Extern HDD slutat fungera plötsligt??

Permalänk
Medlem

Extern HDD slutat fungera plötsligt??

Jag har haft min Seagate FreeAgent GoFlex 3TB i flera år nu, innan hade jag den kopplad till en usb hub som bara var kopplad via USB till min dator, men efter att den inte velat starta och fungera som vanligt fick jag koppla den till min dator via usb (vanligt) och den fungerade igen. Nu efter kanske 1 år sen det hände så hände det igen, dock är den kopplad till min dator redan och varje gång jag startar HDD:en så göra den 3-4 klickande ljud sen så lägger den bara av och stänger av sig själv??

Läst runt lite, tror ni att en USB hub som är kopplad med en extra ström kabel hade fungerat? Nämligen så att jag tror att Hårdisken får för lite ström?

Permalänk
Medlem

Ska prova nu med samma hårdisk fast på en annan dator, så får vi hoppas på resultat.

Permalänk
Medlem

Min teori.. disken håller på att ge upp, och blir mer strömtörstig. Seagate 3TB... flera år ... låter som de berömda problemdiskarna från Seagate, då det är rätt period.
Dessa rasar som flugor.

Ha backup iaf, annars blir din nästa tråd... "Min externa HDD har dött, hur gör jag för att rädda datan?"

Och svaret är 5000-10000krs recovery företag. Eller så borde du innan köpt en ny HDD och haft backup som kostar ca 1000kr för 4TB. Du har mao nu chansen att göra det kloka beslutet innan det är försent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Min teori.. disken håller på att ge upp, och blir mer strömtörstig. Seagate 3TB... flera år ... låter som de berömda problemdiskarna från Seagate, då det är rätt period.
Dessa rasar som flugor.

Ha backup iaf, annars blir din nästa tråd... "Min externa HDD har dött, hur gör jag för att rädda datan?"

Och svaret är 5000-10000krs recovery företag. Eller så borde du innan köpt en ny HDD och haft backup som kostar ca 1000kr för 4TB. Du har mao nu chansen att göra det kloka beslutet innan det är försent.

Förlåt för att jag svarar på en död tråd, men du hade rätt, den dog tillslut och jag stog där med brallorna nere .. Ingen backup

Permalänk
Medlem

Här hade du ändå chans många gånger att göra backup till annan disk innan det var försent. - men många behöver köra varvet med brallorna nere minst 1 gång innan man inser hur jobbigt det är och att köpa en extra disk för tusenlappen för en extra backup är en väldigt liten kostnad i jämförelse med besväret som blir när man tappa all unik data på sin havererade disk...

En modern SSD/NVMe som dör (vilket händer) gör det helt utan förvarning och precis när som helst och då är det ännu viktigare att ha regelbunden backup till någon NAS eller extern USB-disk

den farliga delen för en SSD/NVMe är start/stopp vilket gör att det är en större risk på en laptop som startas dagligen än en stationär/server som är på 24/7 att en SSD/NVMe plötsligt ger upp utan förvarning. Dessutom händelsekänsligt då ju viktigare data du har på SSD/NVMe och att det inte finns kopia på och ju viktigare event detta skall visas/presenteras - ju större risk är att SSD/NVMe lägger av helt precis när det hela skall genomföras...

Permalänk
Medlem

@MarreBoi: Hade en extern hårddisk som var stendöd. Som en sista nödlösning testade jag att plocka ut den ur kabinettet och koppla in den direkt i datorn.
Hade tur och själva hårddisken fungerade så jag kom åt filerna.
Kan vara värt att testa om du inte tänker skicka in den någonstans för att eventuellt rädda filerna.

Permalänk
Medlem

Testat att kolla så alla kablar sitter rätt? Ingen som råkat åka ut? Hur gammal är hårddisken?