Permalänk
Medlem

Glow och färger på aoc ag271qg

Hej.

Har precis köpt denna skärm, vilket är min första monitor till dator, har enbart köra via TV tidigare.

Jag är lite osäker på om skärmen är bra eller inte, den har lite BLB i hörnen, In döda pixlar eller dyl, vad jag kunnat se. Det verkar som att den har mkt IPS-glow, och jag har försökt att få till färger mm, enligt experter och derars settings, men mina färger är bleka och framförallt svart är inte alls bra, mera som grått. Min 10 år gamla lcd tv visar finare färger än denna monitor. Framförallt märks skillnaden i The Witcher 3 Main menu, på tv är färgerna "djupa" och fina, men på den här skärmen är det blekt och grått och trist typ. Många tester och visar att denna skärm och väldig bra och fina färger, därför jag köpte den, men man börjar ju fundera.

Nån som har denna monitor, eller har tips.

Sitter på ett GTX 980, och har allla dom inställningarna på default.

Otydlig rubrik
Permalänk
Medlem

Ingen som har skärmen och kan nämna ngt om de har liknade bildkvalitet? Gäller alla typer av bilder spel mm, skärmen har inte alls speciellt bra färger, trots diverse olika inställningar.

Permalänk
Medlem

Tror det är samma panel som acer/asus använder, kolla tftcentral efter inställningar, borde finnas info där.
Har själv Acer med samma panel, inga problem med färger imo (frejar dock inte med foto, då finns det bättre paneler)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har kört med deras inställningar och färgprofil.

Känner dock inte ngn speciell wow effekt med 144hz jämfört med 60hz som på tv. Trots att allt står på 144hz och OSD på skärmen visar 1440p och 144hz. Dom andra 144hz skärmar man testat i diverse butiker uppvisar mera flyt vill jag minnas.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Viper0:

Känner dock inte ngn speciell wow effekt med 144hz jämfört med 60hz som på tv. Trots att allt står på 144hz och OSD på skärmen visar 1440p och 144hz. Dom andra 144hz skärmar man testat i diverse butiker uppvisar mera flyt vill jag minnas.

Har du kollat så att spelen verkligen kör den önskade frekvensen, till exempel med FRAPS eller liknande?

En GTX980 är knappast undermålig men heller inte fantastisk med att rendera i 2560x1440 och frekvenser nära 144 Hz. Körde du tidigare ganska höga inställningar för 1920x1080 och nu går över till 2560x1440 är det 78% mer pixlar som ska renderas. Du kanske landar i frekvenser runt 60 Hz som tidigare eller till och med lägre.

En hel del spel ställer sig till 60 Hz automatiskt för det är vad du körde innan. Andra spel är låsta till att köra 60 Hz. Ytterligare förklaringar är att du inte kör med G-sync utan har traditionell V-sync påslagen och spelen ligger och pendlar mellan 48 och 72 Hz beroende på hur du har grafikinställningarna i spelen.

Angående färgerna är AOC-skärmen fullt okey och förhållandes rätt. Det vill säga att färgerna är rätt på skärmen. Din tio år gamla LCD-TV är däremot allt annat än rätt i färgerna. Vanligtvis har så gamla TV så pass dålig förgåtergivning att de istället överdriver ljuset i färgerna. Alla nyanser förskjuts mot pastellfärger och du förlorar nyanser. Vad som ska vara till exempel olika nyanser av rött blir till en och samma pastellröda, starkt lysande ton.

Har du tittat på den bilden i tio års tid har du förstås vant dig vid en felaktigt bild och då kommer det mesta moderna skärmar att se tråkiga ut. Kvaliteten är överlag bättre och även nya, enklare spelskärmar undviker överdrifter. AOC AG271QG är dock mycket mer än en enkel spelskärm. Du kan förutsätta att AOC-skärmen ger rätt färger och allt du ser på din gamla TV är godtyckliga fel.

Att det upplevs som för ljus bild kan i första hand förklaras med att du kör skärmen för ljusstarkt. Sitter du i ett milt belyst rum ska Brightness-reglaget ned till 10-20% av max.

Permalänk
Medlem

"En hel del spel ställer sig till 60 Hz automatiskt för det är vad du körde innan. Andra spel är låsta till att köra 60 Hz. Ytterligare förklaringar är att du inte kör med G-sync utan har traditionell V-sync påslagen och spelen ligger och pendlar mellan 48 och 72 Hz beroende på hur du har grafikinställningarna i spelen."

Precis vad jag upplever. Testade att dra ner allt på low i WoWs. i start menyn så landa det på 72 fps. G-sync har jag på, står i Windows, nvidia kontrollpanel och på OSD.

Hade tidigare ca 2 år sen en Acer predator XB270HU som jag lämnade tillbaka pga BLB. testade då med ett GTX 480 och då hade jag 144Hz även i spelet. på den skärmen flöt allt på mkt bättre. Hade rätt höga grafik inställningar minns jag.

Förstår precis vad du säger. Mest märks det på svärtan mellan tv och denna skärm. men nu har jag iaf fått till färgerna ganska bra, ljusstyrka på 28.

Jag bör ju få ut 144hz i start menyn på WoWs med ett gtx980

Det där med V-sync och g-sync är intressant, hur bör det ställas in, slå av allt vad v-sync heter överallt eller?

Kör med medföljande DP-kabel.

Tack för bra inlägg.

Permalänk
Medlem

Testade Hearthstone, och där fick jag 142hz i 1440p. Så det bevisar iaf att skärmen klarar av 144hz. Så det är väl grafikkortet som inte hänger med i 1440p.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Viper0: Heartstone kanske inte är spelet för att tydligast se effekten av högre frekvenser? Men om du vill jämföra med "känslan från förr", kör skärmen via HDMI ett tag så får du max 60 Hz och ingen G-sync. Då kanske det blir tydligare vad du vunnit jämfört med den gamla skärmen.

Permalänk
Medlem

Tänkte mera på skillnaden mellan olika 144hz skärmar, men det kanske bara var inbillning att jag tyckte det vara mera flyt i Acern jag hade.