Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Det konstiga jag tycker är att dom två har högre bruttoinkomst än vad Jag och min sambo som arbetar fulltid har. Vi fick lånelöfte på 4.8m från samma bank. Och då satt vi med ett privatlån samt ett mindre billån, och hamnade då med två procents amortering medans föräldrarna amorterar noll.

Du får tänka på att pensionärer har högre skatt pga avsaknaden av jobbskatteavdraget, gör rätt stor skillnad på två personer. Deras nettolöner motsvarar bruttolöner på ca 40k resp 20k per månad om du skall jämföra mot folk som arbetar. Kollar jag på bankernas onlinekalkyler på två yngre personer med de lönerna och ett båtlån på 250k så är dina föräldrar rätt fullbelånade. Så ni måste helt enkelt ha högre inkomster för att få igenom erat lån.

Men detta är en av anledningarna varför jag inte tycker man skall ha för låg belåningsgrad utan det är bättre att ha en okej belåningsgrad och massa pengar vid sidan av, pengarna i bostaden är låsta så de har man ingen nytta av ifall man behöver dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Inteno:

En fråga ang utökat bolån.

Mina föräldrar sitter idag på en villa som precis blivit värderad av mäklare till ca 7.5m. De har idag lån på ca 2,5 ihop på den, samt ett separat lån på en båt på ca 250k.

Farsan sitter sedan på en sommarstuga ihop med sina två syskon värderad till ca 11miljoner, totalt ca 1miljon i lån.

Morsan å farsan som båda är pensionärer sedan 1år tillbaka vill nu utöka bolånet för att renovera lite på huset men banken säger blankt nej. De ville inte ens boka ett möte då de ändå inte skulle få igenom det sa dom. Farsan har skaplig pension på runt 30k ut i månaden och morsan ca 15.

Vad gör man i detta läge, är bankerna så hårda eller skall man byta bank? När farsan bad dom om ett amorteringsunderlag så surna dom till lite i telefon.

Hur mycket får man som pensionär ha i lån?

Lösningen är ju att skänka hela villan till dig och eventuella syskon och så får ni ta över lån och allt annat. Därefter utökar ni bolånet. Har försökt förklara för min kollega att det är bättre att ha pengar på kontot än pengar i huset när man närmar sig pension. Annars finns det bara såna där äckliga seniorlån med skyhög ränta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Du får tänka på att pensionärer har högre skatt pga avsaknaden av jobbskatteavdraget, gör rätt stor skillnad på två personer. Deras nettolöner motsvarar bruttolöner på ca 40k resp 20k per månad om du skall jämföra mot folk som arbetar. Kollar jag på bankernas onlinekalkyler på två yngre personer med de lönerna och ett båtlån på 250k så är dina föräldrar rätt fullbelånade. Så ni måste helt enkelt ha högre inkomster för att få igenom erat lån.

Men detta är en av anledningarna varför jag inte tycker man skall ha för låg belåningsgrad utan det är bättre att ha en okej belåningsgrad och massa pengar vid sidan av, pengarna i bostaden är låsta så de har man ingen nytta av ifall man behöver dem.

Ja. Det är verkligen synd att man beskattar pension och lön olika trots att det ska finnas en koppling mellan dem. Nåja. Du har helt rätt. Vi kommer inte amortera ned till mer än 50% liksom. Bättre att ha två fastigheter på 50% lån än en fastighet med 0% i lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du får tänka på att pensionärer har högre skatt pga avsaknaden av jobbskatteavdraget, gör rätt stor skillnad på två personer. Deras nettolöner motsvarar bruttolöner på ca 40k resp 20k per månad om du skall jämföra mot folk som arbetar. Kollar jag på bankernas onlinekalkyler på två yngre personer med de lönerna och ett båtlån på 250k så är dina föräldrar rätt fullbelånade. Så ni måste helt enkelt ha högre inkomster för att få igenom erat lån.

Men detta är en av anledningarna varför jag inte tycker man skall ha för låg belåningsgrad utan det är bättre att ha en okej belåningsgrad och massa pengar vid sidan av, pengarna i bostaden är låsta så de har man ingen nytta av ifall man behöver dem.

