Hackad webläsare startsida

Permalänk
Medlem

Hackad webläsare startsida

När jag startar IE så får jag upp (*klicka på egen risk*)

något som heter "zaqq search" och inte google.se som jag har som startsida, malvarebytes hittar inget, inte spybot heller, testat onlinescanning med f-secure. inget hittas?

Senaste IE och W10.

Tips?

Lagt in spoiler på länken /mod
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Unpoor:

När jag startar IE så får jag upp

något som heter "zaqq search" och inte google.se som jag har som startsida, malvarebytes hittar inget, inte spybot heller, testat onlinescanning med f-secure. inget hittas?

Senaste IE och W10.

Tips?

Kan du lägga spoiler på hemsidan så slipper andra få liknande skit

Permalänk
Avstängd

Förmodligen har du varit inne på någon sida med konstigt innehåll som bytt ut din startsida, bara att ändra tillbaka till det du vill ha igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kika under Kontrollpanelen och avinstallera program. Kika ifall du hittar någon toolbar eller liknande som du inte känner igen.

I IE kan du också kolla så du inte har något add-on som ligger och kör.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Pröva även AdwCleaner.

Permalänk

@Unpoor: Jag skulle rekommendera att köra en scan med adwcleaner samt hitman.pro
Adwcleaner: https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/
Hitman.pro: https://www.hitmanpro.com/en-us/hmp.aspx

Permalänk
Medlem

Kan vara om du har installerat något program nyligen och spammat next igenom hela installationen och då ett av stegen var "Vill du ändra din startsida till vår startsida?" som du flugit förbi i hast efter givetvis läst användaravtalet noggrant (yeah right).

Jag har själv råkat ut för det scenariot ett par gånger.

Visa signatur

O11-D XL || MSI Tomahawk B350 || Ryzen 1600X || 16Gb Corsair Vengance LED 2600MHz || 3080 H2O || Samsung 960EVO 256GB ||

Permalänk

Typisk klickat snabbt i installation skulle jag säga. Oftast är det att dom lägger på en url i startparametern på din fastsatta Icon. så startar du Explorer manuellt från filhanteraren så får du inte den som startsida.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Det är just det har inte installerat något på evigheter, ska kolla via filhanteraren, även testa en system återställning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du CCleaner ? Den har fått malware i en uppdatering så kanske ominstallera Windows. Angående sidan så är den en scam sida. Samma person har en sida som heter "gooogl.se"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Kan vara något som bytt ut din hosts fil. Hände mig förut via Java exploits.

Knappa in eller klistra in "%SystemRoot%\System32\drivers\etc\" utan citat i ditt sök-/körfält i start-menyn.

Därefter se till att du kan se gömda filer (ibland skapar malware en dummy hosts.txt och gömmer den riktiga) genom knappa in Alt+V+H+H eller tryck Visa uppe i fönstret och kryssa i Dolda Objekt.

Hosts filens ikon borde vara ett generiskt blankt fil men öppna den med Anteckningar (Notepad) och kolla om det står något skumt längst ner (kolla även om det finns en skrollbar på sidan)

Så här borde en ofifflad fil se ut i Notepad: https://i.imgur.com/LcsYolS.png

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av oouhdawg:

Kan du lägga spoiler på hemsidan så slipper andra få liknande skit

Sorry men..

Kan andra ge fan i att klicka på det bara?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Löst sen länge och man tvingas uppdatera.

Permalänk
Medlem

Bra tips, på min andra dator så fick jag helt spontant upp en fråga att ett program ville ändra startsida till ggogle.com det har jag inte fått på min felande dator.. nåväl har jobbat förut med datorer så jag får väl skramla liv i kunskaperna igen tack för tipsen.. återkommer.

Permalänk
Medlem

Utan att jag igentligen gjort något får jag upp, Ett program vill ändra din startsida till Google.se?haha klart ämnen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DNS-kapning?
Kolla modem/router...

Permalänk
Medlem

Ja jag fattar inget.. ligger på med Malwarebytes och flera en stund.. får se-- strange..

Permalänk
Inaktiv

Vilka sidor har du surfat runt på?

Permalänk
Medlem

Inga speciella iaf, inge porr, hmm. nåväl för se vad som händer..