Patch Management - Uppsjö av alternativ?

Permalänk
Medlem

Patch Management - Uppsjö av alternativ?

Hej!

Har fått i uppdrag av chefen att köpa in ett Patch Management verktyg med stöd för både Windows, Linux, Mac och 3rd party applikationer.

Har googlat en hel del men tycker nästan utbudet är för stort samtidigt som det verkar vara få produkter som håller de krav vi har.

Någon som har bra inspel och erfarenheter angående detta?

// Stylaren

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk

Att hitta en plattform som tar linux/windows och apple i ett tror jag blir ganska svårt att hitta?!
Men annars finns rollen WSUS i Windows server köra ut, Linux sidan har jag inte så jätte mycket koll när det kommer till renodlad patch management.

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

Vi har redan WSUS och SCCM idag men vi har inget som patchar tredjepart produkter. Vi har över 1100 servrar och klienter i vår miljö och de verktyg vi har idag räcker inte till.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk

@Stylaren: Hjälper förvisso inte, men 3:e parts är ju svår, men om ni kan bygga paket så kan ni ju alltid trycka dom.
Alternativt, kör 3:e parts programmen som det funkar på via ts istället.
But one system to rule them all, smoothly. Letat själv. Grät i ett hörn av förvirring....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Vad gör att ni inte kan distribuera installationspaket för tredjepart via sccm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

PDQ deploy ska vara bra för Windows. Men du ska kunna distribuera uppdaterade paket via sccm också

Permalänk
Medlem

parrallels har en plugin för mac till sccm, jag har inte testat den utan bara läst om den
beroende på linux dist, möjligen redhat satellite för den biten.

Mer integrerat än så, vet inte om IBM Tivoli fixar det möjligtvis

En mycket viktigare fråga är hur det går med kompabilitet och uppdateringscykler

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Som @mats42 nämner beror det på linux dist, Suse har ju SuseManager som i grunden bygger på RedHats spacewalk.

Permalänk

För att skjuta ut matchar till Linux bör ansible va ett bra alternativ. Behöver kanske lite devops för att lösa det men det löser det problemet. Alternativt finns salt, puppet eller chef också. Men ansible kan du gör conditionals som agerar både för .deb och rpmbaserat.
Vad gäller 3e part är svårt! Där har jag nog inget bra förutom just sccm.
Jag vet inte hur kompatibelt ansible är med max men bör gå att få till där också.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

"Foreman" tror jag fixar både Win/Linux, inte testat men kolla på det.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk

Kan bara rekomendera Patch Connect från Managed Engine.
Har jobbat med klient och SCCM i nästan tio år nu och den produkten är riktigt bra.

Hojta till om ni vill ha en demo på den!