"Dammsuga" över skärmytan, kan det vara skadligt?

Permalänk
Medlem

"Dammsuga" över skärmytan, kan det vara skadligt?

Hej!

Jag är lite nojig över en sak jag gjorde häromdagen. Hade ett hårstrå på min skärm (27") och använde dammsugaren för att ta bort det. Var ganska försiktig, det var inte fråga om att jag satte munstycket/röret mot skärmen, snarare närmade jag mig skärmen långsamt med dammsugaren tills hårstrået försvann. I efterhand blev jag lite nojig. Kan jag ha utsatt skärmen för högt tryck och på så vis ökat backlight bleeding? Tycker mig märka LITE mer av den varan, men det är ändå inte så farligt och kan likagärna ha att göra med att jag haft skärmen ett tag nu och lärt känna den.

Jag inser att det inte var så smart att ta till dammsugaren (typ 1400 watt) men jag höll den som sagt en bit ifrån och närmade mig långsamt till hårstrået var borta. Kan jag ha skadat min skärm eller är jag bara nojig?

Skärmen ifråga är en Acer XB271HU.

Permalänk
Medlem

Hade du fastnat med munstycket på skärmen så kan man säkert separera diverse lager av panelen.
Annars är det nog igen fara.

Tryckluft fungerar ju annars men använd regulator så du inte blåser sönder nåt.

Annars torka av den som vanligt nästa gång istället.

Har testat olika medel och skit men tycker vanlig mild tvål och ljummet vatten fungerar bäst på en bit mjukt papper sedan lite vatten bara för att få bort tvål rester och sedan torka av med torr trasa eller papper. En mjuk trasa eller vanligt papper brukar jag ha.
Yes har jag hört repar plast så bör man nog undvika.

Använd inte industrippapper och billiga sträva toapapper och skit det kan möjligen repa skärmen då det ofta är lite grövre fibrer och skit i det.