Spänningar och huvudvärk av dataskärm

Permalänk

Spänningar och huvudvärk av dataskärm

Hej,

Jag sitter i källarn i mitt rum om dagarna och stirrar på en HP w2207h (från år 2006) och upplever spänningar och huvudvärk. Jag har försökt med verktyg som PangoBright.exe för att sänka ner Brightness ytterliggare och f.lux för att få någon ändring kring färgtemperaturen (men jag vet inte riktigt vad den gör). Lösningen just nu är att jag max kan sitta 20-30 minuter åt gången, jag får alltså ta pauser emellan.

Jag försöker nu felsöka problemet. Kan det t ex vara något särskilt med gamla skärmar att de strålar på ett lustigt sätt? T ex om nya skärmar som HP e242 kanske inte gör att man upplever spänningar och huvudvärk? Någon som vet vad man kan hitta på? Eller om någon har en sorts skärm som de inte får spänningar av som de kan rekommendera?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hej,

Jag sitter i källarn i mitt rum om dagarna och stirrar på en HP w2207h (från år 2006) och upplever spänningar och huvudvärk. Jag har försökt med verktyg som PangoBright.exe för att sänka ner Brightness ytterliggare och f.lux för att få någon ändring kring färgtemperaturen (men jag vet inte riktigt vad den gör). Lösningen just nu är att jag max kan sitta 20-30 minuter åt gången, jag får alltså ta pauser emellan.

Jag försöker nu felsöka problemet. Kan det t ex vara något särskilt med gamla skärmar att de strålar på ett lustigt sätt? T ex om nya skärmar som HP e242 kanske inte gör att man upplever spänningar och huvudvärk? Någon som vet vad man kan hitta på? Eller om någon har en sorts skärm som de inte får spänningar av som de kan rekommendera?

Skulle rekommendera att göra en synundersökning. Kostar inte så mycket, och skulle det visa sig att du har eventuellt brytningsfel, lång/närsynthet så kan glasögon ta bort det. Jag fick ont i huvudet pga att jag omedvetet satt och kisade lite lätt vid datorn. Löste sig med glasögon jag har enbart vid datorn.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Bildexpert 📺

@-8-DEAMON-8-: Finns ett ton med förklaringar till spänningar och huvudvärk. Det behöver inte alls handla om skärmen utan om sådant som hur du sitter framför skärmen, hur skärmen står i förhållande till andra ljusskällor, fönster och liknande. Din kroppshållning kan ge spänningar i nacken vilket först yttrar sig som värk i ögon och panna. Eller mögel i källaren. Som exempel. Och så vidare.

Men en 11 år gammal skärm kan ha komponenter som fallerar, till exempel lysrör som flimrar. Är du helt säker på att det är skärmen och ska köpa nytt, välj en som är flimmerfri och gärna där någon kan verifiera hur flimmerfri den är.

Permalänk
Medlem

Det är troligen inte skärmen det är fel på.
Kolla synen och/eller ändra arbetsställning.

Permalänk
Medlem

Ett vanligt problem i dessa sammanhang är helt enkelt att det är för mörkt i rummet.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Jag kan inte sitta vid en skärm om inte rummet är ljust. Jag förstår inte hur folk klarar av att sitta i ett bäcksvart rum stirrandes på en skärm. För mig börjar ögonen tåras och jag får migrän efter en timme.

Bästa är bra allmänbelysning (reflektera mot en vägg, så det inte blir skarpa skuggor) och gärna med ljus bakom bildskärmen så kontrasten blir så låg som möjligt.

Permalänk
Medlem

När vi hade liknande problem här hemma satte vi upp ledbelysning bakom skärmarna. Den växlar mellan ett par mjuka färger över tid och huvudvärken försvann. Sedan dess har vi även satt in bättre allmänbelysning som nog också gör sitt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

@-8-DEAMON-8-: Skulle rekommendera en synundersökning för att utesluta synfel. Jag själv är översynt och har brytningsfel vilket innebär att mina ögonmuskler måste spänna sig för att kompensera för att jag ska se bra på nära håll. Detta ger huvudvärk, ont i ögonen och spänner över pannan mm. Lite lurigt för att jag ser bra utan glasögon för att musklerna kring ögonen klarar av att kompensera, glasögonen får dem att slappna av.

