Rykte: Nvidia arbetar på Geforce GTX 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej.. då frågar vi publiken:

Hur många här vill ha något bättre än 1080Ti om de kan få det?
(Gilla för att säga ja)

Jag säger gärna. Vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej.. då frågar vi publiken:

Hur många här vill ha något bättre än 1080Ti om de kan få det?
(Gilla för att säga ja)

Det är ju klart att ingen säger nej till det. Vem vill inte ha bättre precis allt om man bara kan få det sådär? Frågan är snarare om det finns någon egentlig mening med det.

Som det ser ut idag ligger 1080Ti riktigt bra till vad gäller prestanda (jag hade endast önskat mig lägre ljudnivå på mitt, fast det blir inte ett problem i praktiken förrän spelen blir mer krävande då jag kör i 60Hz). Jag vill nog mena att det legat klart bättre till än 980Ti från start. 1080Ti har lagt sig på en nivå där 4K fungerar riktigt bra, vilket 980Ti inte riktigt klarade.

Om Vega lanserades idag tror jag inte det skulle sälja jättebra. Självklart skulle många köpa det men det är inte optimal timing för att få bästa säljsiffrorna. Jag tror inte efterfrågan är så stor som den var när Pascal lanserades, och då ersatte ändå Pascal ändå en av de bästa arkitekturerna någonsin (då menar jag förstås inte endast i fråga om vinst för nVidia ).

Hade jag själv varit i nVidia-Jens skor hade jag gjort precis likadant, förutom kanske hela den här grejen med 1070Ti. Var är den tänkt att placera sig liksom? Sen är det klart att om jag istället fått ett Vega-kort istället för 1080Ti som jag köpte nyligen, då hade jag givetvis valt Vega istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Men AMD är ju de goda! /s

Ledarstilen kan faktiskt skilja sig lite mellan olika företag. Jensen Huang är t.ex. känd för att vara väldigt hård och hänsynslös i sin ledarstil och taktik både mot kunder och andra företag. Det är lite därför Nvidia är där de är idag.
Intel har också fått böta (eller kommer med sannolikhet få göra det) för sitt fula spel.

Inte säkert AMD hade kört med lika fult spel om de varit dominerande. Men man hade garanterat utnyttjat situationen och satt priserna så högt som marknaden tål i varje prestandasegment, och inte ett öre lägre.

Wow, tack, äntligen en som förstår att alla företag inte existerar i ett vakuum och agerar exakt likadant i varje given situation. Företag består av människor trots allt, och kulturen de skapar skiljer sig.

Skrivet av Paddanx:

Mja.. håller inte med här.

Precis som ett AMD kort som inte är "bra nog" kan sänka priset för att matcha, så borde NVidia med 1070 kunna göra det samma. Pris/prestanda måste ändå vara det man siktar på tycker man, oavsett vad stämpeln säger.

Fast prisvärdhet är inte Nvidias paradgren, det vore nästan att fördärva varumärket lite. Nvidia betyder premium för de allra flesta och folk är beredda att betala för det. Och som Ozzed skrev strax efter dig.

Skrivet av Sveklockarn:

Vem betalar förlusterna? Du?

I slutänden finns alltid en räkning som ska betalas. Drömmare och visionärer lyckas ofta kortsiktigt sälja fantastiska idéer till godtrogna köpare, men i det långa loppet är det förmågan att betala sina räkningar som avgör ett företags öde.

För räkningar är det enda värdet i livet...

Skrivet av DasIch:

De har hållit ledningen ganska länge nu och trots det släppt en helt lysande arkitektur som Maxwell. Saken är snarare den att det inte riktigt finns någon mening med att ersätta Pascal just nu. Pascal är skitbra och behöver ingen ersättare, samtidigt som den förmodligen genererar god vinst. Vi har liksom bra prestanda upp till 4K idag så det finns inget jättestort behov av snabbare kort för gamers just nu. Genom att vänta med Vega kommer det finnas fler titlar som ökar efterfrågan (sen tillkommer förstås frågor om att göra Vega lönsam eftersom det är en stor och dyr krets).

Maxwell är inte lysande och Pascal är inte skitbra, de är högst iterativa uppgraderingar. Lugna dig.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Maxwell är inte lysande och Pascal är inte skitbra, de är högst iterativa uppgraderingar. Lugna dig.

Att de är iterativa säger inte emot att de är lysande respektive skitbra. Maxwell är äckligt optimerad och Pascal bygger vidare på den med ytterligare förbättringar. Jag har svårt att se hur någon skulle kunna argumentera emot att de är ett par av nVidias bästa arkitekturer någonsin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

De har hållit ledningen ganska länge nu och trots det släppt en helt lysande arkitektur som Maxwell. Saken är snarare den att det inte riktigt finns någon mening med att ersätta Pascal just nu. Pascal är skitbra och behöver ingen ersättare, samtidigt som den förmodligen genererar god vinst. Vi har liksom bra prestanda upp till 4K idag så det finns inget jättestort behov av snabbare kort för gamers just nu. Genom att vänta med Vega kommer det finnas fler titlar som ökar efterfrågan (sen tillkommer förstås frågor om att göra Vega lönsam eftersom det är en stor och dyr krets).

Där får du nog tala för dig själv. Jag vill ha mycket mer grafikprestanda utan att det kostar skjortan. Ett 1080Ti kan inte ens driva alla dagens spel i 1440p 60fps, än mindre 3440x1440 100fps+. Jag vill ju kunna köra på max inställningar, finns inga kort som tillåter det i alla lägen idag. Inte i de upplösningar jag önskar använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Mjo, fast där tycks det ju främst vara konsolmarknaden som håller i taktpinnen.

