Hjälp att förstå Microsofts olika konton, Privat vs Arbete/Skolkonto

Permalänk
Inaktiv

Hjälp att förstå Microsofts olika konton, Privat vs Arbete/Skolkonto

Hej,

När jag klickar på logga in på Microsofts hemsida, och sedan skriver in adressen kopplad till mitt konto så får jag upp denna ruta:

Längst ner står det att man kan byta namn på sitt konto för att slippa se den där rutan. Jag har följt deras instruktioner men det blev ingen skillnad. Har även ändrat mailadress en gång, men det hjälpte inte heller.

Om jag klickar på Arbets- eller Skolkonto så kommer jag hit:

Klickar jag på återställ konto så hamnar jag här:

Vad är detta för konto? Jag går varken i någon skola eller arbetar på någon arbetsplats där man använder Microsofts tjänster på detta sätt, och även om jag gjorde det så skulle dessa ändå inte känna till min privata mailadress så att de skulle kunna skapa något sådant konto kopplat till den adressen.

När jag kontaktade Microsofts support så fick jag detta svar:
"Som det låter på namnet så har arbets/skol konton skapas med jobb eller skola. Eftersom de är inte existerar i våra system så kan jag inte undersöka dem utan kan bara föreslå att du kontakta IT avdelningen för skolan eller ditt arbete. De kan i så fall ta bort detta kontot."

Blir inte klok på detta. Har det att göra med Office365 eller Skype?

Permalänk
Medlem

Vad har du för suffix? Outlook.com? Hotmail.com? Live.com? För Office365 och Skype loggar du in på din privata?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Inaktiv

Jag har inget mailkonto från Microsoft utan använder en egen mailadress. Det går att logga in både på Skype och Office365 med detta konto.

Permalänk
Medlem

Konstigt, du måste på något sätt gjort ett privat och sedan råkat göra ett jobb konto eller något när du registrerade office 365 eller något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Inaktiv

Men det står ju att det privata kontot är skapat av mig och det andra är skapat av "min" IT-avdelning. Hur skulle jag då kunna ha skapat detta?

Permalänk
Medlem

Du har ju en egen adress sa du. Alltså egen domän? Då är ju du IT-ansvarig. Ursäktar att jag inte är till någon hjälp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Inaktiv

Nej, jag har ingen egen domän. Bara en mailadress hos ett annat företag.

Permalänk
Inaktiv

En fråga till er som har ett Microsoftkonto med "egen mailadress" (alltså exempelvis gmail, icloud osv) och som vet med er att ni inte har något Arbete/Skolkonto. Vad händer när ni går in på https://www.microsoft.com/, klickar på logga in uppe till höger och sedan skriver in er mailadress? Får ni upp rutan där ni måste välja konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrhlmbrg:

En fråga till er som har ett Microsoftkonto med "egen mailadress" (alltså exempelvis gmail, icloud osv) och som vet med er att ni inte har något Arbete/Skolkonto. Vad händer när ni går in på https://www.microsoft.com/, klickar på logga in uppe till höger och sedan skriver in er mailadress? Får ni upp rutan där ni måste välja konto?

Jag har registrerat mitt Microsoft konto med Telia Webbmail har bara ett personligt konto och då väljer jag mellan Arbets- eller skolkonto konto och Personligt konto när jag loggar in.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv

@janee: Okej, då kanske detta bara är något som händer om man har en separat mail. Jag provade nämligen att lägga till en outlook.com-adress till mitt konto, och när jag använder den adressen så får jag inte upp denna ruta. Men om jag loggar in med min andra adress så får jag upp rutan.