Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Ah det funkar för vanlig VR men iom den mycket högre upplösningen på nya pimax blir det nog inte så skoj att lira med tyvärr

Du får väldigt gärna rekommendera ett kort som garanterat klarar trycket
Men om inte annat så borde den orka dra HTC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackerhead:

Du får väldigt gärna rekommendera ett kort som garanterat klarar trycket
Men om inte annat så borde den orka dra HTC?

HTC eller Oculus ja det bör vara ok, om du verkligen vill ha en Pimax är det nog 1080 eller heller 1080ti som gäller, eventuellt vänta tills de faktiskt är ute och se exakt vad de skriver då.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Ferrat:
Juste den är fortfarande i pri order.
Känns som jag köpte fel då HTC vive är en room scale och jag sitter nämligen i rullstol. Har inte får min att funka ännu. är annars väldigt intresserad av vr värkar tämligen coolt!

Permalänk
Medlem

@crackerhead: Alltså alla headset är i princip samma, speciellt Vive och Rift, skillnaderna är minimala. Det finns flera saker som funkar utan room scale med Vive, gissar att handkontroll är det smidigaste för dig? Många spel skulle nog även funka om du satt på en roterande stol som du t.ex. kunde rotera med ena handen eller så, skulle säkert vara lite pill att fixa och man måste hitta en lösning som passar dig men många spel använder ju teleport och även full locomotion borde funka ok med det. Room scale är 95-98% att rotera sig själv runt, sedan har du ju spel som inte kräver det alls så som eve valkyrie.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ja det enda är ju att det finns en del oculus exkl lir och de är optimerade för sittande medan vive fokuserade lir inriktar sig mer på roomscale. Du kan ju ev byta till dig en rift för sittande tycker jag rift är bättre på alla punkter ärligt talat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

@crackerhead: Alltså alla headset är i princip samma, speciellt Vive och Rift, skillnaderna är minimala. Det finns flera saker som funkar utan room scale med Vive, gissar att handkontroll är det smidigaste för dig? Många spel skulle nog även funka om du satt på en roterande stol som du t.ex. kunde rotera med ena handen eller så, skulle säkert vara lite pill att fixa och man måste hitta en lösning som passar dig men många spel använder ju teleport och även full locomotion borde funka ok med det. Room scale är 95-98% att rotera sig själv runt, sedan har du ju spel som inte kräver det alls så som eve valkyrie.

Får helt enkelt kolla in vilka som funkar.
https://www.bestbuy.com/site/nvidia-founders-edition-geforce-... detta grafikort måste väll kunna dra primax?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackerhead:

Får helt enkelt kolla in vilka som funkar.
https://www.bestbuy.com/site/nvidia-founders-edition-geforce-... detta grafikort måste väll kunna dra primax?

Jo dock ingen expert men founders edition har jag för mig folk undviker om de inte ska vattenkyla, bättre att ta något från t.ex. Asus eller annat märke då de oftast har tystare och mer effektiv kylning.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Jo dock ingen expert men founders edition har jag för mig folk undviker om de inte ska vattenkyla, bättre att ta något från t.ex. Asus eller annat märke då de oftast har tystare och mer effektiv kylning.

ok nu har jag redan hunnit köpa de kortet. men om det enbart är en volym fråga så är det inget som stör mig.
Så länge den funkar till Primax är jag nöjd.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

@crackerhead: Alltså alla headset är i princip samma, speciellt Vive och Rift, skillnaderna är minimala. Det finns flera saker som funkar utan room scale med Vive, gissar att handkontroll är det smidigaste för dig? Många spel skulle nog även funka om du satt på en roterande stol som du t.ex. kunde rotera med ena handen eller så, skulle säkert vara lite pill att fixa och man måste hitta en lösning som passar dig men många spel använder ju teleport och även full locomotion borde funka ok med det. Room scale är 95-98% att rotera sig själv runt, sedan har du ju spel som inte kräver det alls så som eve valkyrie.