Njao, PC-spelare och konsolspelare ställer helt olika krav. Konsolerna motsvarar väl ett RX 570 - 580 ungefär idag (Scorpion), och visst, kör man bara i 1080p och inte måste maxa allt så duger väl ett motsvarande kort för PC fint, men ska man köra 4K i 120+ FPS och allting maxat så är redan idag ett 1080 Ti på gränsen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Njao, PC-spelare och konsolspelare ställer helt olika krav. Konsolerna motsvarar väl ett RX 570 - 580 ungefär idag (Scorpion), och visst, kör man bara i 1080p och inte måste maxa allt så duger väl ett motsvarande kort för PC fint, men ska man köra 4K i 120+ FPS och allting maxat så är redan idag ett 1080 Ti på gränsen.

Finns ju noll anledning att jaga 120fps i 4k idag. Och i många spel är inte ens ett 1080Ti i närheten av den gränsen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Dock den större frågan är ju: ha eller behöver?

Jag behöver snabbare kort än 1080 TI! Ligger långt under mina 165fps i 1440p som skärmen ska ha i många spel.

Då SLI inte funkar speciellt bra i många spel är ju inte det något alternativ heller.

Med kommande skärmar med 4k och mer än 60hz kommer det absolut behövas snabbare kort!

Hoppas VOLTA kommer snart

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Där får du nog tala för dig själv. Jag vill ha mycket mer grafikprestanda utan att det kostar skjortan. Ett 1080Ti kan inte ens driva alla dagens spel i 1440p 60fps, än mindre 3440x1440 100fps+. Jag vill ju kunna köra på max inställningar, finns inga kort som tillåter det i alla lägen idag. Inte i de upplösningar jag önskar använda.

Jag pratar inte om individuella önskemål/behov utan generellt om hur marknaden ser ut, där Pascal ligger väldigt bra till idag.

Skrivet av Pepsin:

Njao, PC-spelare och konsolspelare ställer helt olika krav. Konsolerna motsvarar väl ett RX 570 - 580 ungefär idag (Scorpion), och visst, kör man bara i 1080p och inte måste maxa allt så duger väl ett motsvarande kort för PC fint, men ska man köra 4K i 120+ FPS och allting maxat så är redan idag ett 1080 Ti på gränsen.

Konsolerna sätter fortfarande standarden, även om PC kan ställa högre krav

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jag pratar inte om individuella önskemål/behov utan generellt om hur marknaden ser ut, där Pascal ligger väldigt bra till idag.

Konsolerna sätter fortfarande standarden, även om PC kan ställa högre krav

Fast om vi ska generalisera så har marknaden alltid skrikit efter mer grafikprestanda. Att säga att vi har "nog" för tillfället är enligt mig helt fel. Pascal var fantastiskt bra kort när de kom och det är därför det blev Nvidia för mig för första gången på många år.
Men det är väl snarare nu om någonsin det har varit extra stort behov av starkare grafikkort än på länge. Monitorutvecklingen stod stilla i över 5 år efter 1080p nåddes. Nu har det äntligen börjat hända saker och 144Hz, 3440x1440, 2560x1440 & 4K vinner mark snabbt och det är i stort sett bara bristen på grafikprestanda som har hållt tillbaka utvecklingen på det området. Det kan man se genom att TV utvecklingen gick om Monitorer.

Så oavsett om vi pratar om mina eller marknadens behov så är det mer grafikprestanda som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fast om vi ska generalisera så har marknaden alltid skrikit efter mer grafikprestanda. Att säga att vi har "nog" för tillfället är enligt mig helt fel. Pascal var fantastiskt bra kort när de kom och det är därför det blev Nvidia för mig för första gången på många år.
Men det är väl snarare nu om någonsin det har varit extra stort behov av starkare grafikkort än på länge. Monitorutvecklingen stod stilla i över 5 år efter 1080p nåddes. Nu har det äntligen börjat hända saker och 144Hz, 3440x1440, 2560x1440 & 4K vinner mark snabbt och det är i stort sett bara bristen på grafikprestanda som har hållt tillbaka utvecklingen på det området. Det kan man se genom att TV utvecklingen gick om Monitorer.

Så oavsett om vi pratar om mina eller marknadens behov så är det mer grafikprestanda som behövs.

Majoriteten av marknaden kör inte högre upplösningar i högre uppdateringsfrekvenser. Bara kolla skärmforumet här, på en sida för entusiaster. Samtidigt har vi 1920x1080 och 2560x1440 som fungerar väldigt bra och 4K som ligger på en klart hyfsad nivå.
Det är klart allt kan göras bättre och efterfrågan på prestanda finns. Senaste generationerna från nVidia har dock varit riktiga storsäljare. Väldigt många sitter därför på moderna kort som driver upplösningar dessa redan klarar bra. Pascal är dessutom fortfarande populär.
Det är då inte vad jag skulle se som det mest strategiska läge att lansera något nytt. Det är smartare att låta Pascal spela ut sin rätt och lansera Volta när efterfrågan blivit högre.

Permalänk
Medlem

https://www.facebook.com/GIGABYTE/photos/a.250933781947.16941...

"Ti will get you too...eventually".

Av bilden döma lanseras kortet runt halloween.