Permalänk
Medlem

Håller med ovan att det kan vara värt att kolla upp synen först och främst om du inte gjort det nyligen.
Hade själv problemet att jag ofta fick spänningshuvudvärk i vissa situationer, och numera använder jag glasögon när jag sitter vid exempelvis datorn trots att jag ser lika bra utan.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

@-8-DEAMON-8-: Du kanske har en skärm med PWM (Pulse Width Modulation) varpå skärmen flimrar. Detta kan leda till trötthet i ögonen och huvudvärk.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Avstängd

Standardupplösningen på den där skärmen är 1680 x 1050 vid 60 Hz. Vi hade ett antal snarlika HP-skärmar på mitt förra jobb och jag tålde dem inte. De blev dock aningen bättre om man satte upp dem till 70 eller 72 Hz.

Så kolla om din går i 60 Hz och testa att ställa upp den.

Inte alla som märkte av flimret på dem, men för mig var det så tydligt att jag bara klarade av kortare stunder vid en sån skärm. Sen blir de lite sämre med tiden också, vilket kan förvärra situationen. Så kanske dags att byta till en 1080-skärm eller nåt.

Permalänk

Hur vet man om min HP w2207h har PWM? Kanske man kan utläsa det ur specsen på nått sätt.

Sen stämmer det ju bra att det kan bli mörkt i mitt rum. Nu har jag så många lampor tända som möjligt. Men inte bakom mig då min skärm är såhär glossy.
Min datastol är dålig tycker jag också, jag borde nog skaffa ny.
Kanske jag borde gå på synundersökning. Förresten, vad skulle det kunna vara för dioptrier man har vid datorn? Jag kan inget om sånt. Kan det tex vara +1 eller -1 man kan ha.

Detta med skärmfrekvens har jag funderat på. Om jag ska köpa ny skärm kanske jag ska skaffa mig nån med typ 120/144HZ osv och vad det kan vara. Jag vet att jag kollade på dessa "ASUS ROG SWIFT" förr, men sen när de släpptes så var de rätt dyra.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Glossy-skärm finns inte på min karta om jag skall köpa skärm...

IPS och antiglare (matt yta) är grundkrav innan man ens tittar på andra parametrar.

Skärmar/fabrikat som inte skriver ut något om anti-glare/matt yta är att betrakta som glossy-skärmar. och Ja, urvalet av skärmar kommer att bli betydligt skralare och vara betydligt dyrare än du tänkt dig - men det är en deal med din framtida hälsa och trivsel på platsen i den andra vågskålen som insats....

Med andra ord - är man inte forcerad till en tillämpning som kräver pekskärm (och lägger halva lunchen på dess yta efter ett tag med kladdiga fingrar) - så väljer man matt skärm.

---

Sedan är det som andra säger - till optiker och titta efter terminalglasögon, men innan du åker dit - kolla med måttband hur lågt ifrån du faktiskt sitter med huvudet/ögonen från skärmen när du arbetar/spelar - gör helst en hel uppsättning med koll över en period och av det ett genomsnitt - 5-10 cm fel här gör att det kanske inte alls hjälper så bra som du tänkt med terminalglasögonen och det är skitsvårt att hos optikern försöka komma ihåg hur långt ifrån du har skärmen i verkligheten när du sitter och arbetar/spelar.

Ju närmare du sitter skärmen, ju viktigare är är att veta avståndet då det behövs mindre avvikelser från detta för att det skall bli suddigt/ögonen ansträngda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hur vet man om min HP w2207h har PWM? Kanske man kan utläsa det ur specsen på nått sätt.