Tack så mycket har kollat in denna, http://www.rotovr.com Denna värkar vara i pre jävla order stadiet
Om ni på rak arm vet någon stol som funkar får ni gärna skriva, helst så billig som möjligt

Permalänk
Medlem

Mindre än ett dygn kvar nu på kickstartern om nån känner för att spontanbränna lite stålars. Har gått minst sagt hyggligt för dem i kickstarten. I skrivande stund är de uppe i $3,842,016

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Skrivet av pback:

Mindre än ett dygn kvar nu på kickstartern om nån känner för att spontanbränna lite stålars. Har gått minst sagt hyggligt för dem i kickstarten. I skrivande stund är de uppe i $3,842,016

Jo även jag blev väldigt förvånad att de tjänat så mycket. Hoppas om de har några problem med headsetten att de fixar dem innan de släpper headsettet. Jag är sjukt sugen att slå till men man borde verkligen vänta och se vad folk tycker om dem, det känns väll som pest eller kolera att välja mellan dålig grafik och screendoor. Vet du när de kommer skickas? Sen är det väl inte headsettet i sig själv det är fel på om man får screendoor, man behöver väl byta grafikort?

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt så är de inte extremt tungdrivna. Deras huvudprodukt pimax 8k har ju betydligt högre upplösning än nuvarande konkurrenters headsets (2*3840x2160), vilket bör ta bort stor andel av screendooreffekten, men de matas ju med lägre upplösning än så (som sedan skalas upp till ovan nämnda upplösning, således borde varje pixel som grafikkortet renderas upp till flera pixlar i headsetet), vilket minskar kravet på grafikkort (1070ish enligt dem). Skulle man däremot vilja mata dem med 8k-upplösning, då får man nog trolla fram något riktigt jävulskap till grafikkort (och köpa deras kommande 8kX-headset).
Ang. leverans så säger de att de ska börja leverera ibörjan av nästa år (headsetet), medan endel av tillbehören kommer dröja.
Är ju iaf tryggt att de har en historik av massproduktion (deras 4k headset), så även om man i vanlig ordning på kickstarters får vänta extra tid innan leverans, så tror jag ändå att det kommer gå relativt snabbt i jämförelse med en del andra projekt.
Jag kunde iaf inte hålla mig, blev en backning på ett 8k tillslut.
Fortfarande 15 min kvar tills deadline

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem

Screendoor har inte med upplösningen att göra. Det är mellanrummet mellan pixlarna som har betydelse alltså du ser panelstrukturen. Hade pixlarna suttit så tätt att du inte sett mellanrummen hade du inte fått någon screendoor oavsett upplösning. Ta PSVR betydligt lägre upplösning än vive och Rift men närmast ingen screendoor att tala om. Klart sämre skärpa pga mindre antal pixlar dock.

Men SDEn verkar va lägre iaf enligt utsagor men lika lågt som på PSVR? Men synd att den ens är där. Ska inte behövas liksom.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av pback:

Om jag förstår det rätt så är de inte extremt tungdrivna. Deras huvudprodukt pimax 8k har ju betydligt högre upplösning än nuvarande konkurrenters headsets (2*3840x2160), vilket bör ta bort stor andel av screendooreffekten, men de matas ju med lägre upplösning än så (som sedan skalas upp till ovan nämnda upplösning, således borde varje pixel som grafikkortet renderas upp till flera pixlar i headsetet), vilket minskar kravet på grafikkort (1070ish enligt dem). Skulle man däremot vilja mata dem med 8k-upplösning, då får man nog trolla fram något riktigt jävulskap till grafikkort (och köpa deras kommande 8kX-headset).
Ang. leverans så säger de att de ska börja leverera ibörjan av nästa år (headsetet), medan endel av tillbehören kommer dröja.
Är ju iaf tryggt att de har en historik av massproduktion (deras 4k headset), så även om man i vanlig ordning på kickstarters får vänta extra tid innan leverans, så tror jag ändå att det kommer gå relativt snabbt i jämförelse med en del andra projekt.
Jag kunde iaf inte hålla mig, blev en backning på ett 8k tillslut.
Fortfarande 15 min kvar tills deadline

ahhhh fan jag missade deadline.....
Jag hann inte sälja mitt ps4 innan....
Hur lång tid måste man vänta nu?

Permalänk
Medlem

svårt att säga hur länge man behöver vänta. De har sagt att de ska börja leverera jan/feb-18 och se till att de som backat (ca 6000 st) ska få sina headsets innan de börjar leverera till nya kunder. Kickstarterprojekt har ju som sagt en förmåga att alltid försenas, så det kan ju hända att det dröjer innan de första leveraras också..