Grejen är också att eftersom bara ena föräldern står på sommarstugelånet så blir kalkylen lite skev.
Troligtvis är lånet på sommarstugan med betalningsansvar på hela summan för alla varför hela lånet räknas på pappans bolånekalkyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Grejen är också att eftersom bara ena föräldern står på sommarstugelånet så blir kalkylen lite skev.
Troligtvis är lånet på sommarstugan med betalningsansvar på hela summan för alla varför hela lånet räknas på pappans bolånekalkyl.

Precis, jag har räknat med det då det skulle vara något väldigt gammalt speciallån för att inte ha fullt ansvar för lånet på sommarstugan. Ett ungt par med jämförbara bruttolöner hade vad jag kan se inte fått ta de lånen som föräldrarna redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Bättre att ha två fastigheter på 50% lån än en fastighet med 0% i lån.

Det beror väl helt på ditt kassaflöde och om du har behov av två fastigheter? Jag förutsätter att du har låst lika mycket kapital i bägge fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Riktigt bra. Vilken bank?

1 år gammalt så lite andra förutsättningar nu.

Permalänk
Medlem

Jag funderar, många säger ju att de kommer klara en räntehöjning på sina bolån men har de då räknat med 6-7% inflation? Allt blir ju dyrare och dyrare samtidigt som räntor höjs (kanske), mindre till annan konsumtion vilket kan leda till lågkonjunktur.
Jag undrar hur bolånetagare tänker idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag funderar, många säger ju att de kommer klara en räntehöjning på sina bolån men har de då räknat med 6-7% inflation? Allt blir ju dyrare och dyrare samtidigt som räntor höjs (kanske), mindre till annan konsumtion vilket kan leda till lågkonjunktur.
Jag undrar hur bolånetagare tänker idag!

Enligt schablonbeloppet för:
mat
kläder
telefoni
bredband
Etc.
Alltså övriga kostnader för en ”rimlig levnadsnivå” är satt till 10 000kr (1 vuxen) eller 25 000kr (2 vuxna + 2 barn). Med en väldigt hög inflation på säg 5% så blir det 500kr dyrare i månaden eller 1250kr för en familj.

Jämför det mot 3M i lån som går från 1% till 4%,
2 500kr vs 10 000kr per månad. Så slår en hög inflation inte närheten lika hårt som ökad ränta. Klarar man 6-7% ränta så klarar man garanterat även inflationen även om det för många skulle bli ansträngt.

Permalänk
Medlem

Frugan har 63 000kr i lön och jag har idag 40 000kr. Räknar vi rätt angående om hur mycket vi kan låna?
63 000x12x4,5 = 3 402 000
40 000x12x4,5 = 2 160 000
Totalt: 5 562 000kr? Eller är det möjligt att låna mer baserat på att man bor tillsammans?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Frugan har 63 000kr i lön och jag har idag 40 000kr. Räknar vi rätt angående om hur mycket vi kan låna?
63 000x12x4,5 = 3 402 000
40 000x12x4,5 = 2 160 000
Totalt: 5 562 000kr? Eller är det möjligt att låna mer baserat på att man bor tillsammans?

Du räknar rätt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dashio:

Frugan har 63 000kr i lön och jag har idag 40 000kr. Räknar vi rätt angående om hur mycket vi kan låna?
63 000x12x4,5 = 3 402 000
40 000x12x4,5 = 2 160 000
Totalt: 5 562 000kr? Eller är det möjligt att låna mer baserat på att man bor tillsammans?

Det är ju ingen rak kalkyl och ingen garanti att 4,5x årsinkomst är något att gå efter.. Vissa banker tillåter upp till 6x årslönen. Andra mindre. Har man hög lön så går dock en större andel till skatt t ex.

Jag skulle tippa på att 5-6 mille är högst troligt. Kolla med banken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Du räknar rätt.

Som sägs ovan är 4,5x ingen lånegräns i sig. Vad det egentligen handlar om är att om man lånar mer än 4,5x så tillkommer amorteringskrav på 1 % till per år, uppepå eventuell annan amortering stipulerad utifrån belåningsgraden. Därmed blir det helt olika kassaflöden ut om man räknar på 49 % belåningsgrad och 5,5x årsinkomsten eller 85 % och 5,5x på samma lånebelopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som sägs ovan är 4,5x ingen lånegräns i sig. Vad det egentligen handlar om är att om man lånar mer än 4,5x så tillkommer amorteringskrav på 1 % till per år, uppepå eventuell annan amortering stipulerad utifrån belåningsgraden. Därmed blir det helt olika kassaflöden ut om man räknar på 49 % belåningsgrad och 5,5x årsinkomsten eller 85 % och 5,5x på samma lånebelopp.

Helt sant. Dock en rimlig utgångspunkt.

Men visst kan man dunka in 7mille kontant på en bostad för 13mille och få ner belåningsgraden under 50% så kan man få låna mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Helt sant. Dock en rimlig utgångspunkt.

Men visst kan man dunka in 7mille kontant på en bostad för 13mille och få ner belåningsgraden under 50% så kan man få låna mer.

Jag tog ytterligheterna, men du kan få 2 % amortering både med över 4,5x och 50 till 70 % eller enbart över 70 %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag tog ytterligheterna, men du kan få 2 % amortering både med över 4,5x och 50 till 70 % eller enbart över 70 %.

Absolut, det brukar dock krävas lite mer av kalkylen för att bankerna ska godkänna över 4,5xinkomsten.
Under den gränsen kan man räkna med att få låna så länge kalkylen går ihop, över det är det mer ett case av fall till fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sunix:

Jag funderar, många säger ju att de kommer klara en räntehöjning på sina bolån men har de då räknat med 6-7% inflation? Allt blir ju dyrare och dyrare samtidigt som räntor höjs (kanske), mindre till annan konsumtion vilket kan leda till lågkonjunktur.
Jag undrar hur bolånetagare tänker idag!

Om räntan går upp till säg 4% så tror jag att man kommer rucka på amorteringsreglerna. Det säger sig själv att svensk ekonomi kommer tok-krascha. Har en kollega som har en 3:a som kostar 5 miljoner. Att gå från räntekostnad från 2500 till 10000. Sen kan du ge dig på att löntagarna kräver att bli kompenserade. Jag kommer kunna rida ut stormen. Frågan är hur många andra kommer fixa det. Så, håll i pengarna och bygg en buffert. Det kommer bli blodigt framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som sägs ovan är 4,5x ingen lånegräns i sig. Vad det egentligen handlar om är att om man lånar mer än 4,5x så tillkommer amorteringskrav på 1 % till per år, uppepå eventuell annan amortering stipulerad utifrån belåningsgraden. Därmed blir det helt olika kassaflöden ut om man räknar på 49 % belåningsgrad och 5,5x årsinkomsten eller 85 % och 5,5x på samma lånebelopp.

AH! Nu förstår jag med det de menar att man kan låna upp till 85% av bostadens värde(antar att det är köpesskilling?). Om vi ponerar att vi köper en villa för 10 miljoner där vi idag har kontantinsats på 2,5 miljoner. Tekniskt sätt skulle vi kunna låna 7,5 men att vi betalar 3 procents amortering? Tänker jag rätt?

Så 4,5 är en "dålig" tumregel som säger hur mycket man får låna? Då allting handlar om hur mycket kontantinsats man har om jag tolkar det korrekt?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

AH! Nu förstår jag med det de menar att man kan låna upp till 85% av bostadens värde(antar att det är köpesskilling?). Om vi ponerar att vi köper en villa för 10 miljoner där vi idag har kontantinsats på 2,5 miljoner. Tekniskt sätt skulle vi kunna låna 7,5 men att vi betalar 3 procents amortering? Tänker jag rätt?

Så 4,5 är en "dålig" tumregel som säger hur mycket man får låna? Då allting handlar om hur mycket kontantinsats man har om jag tolkar det korrekt?

Konstigt exempel du tar, på en villa för 10 miljoner får du låna upp till 85% dvs 8,5 miljoner (inte 7,5 miljoner) förutsatt att din ekonomi klarar av det. Det avgör ffa bankens KALP-kalkyl (kvar att leva på) där de tar dina inkomster och schablonutgifter och därefter räknar på en fiktiv ränta kring 5-7% (vet inte vad den är nu, de sänkte för ett tag sen från 7% till 5% har jag för mig). Den kalkylen avgör vad du får låna. I praktiken sällan över 6x bostadspriser.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Konstigt exempel du tar, på en villa för 10 miljoner får du låna upp till 85% dvs 8,5 miljoner (inte 7,5 miljoner) förutsatt att din ekonomi klarar av det. Det avgör ffa bankens KALP-kalkyl (kvar att leva på) där de tar dina inkomster och schablonutgifter och därefter räknar på en fiktiv ränta kring 5-7% (vet inte vad den är nu, de sänkte för ett tag sen från 7% till 5% har jag för mig). Den kalkylen avgör vad du får låna. I praktiken sällan över 6x bostadspriser.

Ah okej då är jag med! Jo visserligen kunde jag ta 8,5 men tänkte att jag nämnde att jag hade kontantinsats på 2,5 så det bara blev 7,5. Men alright

Då viktar man vad man klarar av att betala. Det var lite det som jag ville veta:)

Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Om räntan går upp till säg 4% så tror jag att man kommer rucka på amorteringsreglerna. Det säger sig själv att svensk ekonomi kommer tok-krascha. Har en kollega som har en 3:a som kostar 5 miljoner. Att gå från räntekostnad från 2500 till 10000. Sen kan du ge dig på att löntagarna kräver att bli kompenserade. Jag kommer kunna rida ut stormen. Frågan är hur många andra kommer fixa det. Så, håll i pengarna och bygg en buffert. Det kommer bli blodigt framöver.

Kan din kollega med ett lån på ca 2,5 milj och 2,5 i insats inte klara 7500 mer i månaden? Han tjänar väl mer än 33 i månaden, hur klarar han inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Frugan har 63 000kr i lön och jag har idag 40 000kr. Räknar vi rätt angående om hur mycket vi kan låna?
63 000x12x4,5 = 3 402 000
40 000x12x4,5 = 2 160 000
Totalt: 5 562 000kr? Eller är det möjligt att låna mer baserat på att man bor tillsammans?

beror på hur många barn du har också. I mitt fall (Swedbank) räknade det 6000kr per barn i kalkylen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av first:

Kan din kollega med ett lån på ca 2,5 milj och 2,5 i insats inte klara 7500 mer i månaden? Han tjänar väl mer än 33 i månaden, hur klarar han inte det?

Klart han klarar det. Frågan är hur svensk ekonomi mår om folk behöver betala mer ränta. Det blir ju 7500 kr mindre i konsumtion. Mindre pengar till krogen, semester (iofs bra för Sverige), kläder mm. Folk får sparken osv. Tror ingen sittande regering vill upprepa 90-talskrisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Klart han klarar det. Frågan är hur svensk ekonomi mår om folk behöver betala mer ränta. Det blir ju 7500 kr mindre i konsumtion. Mindre pengar till krogen, semester (iofs bra för Sverige), kläder mm. Folk får sparken osv. Tror ingen sittande regering vill upprepa 90-talskrisen.

Räntan var över 6% 2006-07 och runt 4% 2011 när jag köpte min första lägenhet. Överlevde utan att leva på nudlar...
Hur som så blir det nog ett uppvak för folket. Högre skatter på sparande (ISK styrs av statslåneräntan), hög inflation utan kompensation via lönen samt bolåneräntor kanske gör att det fiktiva värdet på en bostad sjunker.

Å andra sidan har ju alla regeringar gjort allt för att blåsa upp bubblan än mer så finns säkert något mer trick.

Permalänk
Medlem

Vill köpa en första lägenhet. Jag kommer endast ha en begränsad inkomst de närmsta 4 åren och behöver därför binda mitt bolån i (minst?) 4 år. Känns som om de fasta 3-7års-räntorna är väldigt höga just nu så undrar helt enkelt hur jag ska tänka. Jag kan antingen bo i min hyreslägenhet för 4000kr/mån eller flytta till bostadsrätt för 5-6000 kr/mån (1% amorteringskrav). Vad hade ni gjort? Jag tänker att man vill in på bostadsmarknaden så fort som möjligt.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Räntan var över 6% 2006-07 och runt 4% 2011 när jag köpte min första lägenhet. Överlevde utan att leva på nudlar...
Hur som så blir det nog ett uppvak för folket. Högre skatter på sparande (ISK styrs av statslåneräntan), hög inflation utan kompensation via lönen samt bolåneräntor kanske gör att det fiktiva värdet på en bostad sjunker.

Å andra sidan har ju alla regeringar gjort allt för att blåsa upp bubblan än mer så finns säkert något mer trick.

Priserna på bostäder var ju också betydligt lägre då.

Permalänk
Skrivet av Seziuo:

Vill köpa en första lägenhet. Jag kommer endast ha en begränsad inkomst de närmsta 4 åren och behöver därför binda mitt bolån i (minst?) 4 år. Känns som om de fasta 3-7års-räntorna är väldigt höga just nu så undrar helt enkelt hur jag ska tänka. Jag kan antingen bo i min hyreslägenhet för 4000kr/mån eller flytta till bostadsrätt för 5-6000 kr/mån (1% amorteringskrav). Vad hade ni gjort? Jag tänker att man vill in på bostadsmarknaden så fort som möjligt.

Enkelt. Låter som att du behöver säkra lite genom att binda ränta vid eventuellt köp. Räkna ut vad bostadsrätten skulle kosta totalt med den ränta du erbjuds på t.ex 5 år (är de 5-6000 du skriver med bunden ränta på 5 år eller?). Känn efter om du tycker att det är värt merkostnaden jämfört med att bo kvar i din hyresrätt. Om ja, köp bostadsrätten, om nej bo kvar i hyresrätten. Förutsätter att du räknar med att kunna öka inkomsterna igen efter 4-5 år.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Priserna på bostäder var ju också betydligt lägre då.

Ja, tydligen 100% i snitt i Sverige. Mer än jag hade räknat med!
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

Hur som så hade det väl vart bra med stillastående priser förevigt. Bara banken och staten (skatt) som tjänar på priserna i slutändan. Att det skulle byggas tillräckligt med bostäder för att få bort bristen är väl dock ingen risk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibymafayhas:

Räntan var över 6% 2006-07 och runt 4% 2011 när jag köpte min första lägenhet. Överlevde utan att leva på nudlar...
Hur som så blir det nog ett uppvak för folket. Högre skatter på sparande (ISK styrs av statslåneräntan), hög inflation utan kompensation via lönen samt bolåneräntor kanske gör att det fiktiva värdet på en bostad sjunker.

Å andra sidan har ju alla regeringar gjort allt för att blåsa upp bubblan än mer så finns säkert något mer trick.

Förlorarna blir första gångsköparna. Säg att din 3:a kostar 5 miljoner och den sjunker till 3 miljoner. Då försöker du nog behålla lägenheten till varje pris och skära bort precis på allt. Det då det blir blodbad. Förhoppningsvis kan jag fynda en etta eller två. En korrigering kommer ju komma då folk inte kommer ha råd att betala dagens priser med en ränta på 4-6%.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Enkelt. Låter som att du behöver säkra lite genom att binda ränta vid eventuellt köp. Räkna ut vad bostadsrätten skulle kosta totalt med den ränta du erbjuds på t.ex 5 år (är de 5-6000 du skriver med bunden ränta på 5 år eller?). Känn efter om du tycker att det är värt merkostnaden jämfört med att bo kvar i din hyresrätt. Om ja, köp bostadsrätten, om nej bo kvar i hyresrätten. Förutsätter att du räknar med att kunna öka inkomsterna igen efter 4-5 år.

Med bunden ränta tar du en ”bet” mot banken. Men det är skönt att veta vad man ska betala varje månad under den tiden dina resurser är kraftigt begränsade.