Permalänk

råd om utbildning/framtid

Hej! Vet inte om jag lägger denna tråden i fel forum(möjligtvis övriga ämnen?) , men iaf.

Bakgrund:
Jag har idag en utbildning som robot-ingenjör (YH) där jag jobbar mycket med robot simulering för bla volvo, scania etc. Jag träffade sedan en norska via World of warcraft för 2 år sedan, hon flyttade till Sverige och vi bor idag ihop och lever ett bra liv.
På senare tid har vi funderat på att ta oss till Norge, dels för att hon saknar sitt hemland, och dels för att jag finner Norge ett väldigt bra land, ett land där jag kan tänka mig att påbörja min familj.
Tanken är att göra detta efter att min sambo pluggat antingen YH eller högskola (2-3 år). Hon skall börja plugga hösten 2018.
Problemet som uppstår är att Norge är ett väldigt robot-fattigt land, det finns få robotar i Norge. Jag har lyckats hitta ETT företag som jobbar med robotinstallation. Jag uppdaterar mig dagligen på diverse jobb sidor såsom finn.no etc och det dyker aldrig upp något som passar min profil eller det jag vill jobba med.

Så det betyder att jag behöver sadla om, och jag fastnade rätt snabbt för webbprogrammering och finner det väldigt stimulerande och roligt, jag har använt mig utav hemsidor såsom codecademy och freecodecamp där jag lagt en del timmar. cirka 200 timmar med python, html, css, js etc.

Frågan är om detta kommer vara tillräckligt? Behöver jag en examen för att få ett något välbetalt jobb?
Jag har somsagt 3-4 år på mig innan detta kommer bli verklighet och flytten nalkas. Så tid finns, och drivet finns.

Jag har lyckats komma fram till att jag har 3 scenarion att välja mellan, och undrar om någon erfaren kan ge sin input på vilket scenario ni skulle valt, och varför.
För mig lutar det just nu åt scenario 3.

1. Fortsätta lära mig själv med hjälp utav codecademy, freecodecamp etc. delta i open source och bygga min portfolio på detta sätt.

2. Högskoleexamen, detta innebär 100% studietakt och heltids arbete, dels för att jag inte vill lägga på mig mer studieskulder, dels för att jag inte vill behöva leva på studielån/studiebidrag igen. och dels för att mitt nuvarande jobb inte kan ge mig annat än 100% heltid.

3. Fortsätta lära mig själv med hjälp utav codecademy, freecodecamp etc. delta i open source och bygga min portfolio och läsa enstaka högskolekurser (webbteknik 1-6) på distans som har en studietakt på 50%. (https://lnu.se/kurs/webbteknik-1/vaxjo-deltid-ht/) t.ex.

Permalänk
Avstängd

Även Norge måste väl använda sig av robotar med tanke på lönerna i detta land.
Annars får du helt enkelt starta eget och börja göra en fiskrensarrobot av ABB:s yumi. Måste kunna bli en storsäljare i Norge.
Ett tips att hitta företag är annars att prata med någon säljare av robotar, antingen ABB, Fanuc eller liknande och se om du kan få veta vilka kunder i Norge som köper deras robotar eller så kollar du hos dessa https://robotnorge.no/.

De har även tankar på att satsa mer på robotar.
http://automation.se/de/nyhetsarkiv/item/881-sa-ska-robot-nor...

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Hej!
Robotnorge är det företag jag har hittat (som nämns i inlägget)
Och visst är det sant, det borde finnas robotar i norge med tanke på lönerna, men en studie som publicerades i vintras säger att norge är det land med minst robotar i europa sett till antal invånare.
Har även läst artikeln du länkade, får hoppas på en ljusare framtid.

Ang topic, har du något att tillägga?

Skickades från m.sweclockers.com