HP verkar inte ange om skärmen har PWM eller inte, och det är tyvärr rätt vanligt att tillverkarna inte anger sånt. Men det är enkelt att testa. Ta bara en valfri kamera, t.ex. en mobiltelefon, och rikta den mot skärmen. En digitalkamera förstärker flimmret väldigt mycket, så om skärmen använder PWM kommer du tydligt se det genom kameran.

Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Förresten, vad skulle det kunna vara för dioptrier man har vid datorn? Jag kan inget om sånt. Kan det tex vara +1 eller -1 man kan ha.

Det beror ju helt på vilket, om något, synfel du har. Det kan som sagt hända att du har något synfel som orsakar problem när du sitter framför skärmen, eller så kanske du behöver terminalglasögon, etc. Gå till en optiker och förklara läget så hjälper de dig att hitta rätt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan tilläggas att PWM-flimmer syns som tydligast när man har sänkt ljusstyrkan eftersom själva sänkningen sker genom att belysningen ökar nedsläckningsperioden.

Edit: Med tanke på att rikta mobilkameran mot skärmen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Kanske jag borde gå på synundersökning. Förresten, vad skulle det kunna vara för dioptrier man har vid datorn? Jag kan inget om sånt. Kan det tex vara +1 eller -1 man kan ha.

Alla har individuella fel och betydligt finare steg än hela dioptrier som du ser på glasögonen i macken (som för övrigt är mest riktad till åldersöversynthet och man kan inte fokusera längre när man titta nära som att läsa tidningen pga. att linsen i ögat har stelnat - och dit hamnar alla förr eller senare med början runt 40 år för dem detta starta tidigt och de flesta har märkbara besvär vid ca 50 år - och sedan blir det bara värre...) och det är inte säkert att det är samma dioptrin i alla axlar runt om - dvs. att man kan ha astigmatism - vilket tex. kan utmärkas som att vågräta strecket på ett 'T' är skarpt medans lodräta benet på 'T' är suddigt, närmast osynligt och det behöver inte vara vågrätt/lodrätt utan i vilken vinkel/axel som helst och bilden blir allmänt suddig utom i vissa riktningar där det ena eller andra blir skarpare.

Alltså måste man besöka en optiker och inte hålla på med egna utprovningar och hoppas på att hitta glas som kompenserar just dina fel.

Permalänk
Vägledare

Jag märkte att det blev betydligt mindre ansträngade att stirra på skärmen när jag gick över till en skärm med högre upplösning och mindre kraftigt anti glare-filter. Bilden var något så in i helvetes grynig på min tidigare skärm pga detta. Kan vara något att ha i åtanken om du läser mycket text

Permalänk
Medlem

Som andra i tråden nämnt hänger det på så mycket.
Synfel
Belysning i rummet
Sittställning
Avstånd till skärmen
Bakgrundsbelysning på skärmen, pwm-flimmer eller för hög ljusstyrka.
Panelkvalitet, en bättre panel med god kontrast gör det lättare för ögonen.

Din w2207 har en TN-panel, dessa brukar ha en låg kontrast.
Att byta till en VA- eller IPS-panel gör oftast stor skillnad.

Du undrade vad f.lux gör. Den gör skärmens bild gulare.
Jag tycker det är väldigt behagligt på kvällstid, för att matcha skärmens vitpunkt mot övrig belysnings vitpunkt. Dvs, när jag tittar på en vit vägg har den samma färgton som vitt på skärmen, istället för att skärmen har en skarp blåton.

Jag skulle börja med en synundersökning och försöka vara uppmärksam på hur jag sitter vid datorn. Stanna till medan du är mitt upp i något och fundera på om du kisar eller anstränger dig på något sätt i nacke/rygg.

Om problemen kvarstår även efter du undersökt dig själv skulle jag titta på att köpa en bra skärm, flimmerfri och med något bättre än TN. Skärmar är en komponent där man kan våga lägga en del pengar, oftast överlever de mycket längre än datorn (vilket din skärm är ett bevis på!). Ser man till färger och kontrast håller de länge också. Det är inga konstigheter att en fem år gammal bra skärm är bättre än en ny medioker skärm.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB