Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

Okej, tack.

Jo, man amorterar mycket eftersom räntekostnaden till banken ska bli mindre då.

Vet någon om inkomstkrav/månadskostnad för en 5 miljonerkronorslägenhet?

Räknar man lite slarvigt på bruttolönen gånger fem (på 5 miljoner minus kontant 0,9 miljoner) så bör du ha en bruttolön på minst 900 000 per år.

Men om månadsavgiften är hög i jämfört med andra lägenheter i samma klass så blir ju kravet på bruttolönen högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

@Kakann: Går du väldigt mycket på era KALP mallar och liknande mallar eller tar ni hänsyn till den individuella situationen och ekonomin? Varierar det mycket mellan olika banker? (som jag upplever att det gör)

Det är grunden för beslutet, absolut, men det betyder inte att alla som har en positiv kalp blir beviljade och att alla som har en negativ får avslag. Den individuella situationen spelar en stor roll men det ska till något ganska speciellt om man ska bevilja ett låneärende med negativ kalp (det är inte heller upp till mig som rådgivare att bevilja ärenden med negativ kalp utan det gör i så fall en kreditkommitté).

Skäl som gör att man kan bevilja ett sånt ärende kan t.ex. vara att det är pensionärer med befintliga lån (och låg belåningsgrad) som vill byta bank utan att låna upp några nya pengar, när två söker och en studerar men är tjänstledig från fast tjänst eller att belåningsgraden är löjligt låg.

Skrivet av radx:

Jag funderar lite kring de här med Amortering. Vi har idag lån på 2,6M ganska så exakt. Vi har en ränta, som jag nämnt tidigare i tråden, på 1,39%. Det ger oss en räntekostnad löpande på runt 3000kr per månad. Jag funderar på att amortera som om räntan va 6%. Det betyder att jag betalar i så fall 13,000kr per månad.

Är det en smart idé? Eller är det bättre att amortera minimalt och göra annat med pengarna?
Vi har god ekonomi idag. Vi har runt 250,000kr i buffert. Inga lån/krediter/leasing i övrigt.
Vi sparar ungefär 30,000kr i månaden. Så att betala in 10,000kr extra på lånet är möjligt, då vi ändå kommer kunna spara undan 20,000kr extra som buffert.

Tänker jag fel här? Borde jag inte fokusera på att få ner lånet? 2,6M är ju ingen jättesumma jämfört med de som köper nytt i storstäderna idag. Men skulle vara intressant att höra hur ni andra tänker kring detta.

Ni har ju definitivt tillträckligt stor buffert så det finns ju absolut utrymme att amortera mer än ni gör idag, sett till era inkomster har ni säkert inte så stora lån heller. Ni tar ju en större risk med era pengar om ni stoppar de i aktier eller liknande än om ni amorterar så jag tycker kanske det vore klokt att göra lite av båda delarna. Stoppar ni de på vanligt konto idag är det så klart bättre och amortera för att få ner räntekostnaden.

Skrivet av PlogarN97:

Så länge man kan få bättre avkastning än bolåneräntan så är det bättre att satsa där än att amortera.

Skickades från m.sweclockers.com

Gäller och tänka på vilken risk man tar med sin ekonomi också, många tar en betydligt större risk än vad som kanske är lämpligt men absolut kan man få bättre avkastning på börsen än räntan på lånen. Det kan ju dock snabbt rasa och det är tråkigt om man inte är medveten om hur fort det kan gå

Skrivet av michael123:

Jag vill köpa en lägenhet för ca 5 miljoner kronor. Det jag hittat är att jag måste ha en inkomst för att få ett bolån samt att det finns räntekostnad och amortering (länk till räntekostnad/amortering: https://www.compricer.se/bolan/index.php?mortgageform=Step2&a...

Vad krävs det för inkomst för att få ett bolån på 5 miljoner kronor med 882 tkr i kontantinsats?

Hur mycket kommer månadskostnaden bli för att bo i lägenheten för 5 miljoner kronor (räntekostnad, månadsavgift till brf & amortering)?

Varför skriver vissa att det inte lönar sig att amortera om man investerar på börsen när det står på Compricer att det är amorteringskrav sedan juni 2016?

Är du själv? Har du barn? Några andra lån? Är svaren ja, nej och nej så skulle jag säga kring 80k i månadslön om du vill låna 5m och köpa för 5,882m. Räknade då på Sthlms kommun och 4000 kr i månadsavgift. Månadskostnaden blir idag ca. 17 000 kr och vid en ränta på 5% blir det ~33 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Gäller och tänka på vilken risk man tar med sin ekonomi också, många tar en betydligt större risk än vad som kanske är lämpligt men absolut kan man få bättre avkastning på börsen än räntan på lånen. Det kan ju dock snabbt rasa och det är tråkigt om man inte är medveten om hur fort det kan gå

Tveklöst.

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren.
@Kakann: Ok. Så man måste ha en lön som är jättehög för att få låna pengar till en lägenhet för 5 miljoner. På ca 80,000 kr i månaden. Så det betyder att att endast personer som t.ex. är VDn för stora företag kan få flytta in till städerna med ett bolån och bo där.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

Tack för svaren.
@Kakann: Ok. Så man måste ha en lön som är jättehög för att få låna pengar till en lägenhet för 5 miljoner. På ca 80,000 kr i månaden. Så det betyder att att endast personer som t.ex. är VDn för stora företag kan få flytta in till städerna med ett bolån och bo där.

Nja, alltså är man själv blir det så klart svårt och det är så klart hård konkurrens om boenden i centrala Stockholm/Göteborg. Är man två stycken blir det betydligt enklare och är man två stycken som tjänar 35k var så kan man köpa ett ganska dyrt boende om man prioriterar det. Känns väldigt "svenskt" att många verkar utgå från att alla ska ha råd att bo överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

Tack för svaren.
@Kakann: Ok. Så man måste ha en lön som är jättehög för att få låna pengar till en lägenhet för 5 miljoner. På ca 80,000 kr i månaden. Så det betyder att att endast personer som t.ex. är VDn för stora företag kan få flytta in till städerna med ett bolån och bo där.

Nej. Många som köper en lägenhet för 6 miljoner är nog två om det. Två personer som vardera har 31 tusen i bruttolön får tillsammans ut lika mycket som en person som har 80 tusen i bruttolön (2 x 24 tusen resp 1 x 48 tusen). Exemplet gäller för skattetabell 30.

Permalänk
Avstängd

@Kakann: Okej, tack för svar.

@joakim99: Jo, det verkar vara så att man kan bo i ett dyrare hem om man delar på kostnaden. Fast det är ju något nytt att båda föräldrarna i en familj tjänar egna pengar. Istället för att pappan arbetar och frun är hemmafru.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

@michael123: om det är så nytt att bägge föräldrarna förvärvsarbetar vet jag inte. Däremot har prisutvecklingen på bostäder sista 20 åren varit rätt så extrem om man jämför med hur löneutvecklingen har sett ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

Tack för svaren.
@Kakann: Ok. Så man måste ha en lön som är jättehög för att få låna pengar till en lägenhet för 5 miljoner. På ca 80,000 kr i månaden. Så det betyder att att endast personer som t.ex. är VDn för stora företag kan få flytta in till städerna med ett bolån och bo där.

I vilken värld är 80k något som endast VDar i stora bolag har? Fet är löner för mer vanliga dödliga än så. Dessa VDar har många gånger högre lön än så. Köper du en lägenhet för 5 miljoner lär du dessutom ha en större kontantinsats än 882 tkr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Håller på att titta på att byta bank för mina bolån. Har idag Nordea med1.54% ränta och tittar på att flytta till SBAB där jag får 1,32%.
Har fått ut ett amorteringsunderlag från Nordea och tydligen skickade det signaler hos dem. Fick samtal från dem igår och det var inte min personlige bankkvinna som ringde utan hennes chef. Jag sa bara som det var att jag fick bättre ränta på annan bank och dessutom även sparränta på 0,7%. Hon ville ha till på fredag på sig att se över min ränta och då jag ändå har fullt upp på jobbet för att ringa den nya banken och fixa det sista kan jag alltid lyssna vad hon har att komma med.

Samtidigt när jag tidigare har försökt pruta något extra utöver de 1,54% jag har så har det låtit helt omöjligt och de vill i så fall ha mitt pensionsparande. Nu plötsligt finns det tydligen lite utrymme till.

Jag återkommer med resultat.

Nordea ringde och plötsligt kan de erbjuda 1,3% på 3-månaders räntan. Ska också få på mail vad de kan ge om jag skulle välja att binda.
Lite trist att man måste vara på väg att byta bank bara för att få bättre ränta.
Ska fundera lite hur jag ska göra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nordea ringde och plötsligt kan de erbjuda 1,3% på 3-månaders räntan. Ska också få på mail vad de kan ge om jag skulle välja att binda.
Lite trist att man måste vara på väg att byta bank bara för att få bättre ränta.
Ska fundera lite hur jag ska göra.

Jag är väldigt anti Nordea just nu, så jag hade bytt iaf. för att skicka en liten tydligare signal. Behandlar ni mig dåligt, räcker det inte att lägga er 0,02% under konkurrenten när jag har bestämt mig att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nordea ringde och plötsligt kan de erbjuda 1,3% på 3-månaders räntan. Ska också få på mail vad de kan ge om jag skulle välja att binda.
Lite trist att man måste vara på väg att byta bank bara för att få bättre ränta.
Ska fundera lite hur jag ska göra.

Ska du byta till SBAB blir det ju inget direkt besvär för dig, de sköter väl allt gällande flytt av lån etc.? Måste vara ärlig och säga att man ofta bara förlänger den nuvarande rabatten om kunden inte nämner någonting speciellt. Har du därför fått mycket bättre förutsättningar nu (lägre belåningsgrad genom amortering eller bättre värdering/högre lön etc.) än när du skaffade lånen kan det vara en anledning till att de nu kan ge bättre.

Skrivet av Tino:

Jag är väldigt anti Nordea just nu, så jag hade bytt iaf. för att skicka en liten tydligare signal. Behandlar ni mig dåligt, räcker det inte att lägga er 0,02% under konkurrenten när jag har bestämt mig att byta.

Det är helt otroligt hur många som byter bank från Nordea just nu, det senaste beslutet verkar ha varit droppen för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tycker Swedbank är riktigt röten. Jag har hört fint om Swedbank ifrån de som har de mindre kontoren ute på landet men i Göteborg så brydde de sig föga att jag varit kund hos dem i över 20 år. Efter detta så har jag blivit otrogen alla banker. Undersöker alltid allt noga innan jag beslutar något. Vilket så här i efterhand känns som en självklarhet.

Det beror på att Swedbank inte bara är Swedbank, en mängd mindre sparbanker runt om i landet går under deras paraply med datasystem mm men de har egentligen inte så mycket med det börsnoterade företaget att göra.

http://www.sparbankerna.se/sparbanken-mer-en-vanlig-bank/vi-s...

Skrivet av radx:

Nordea pratade jag med också när jag skulle lösa bolånet för huset. De var inte intresserade av att ge mig 1,52%. Enda förutsättningen för de va om jag började pensionsspara hos dem. Då förklarade jag att de krävde inte Handelsbanken och jag ville inte de skulle blanda in andra krav för då är det inte en äpple - äpple jämförelse längre. Dom lyssnade jävligt dåligt på Nordea.

Man får ge och ta, det är ju vad det står på sista raden som är intressant för bägge parter. När jag omförhandlade våra lån för ett knappt år sedan ville handläggaren på SEB att jag skulle starta ett månadssparande för att de skulle matcha Danske banks ränta och eftersom jag ändå hade tänkt öppna ett konto till vår då ofödde son så var det ju ingen större uppoffring. Svinar de sig nästa gång (om ett år) så tar jag bara mina sparpengar och flyttar dem till Avanza eller den bank det nu blir. Handläggaren försökte naturligtvis sälja på mig deras aktivt förvaltade fonder med 1,5-2% avgift men jag sa bara att det var indexfonder som gällde punkt slut så nu går pengarna in i tre indexfonder med 0,2-0,3% avgift istället.

Skrivet av Kakann:

Ska du byta till SBAB blir det ju inget direkt besvär för dig, de sköter väl allt gällande flytt av lån etc.? Måste vara ärlig och säga att man ofta bara förlänger den nuvarande rabatten om kunden inte nämner någonting speciellt. Har du därför fått mycket bättre förutsättningar nu (lägre belåningsgrad genom amortering eller bättre värdering/högre lön etc.) än när du skaffade lånen kan det vara en anledning till att de nu kan ge bättre.

Det är helt otroligt hur många som byter bank från Nordea just nu, det senaste beslutet verkar ha varit droppen för många.

Det här låter märkligt, det har då aldrig SEB velat göra för mig. Gör man inget får man listränta och ringer man för att förhandla är det ett evigt gnissel och gråtande från deras sida innan de efter hot om bankbyte plötsligt ger med sig och sänker räntan 20-30 punkter jämfört med sitt "bästa erbjudande" som var hugget i sten 3 minuter tidigare. Det ger ju inte direkt något seriöst intryck om du frågar mig...

Apropå Nordea så kommer jag bli förvånad om de inte kör en bolåne-kampanj om något år eller två när allt lugnat ner sig, då får vi se hur många som har kvar sin stolta moral när det plötsligt börjar handla om pengar i egna plånboken!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det här låter märkligt, det har då aldrig SEB velat göra för mig. Gör man inget får man listränta och ringer man för att förhandla är det ett evigt gnissel och gråtande från deras sida innan de efter hot om bankbyte plötsligt ger med sig och sänker räntan 20-30 punkter jämfört med sitt "bästa erbjudande" som var hugget i sten 3 minuter tidigare. Det ger ju inte direkt något seriöst intryck om du frågar mig...

Apropå Nordea så kommer jag bli förvånad om de inte kör en bolåne-kampanj om något år eller två när allt lugnat ner sig, då får vi se hur många som har kvar sin stolta moral när det plötsligt börjar handla om pengar i egna plånboken!

Det var kanske lite oklart, det jag menade var att om någons rabatt har löpt ut och de ringer in så säger man ofta "jag förlänger den" och sen lägger jag ingen större tanke på om den borde vara bättre eller sämre. Har tyvärr inte tid att analysera allt varje gång en rabatt ska förnyas utan det är först om kunden själv tycker sig förtjäna bättre som jag faktiskt tittar på det ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det var kanske lite oklart, det jag menade var att om någons rabatt har löpt ut och de ringer in så säger man ofta "jag förlänger den" och sen lägger jag ingen större tanke på om den borde vara bättre eller sämre. Har tyvärr inte tid att analysera allt varje gång en rabatt ska förnyas utan det är först om kunden själv tycker sig förtjäna bättre som jag faktiskt tittar på det ordentligt.

Då förstår jag vad du menar. Tyvärr har det aldrig hänt mig, det har alltid handlat om skambud från SEB:s sida, därefter ett kompispris för att jag gnällt och sen har det varit bom stopp tills jag hänvisat till någon av deras konkurrenter som legat 20-30 punkter lägre varpå det plötsligt gått bra att höja min rabatt och matcha konkurrenten. Egentligen borde man ju byta bank bara för att visa att man inte tolererar det arbetssättet men det har inte blivit av.

Av någon anledning verkar SEB vara ensamma om tvååriga avtalsperioder, alla andra banker verkar ha 6-12 månader?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Då förstår jag vad du menar. Tyvärr har det aldrig hänt mig, det har alltid handlat om skambud från SEB:s sida, därefter ett kompispris för att jag gnällt och sen har det varit bom stopp tills jag hänvisat till någon av deras konkurrenter som legat 20-30 punkter lägre varpå det plötsligt gått bra att höja min rabatt och matcha konkurrenten. Egentligen borde man ju byta bank bara för att visa att man inte tolererar det arbetssättet men det har inte blivit av.

Av någon anledning verkar SEB vara ensamma om tvååriga avtalsperioder, alla andra banker verkar ha 6-12 månader?

Ja, det är dålig stil och ser jävligt professionellt ut. Jag försöker iaf alltid så gott det går ge samma ränta till kunder med samma förutsättningar men kommer någon med ett konkret erbjudande matchar man oftast ändå för att inte släppa iväg bra kunder.

Permalänk
Medlem

Hej där!
Har en liten fråga gällande bolån.

Ska nämligen börja studera nästa år! Bor i dagsläget i en 3:a ensam, hyra på 4250 och ränta+amortering på ca 3200 per månad (1.52% ränta) och lån på ca 1 miljon.

Vore det inte smartast att binda räntan på 3 år då? Så att jag får en fast utgift och inte behöver oroa mig för ökade räntor. Hur tror du räntesituationen ser ut om ett halvår? Kanske det är smartare att binda räntorna redan nu? Vad är en vettig ränta att sikta på? Lägenheten är värd ca 1.4 miljoner, sitter på ca 200k i kontanter.

