Frågor om bolån? Hit me!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2004

Där ser man Jag läste hela och det var ingen lätt väg att få personerna där på banken att förstå. Lite pinsamt att bankmannen gjorde stora räknefel och framförallt att han/hon verkade kunna så pass lite om ekonomi. Jag har ingen ekonomiutbildning men har ändå full koll på allt som togs upp där. Handlar man med aktier/fonder, köpt/sålt bostäder, haft ett sparande hela livet osv så snappar man upp ett och annat även utan någon formell utbildning.
Sen förstår jag att de helst tar emot standardlösningar och har svårare att hantera kunder som inte följer mallen. Som mig t.ex. där jag tydligen var på gränsen ekonomiskt till mitt nya boende och skulle hamna över 50 % av min inkomst på boendekostnad osv enligt bankens kalkyl och flera banker sa nej. Men i verkligheten bor jag billigare nu än före flytten och är nere på 10-20 % av min inkomst till boendekostnad beroende på hur man räknar.

i5 6600k@4,4 Ghz | 32Gb minne | 250 Gb SSD | Canon 70D; 11-16; 18-35 f1,8; 70-300 |
http://www.carpediem86.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Kakann:

Låter som en bra ränta på en femåring!

Vilket är det bästa alternativet, en ränta på 1,6% för tre år eller en ränta på 1,76 i fem år? Ska binda mina rörliga lån omgående och fick det erbjudandet från min bank

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av WonderPlatoon:

Vilket är det bästa alternativet, en ränta på 1,6% för tre år eller en ränta på 1,76 i fem år? Ska binda mina rörliga lån omgående och fick det erbjudandet från min bank

1.6 på tre år är sådär (hos oss iaf), 1.76 på fem år är bra. Men din bank har säkert andra marginaler, men femåringen tror jag är det bättre