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk

@pback:
ok det var inte tok länge iaf. Så Nu får man åtminstone se om det är något strul med dem.

Permalänk

Som jag förstår det så går det att använda både Oculus och Vive kontroller samt Vivens base stations med deras base stations så om man har två och köper två har man fyra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

200 grader FoV verkar intressant.
Även 8K om det motverkar screendoor effekten, sedan är väl problemet vad kommer krävas för 8K utan stuttering och illamående... Fast med ETA Maj 2018 så kommer förhoppningsvis nästa generation av grafikkort finnas i handeln.

Fast människan har väl bara 180graders vidvinkel på sina ögon eller va det kallas? Så 200 får man väl 20 man ej kan se?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Fast människan har väl bara 180graders vidvinkel på sina ögon eller va det kallas? Så 200 får man väl 20 man ej kan se?

vet inte om 180 grader är max, men om du tittar åt höger utan att flytta huvudet så förflyttas ju synfältet så du ser mer år höger (och mindre åt vänster) då kanske man behöver mer än 180grader för att kunna titta omrking i headsetet

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

200 är mätt diagonalt läste jag på ett annat forum. I praktiken är det 180

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av SweViver:

Pimax 8k består av 2st 4K paneler, men in-signalen och spel upplösningen via ex. SteamVR kommer va 1440p per panel och headsetet har intern uppskalning till 4K, det klarar ett 1080Ti utan problem. Läs gärna i Pimax forumet så kommer ni förstå hur det fungerar. Det kommer även en 8K X-variant nästa sommar även den med 2st 4K paneler men med native 4K signal utan uppskalning, mao ren 2x4k upplösning från datorn. Ett 1080Ti lär aldrig klara X-varianten i 90fps, jo kanske Job Simulator men knappast något mer avancerade VR spel.

Jag ska förresten till Amsterdam på VR Days nästa vecka där man kan prova Pimax 8K och 5K live den 26-27 oktober. Återkommer med mina synpunkter när jag testat båda

Mvh
SweViver

Skickades från m.sweclockers.com

Hur var Pimax VR-headset?

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem

Demonstreras Pimax på CES?

Permalänk
Medlem

RoadToVR har en bra och ärlig artikel kring 8K från CES här. Det verkar vara en hel del arbete kvar innan den är redo att klassas som något annat än prototyp.

Jag stör mig fortfarande skitmycket på namnet, 8K antyder något helt annat än uppskalad 1440p...

Jag vill absolut se Pimax lyckas med produkten, men det känns som att de har byggt lite väl mycket hype kring något som troligtvis inte kommer lanseras förrän tidigast Q3-Q4 och då är det ändå inte så långt kvar till de "riktiga" generation 2-produkterna från Oculus och HTC.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Svårt hålla kickstarterkampanjer hemliga och samtidigt få in investeringarna. Att de tar tid är ju fullt naturligt ifall det ska bli bra. Oculus cv1 kom inte över natten direkt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Arzei:

RoadToVR har en bra och ärlig artikel kring 8K från CES här. Det verkar vara en hel del arbete kvar innan den är redo att klassas som något annat än prototyp.

Jag stör mig fortfarande skitmycket på namnet, 8K antyder något helt annat än uppskalad 1440p...

Jag vill absolut se Pimax lyckas med produkten, men det känns som att de har byggt lite väl mycket hype kring något som troligtvis inte kommer lanseras förrän tidigast Q3-Q4 och då är det ändå inte så långt kvar till de "riktiga" generation 2-produkterna från Oculus och HTC.

Jo men att få en produkt som är så nära perfekt som det går är väldigt bra
En rolig side note är att hur de gjorde headsetet var enbart att trycka ihop två av sina pimax "4k" tror i och försig de flesta visste det men men

riften vill jag inte ens röra då vider FB har att göra med den.
Hans agenda är så sjukt äcklig att om man har en själ så borde man logga ut från FB en sista gång.
Han kämpade hårt för att förstöra vårat internet med sin net neutrality, jag vet innerst inne djupt ner i själen att han skulle göra vad som helst för pengar.
Ni får visa vad ni står för med plånboken!