Fråga nummer 2: Kan jag betala ränta+amortering i en klumpsumma då jag binder räntan? Så har jag enbart en utgift på 4200 i hyra. Självklart går det "binda" dessa (3200*36) = 115k på ett annat konto. Dock finns det ju en risk för att man känner sig rikare än vad man är då och spenderar mer än vad man har råd med..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Vore det inte smartast att binda räntan på 3 år då?
Hur tror du räntesituationen ser ut om ett halvår?
Kanske det är smartare att binda räntorna redan nu?
Vad är en vettig ränta att sikta på?
Fråga nummer 2: Kan jag betala ränta+amortering i en klumpsumma då jag binder räntan?

1. Det låter klokt, absolut!
2. Ingen aning ärligt talat, jättesvårt att sia om.
3. Ja, kör på. Räntorna är verkligen låga just nu.
4. På 3 år så kanske 1.60%?
5. Nej, man kan inte undkomma amorteringskravet genom att göra extraamorteringar. Möjligen att du kan be om att få årsvisa faktureringar.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga.
När tycker ni att man kan sluta amortera? Har en nybyggd villa värderad till ca 4 miljoner och lån på ca 600000:- = 15 % i lån. Ingen fastighetsskatt närmaste 15 åren och pga allt nytt, väldigt lite underhåll närmaste 5-10 åren.
Har 10 år kvar till pension. Är det egentligen vettigt att amortera 60000:- plus ränta per år i 10 år, för att vara skuldfri när man blir en fattig pensionär? Pensionen kommer inte att tillåta någon amortering. Eller när tycker ni att man bara räntar lånet, och istället gör en större buffert?

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diesel:

Jag har en fråga.
När tycker ni att man kan sluta amortera? Har en nybyggd villa värderad till ca 4 miljoner och lån på ca 600000:- = 15 % i lån. Ingen fastighetsskatt närmaste 15 åren och pga allt nytt, väldigt lite underhåll närmaste 5-10 åren.
Har 10 år kvar till pension. Är det egentligen vettigt att amortera 60000:- plus ränta per år i 10 år, för att vara skuldfri när man blir en fattig pensionär? Pensionen kommer inte att tillåta någon amortering. Eller när tycker ni att man bara räntar lånet, och istället gör en större buffert?

Spara pengarna istället för att amortera då det mycket väl kan bli så att du inte kommer kunna låna några pengar när du har blivit pensionär. Skulle du sen vilja amortera framöver går det ju bra och göra i en klumpsumma istället

Permalänk
Medlem

Förmånsskatt

Kakann

Hej, kul läsning
Jag har en fråga som du kanske kan svara på.

Det är så att jag och min fru ska köpa hus (har skrivit kontrakt redan).
Det är så att frugan jobbar på bank och har då personalbanken, dvs förmånsränta på bolån på 0,5% upp till 2,225,000:-, allt över det har vi 0,83% i ränta på.
Vi ska låna 2,920,000 när kontantinsatsen är betald,

Min fråga:
Vi kommer få förmånsbeskatta på detta lån, hur fasen funkar det?
Försökt läsa mig till det på Skatteverket men hittar inte.
Kan det vara så att vi sparar pengar på att tex låna på SBAB med 1,5% ränta istället för på hennes bank med förmånsbeskattning på den låga räntan?

Ser att det ser lite snurrigt ut men hoppas du förstår vad jag menar

Hoppas nån kan hjälpa till.

Tack

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Skrivet av PFall:

Kakann

Hej, kul läsning
Jag har en fråga som du kanske kan svara på.

Det är så att jag och min fru ska köpa hus (har skrivit kontrakt redan).
Det är så att frugan jobbar på bank och har då personalbanken, dvs förmånsränta på bolån på 0,5% upp till 2,225,000:-, allt över det har vi 0,83% i ränta på.
Vi ska låna 2,920,000 när kontantinsatsen är betald,

Min fråga:
Vi kommer få förmånsbeskatta på detta lån, hur fasen funkar det?
Försökt läsa mig till det på Skatteverket men hittar inte.
Kan det vara så att vi sparar pengar på att tex låna på SBAB med 1,5% ränta istället för på hennes bank med förmånsbeskattning på den låga räntan?

