verkar gå upp lite år från år, men vad är egentligen syftet? Man vill ju inte bränna sönder ögonen iallafall...

Jo visst, för HDR så kan man ha nytta av högre peak ljusstyrka, det har jag full förståelse för, men det är väl i princip bortkastat på den här skärmen iallafall: den lär väl inte ha någon FALD liknande backlight, och lär väl med sin IPS panel inte kunna utnyttja den utökade kontrasten i HDR speciellt mycket iallafall? (eller tänker jag fel nu?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

HDR Ready

har vi lärt oss något från "HD Ready" eran, så vet vi att den typ klarar av att ta emot en signal , that's it! Nu är vi här igen. *suck*

Permalänk
Bildexpert 📺

@Roger W: På ett vanligt skrivbord behöver du sällan så mycket som 300 nits. Men för HDR sträcker sig specen till 10.000 nits. Så för att få imponerande HDR-bild behövs det betydligt mer än 300 nits. Men då kommer heller inte dagens IPS-paneler att hänga med i fråga om kontrastomfånget.

Permalänk
Rekordmedlem

Nu börjar det likna vettig storlek, ska bli intressant att se vad de menar med HDR ready.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Något jag undrar dock är varför inte alla skärmar som tillverkas är just skärmar. För ärligt talat hur många kan ens längre använda TV-delen? Då behöver man inte ens fundera på att ha olika skärmar för olika marknader, utvecklingen bara måste gå åt detta hållet. Eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Du tänker rätt. Och de som har behov at TV-turner kan ju använda en box.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]