Permalänk
Medlem

val av TV

Hejsan jag har tänkt köp en ny tv frågan är vilken? jag har kikat runt och har tänkt lägga runt 4300kr som högsta belopp. Jag såg den tv:n http://cdon.se/hemelektronik/50-led-tv-digihome-50fhs151-smar... och de står bra omdöme på den, jag såg att de var 200hz tv så har det med så att den är bättre än de tv som är 50/60hz eller har jag fel? vad tycker ni är det värt att köpa en tv med 200hz eller spelar det inte så stor skillnad om man köper ist 50/60hz

Permalänk
Medlem

@Anomi151: Det är virtuell 200 Hz uppdaterings frekvens på den TVn, vilket gör att den gissar bilderna utöver de vanliga vid 60 Hz.
Jag var också väldigt inne på det här med 100 och 200 hz tidigare, men någon på forumet, kommer inte ihåg vem det var. Påpekade att även de flesta TV apparater som det står att det är 100 eller 200 hz "native". Oftast inte är det, där det oftast är 50/60 Hz egentligen och även där virtuella bildrutor. Tror det var typ Philips bla som ofta faktiskt har 100 Hz native. Detta var dock 2-3 år sen, så kan ju ha ändrats.
Någon får jättegärna rätt mig om detta är fel.

Men utifrån det så hade jag inte gått så mycket på vilken Hz de har. Särskilt inte i den prisklassen. Om du ska spela konsol på den så se istället till att den inte har så hög input lag. Under 32 ms är att föredra. Kan vara svårt att hitta tester som undersökt input lag på billigare segment, lättast för att se om det finns är att ta modell numret och söka på det plus "input lag" på google.

Lycka till

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

Precis som tidigare kommentar så är det endast 200Hz UMR (Ultra Motion Rate)

"UMR – Ultra Motion Rate
Ultra motion rate (UMR) är mått hur Digihome TV kan visa snabba bildsekvenser på bästa och snabbaste sätt. Egenskapen ger en dynamisk bildupplevelse vid sportevenemang eller actionfilmer.

Ultra Motion Rate (UMR) kombinerar flera videobearbetningstekniker för att förbättra kvaliteten på bilden. Den ger jämna rörelser och skarp bild oavsett om du ser på film, spelar TV-spel eller ser på formel 1."

I den prisklassen hittar du endast 50/60hz.

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Anomi151: Det är virtuell 200 Hz uppdaterings frekvens på den TVn, vilket gör att den gissar bilderna utöver de vanliga vid 60 Hz.
Jag var också väldigt inne på det här med 100 och 200 hz tidigare, men någon på forumet, kommer inte ihåg vem det var. Påpekade att även de flesta TV apparater som det står att det är 100 eller 200 hz "native". Oftast inte är det, där det oftast är 50/60 Hz egentligen och även där virtuella bildrutor. Tror det var typ Philips bla som ofta faktiskt har 100 Hz native. Detta var dock 2-3 år sen, så kan ju ha ändrats.
Någon får jättegärna rätt mig om detta är fel.

Men utifrån det så hade jag inte gått så mycket på vilken Hz de har. Särskilt inte i den prisklassen. Om du ska spela konsol på den så se istället till att den inte har så hög input lag. Under 32 ms är att föredra. Kan vara svårt att hitta tester som undersökt input lag på billigare segment, lättast för att se om det finns är att ta modell numret och söka på det plus "input lag" på google.

Lycka till

Skrivet av knas123:

Precis som tidigare kommentar så är det endast 200Hz UMR (Ultra Motion Rate)

"UMR – Ultra Motion Rate
Ultra motion rate (UMR) är mått hur Digihome TV kan visa snabba bildsekvenser på bästa och snabbaste sätt. Egenskapen ger en dynamisk bildupplevelse vid sportevenemang eller actionfilmer.

Ultra Motion Rate (UMR) kombinerar flera videobearbetningstekniker för att förbättra kvaliteten på bilden. Den ger jämna rörelser och skarp bild oavsett om du ser på film, spelar TV-spel eller ser på formel 1."

I den prisklassen hittar du endast 50/60hz.

aha okej men, men tror ni den tv bra kvalite för tex fotbolls matcher, tv-spel och serier/filmer. Med bra kvalite menar jag lixom hur bilden är t.ex att bilden har många färger elr hoppas ni förstår vad jag menar. http://cdon.se/hemelektronik/43-led-tv-philips-43put6101-12-u... frågan e om man ska vänta till black friday o vänta på mer rabbat eller ej

Permalänk
Avstängd

@Anomi151: Den funkar bra för tv-serier och film. Högre uppdateringsfrekvens behövs i min åsikt endast vid sport. Men om det inte är bråttom med ny tv skulle jag rekommendera att du väntar tills black friday då jag tror att du får betydligt mycket mer för pengarna.

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Bildexpert 📺

@Anomi151: Bra kvalitet på fotboll handlar väldigt lite om TV:n du köper. Det handlar desto mer om kvaliteten källan och söker du bästa fotbollsbilden behöver du få tag på HD-sändningar. Sedan kan du nästan köpa vilken TV som helst för inte ens den dyraste och mest avancerade modellen på marknaden kan göra något åt TV3-fotbollen du får analogt via kabelnätet.

Det finns ingen jämförbar teknisk relevans eller kvalitetsaspekt bakom Hz-siffror och olika tillverkare menar olika saker. Så häng inte upp dig på dessa försäljningsknep.