Ser att det ser lite snurrigt ut men hoppas du förstår vad jag menar

Hoppas nån kan hjälpa till.

Tack

Räkna ut vad ni betalar i skatt och dvs vilken förmånsskatt ni landar på så blir det lätt att räkna ut vid vilken ränta ni tjänar på att ta ett vanligt lån.
https://www.svd.se/personallan-inte-alltid-billiga

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Räkna ut vad ni betalar i skatt och dvs vilken förmånsskatt ni landar på så blir det lätt att räkna ut vid vilken ränta ni tjänar på att ta ett vanligt lån.
https://www.svd.se/personallan-inte-alltid-billiga

Hej, tack för svar

Skattetabell 34

Jag tjänar 31,000 och min fru 29,000
Räcker den informationen om någon vill vara snäll och hjälpa till?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Skrivet av PFall:

Hej, tack för svar

Skattetabell 34

Jag tjänar 31,000 och min fru 29,000
Räcker den informationen om någon vill vara snäll och hjälpa till?

En snabb googling visar att statslåneräntan är 0,62% dvs din förmån räknas mot 1,62%.
Dvs förmånen blir 1,12% upp till 2.225.000 respektive 0,79% på summan över det dvs 695.000
Av det kvittar ränteavdraget på 30% mot er skatt dvs om ni betalar 34% skatt är det bara 4% ni ska betala av denna summa. Vad det blir orkar jag inte räkna just nu på mobilen 😃
Har inte alls koll på det här egentligen så kan ha förstått det fel men det verkar inte så komplicerat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Jag är väldigt anti Nordea just nu, så jag hade bytt iaf. för att skicka en liten tydligare signal. Behandlar ni mig dåligt, räcker det inte att lägga er 0,02% under konkurrenten när jag har bestämt mig att byta.

Jag kan hålla med men har nu tagit beslutet att vara kvar hos Nordea ett tag till. Inget jag har lovat för all framtid så om något nytt sker så byter jag bank.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

En snabb googling visar att statslåneräntan är 0,62% dvs din förmån räknas mot 1,62%.
Dvs förmånen blir 1,12% upp till 2.225.000 respektive 0,79% på summan över det dvs 695.000
Av det kvittar ränteavdraget på 30% mot er skatt dvs om ni betalar 34% skatt är det bara 4% ni ska betala av denna summa. Vad det blir orkar jag inte räkna just nu på mobilen 😃
Har inte alls koll på det här egentligen så kan ha förstått det fel men det verkar inte så komplicerat.

Tack så mycket för svaret, det var behjälpligt

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem

@Kakann Hej och tack för möjligheten att ställa frågor!

Jag har idag ett bolån uppdelat i tre delar med olika bindningstid. Bindningstiden för ett av de lånen gick nyligen ut och jag är fri att se mig om efter alternativ. Min fundering är om det finns någon nackdel att ha sitt bolån uppdelat på olika banker?

Mvh

Permalänk
Medlem

Köpa eller vänta? Vad är rätt läge just nu?
Kollar ni mycket på vilken sorts anställning man har? Skulle jag tjäna på att ta en heltidsanställning på en privat firma kontra ett bemanningsföretag just för bolån?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Skrivet av ClubT:

@Kakann Hej och tack för möjligheten att ställa frågor!

Jag har idag ett bolån uppdelat i tre delar med olika bindningstid. Bindningstiden för ett av de lånen gick nyligen ut och jag är fri att se mig om efter alternativ. Min fundering är om det finns någon nackdel att ha sitt bolån uppdelat på olika banker?

Mvh

Du lär märka att andra banker inte är så intresserade av att ta delar av ditt banklån och att du inte är så fri att se dig om efter alternativ som du tror. Du sitter alltså i en ganska dålig förhandlingssits. Nackdelen med att dela upp lån på olika bindningstid...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm Tack för ditt svar och engagemang, även om du nu inte besvarar min fråga.

Anledningen att jag frågade är just för att jag redan kollat med 5 banker och alla har vart intresserade av att ta en del av lånet. Kort sagt delar jag inte din uppfattning kring detta. Inväntar just nu svar från min nuvarande bank på vad de kan erbjuda för att behålla lånet.

Det jag vill veta är alltså om jag går på någon "mina" om jag lyfter över en del av lånet i en annan bank?