Permalänk
Skrivet av wingman92:

Jag är intresserad av 5k Varianten till min vive setup, redan med min htc vive så glömmer min hjärna bort pixlarna och lever in i spelena så man tänker inte på det sålänge man inte måste läsa texter.
Så hoppet från vivens 2.6m pixlar till 7.4 m pixlar kommer bli helt underbart fow är bara en bonus inte allt för störd av glasögenen på viven.
https://ksr-ugc.imgix.net/assets/018/394/459/d502ee261784ab298163207f5f2c95dc_original.gif?w=680&fit=max&v=1505836258&auto=format&frame=1&q=92&s=f1fdcaa907f476e23c141fd9503bc723

men 8k varianten är jag inte så intresserad av då det är 16.6m pixlar, vad i denna värklighet kommer kunna driva det utan att det blir dipps i frames och sånt, mitt 1080ti kommer ju inte räcka till, så en 5k kommer räcka gott och väl, 4K dataskärm är väl på en 8m pixlar så blir nog perfekt balans mellan bildkvalitet och frames med 5K varianten

Men du kan ju inte mena att N 1080 Ti inte kan driva dessa slangebrillorna?
I så fall kanske man borde köpa upp sig på ett moderkort som kan ta två kort och sikta in sig på att båda korten har en ok standard.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett så är render output på Pimax 8K bara 1440p per öga som sedan uppskalas till 2160p (något som Pimax verkligen inte gillar att skylta med), så grafikkortet behöver trycka ut 2 * 2560 * 1440 = 7.4m pixlar. Det är fortfarande nästan lika mycket som en 4K skärm (3840 * 2160 = 8.3m pixlar) och vi vet ju allihop att ett 1080 Ti har rätt svårt att hålla stabila 60 FPS i 4K i moderna spel, så att det ska kunna klara att trycka ut nästan lika många pixlar i 90+ FPS är ju bara att glömma.

Multi-GPU lösningar är något som aldrig har fungerat särskilt väl till VR och jag tror inte att det kommer ändras om vi inte ser en explosionsartat ökning i användandet av DX12 explicit multiadapter eller den liknande lösning som jag vill minnas finns i Vulkan. Multi-GPU i form av AFR på drivernivå (SLI/Crossfire) resulterar i för ojämn frametime och andra problem som blir mycket mer påtagliga i VR än på en bildskärm.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Det är fortfarande nästan lika mycket som en 4K skärm (3840 * 2160 = 8.3m pixlar) och vi vet ju allihop att ett 1080 Ti har rätt svårt att hålla stabila 60 FPS i 4K i moderna spel, så att det ska kunna klara att trycka ut nästan lika många pixlar i 90+ FPS är ju bara att glömma.

Ja fast grafiken i VR-spel går ju inte att jämföra med andra moderna spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Tekniskt sett så är render output på Pimax 8K bara 1440p per öga som sedan uppskalas till 2160p (något som Pimax verkligen inte gillar att skylta med), så grafikkortet behöver trycka ut 2 * 2560 * 1440 = 7.4m pixlar. Det är fortfarande nästan lika mycket som en 4K skärm (3840 * 2160 = 8.3m pixlar) och vi vet ju allihop att ett 1080 Ti har rätt svårt att hålla stabila 60 FPS i 4K i moderna spel, så att det ska kunna klara att trycka ut nästan lika många pixlar i 90+ FPS är ju bara att glömma.

Multi-GPU lösningar är något som aldrig har fungerat särskilt väl till VR och jag tror inte att det kommer ändras om vi inte ser en explosionsartat ökning i användandet av DX12 explicit multiadapter eller den liknande lösning som jag vill minnas finns i Vulkan. Multi-GPU i form av AFR på drivernivå (SLI/Crossfire) resulterar i för ojämn frametime och andra problem som blir mycket mer påtagliga i VR än på en bildskärm.

Hur går det med eye trackingen då? Skulle inte "8K"-varianten få det?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det är försvinnande få lir som TI inte fixar att köra i 4K i 60 fps. Och då maxar man liren i regel så de är ju inte alls omöjligt. Speciellt som som sagt många VR lir inte är så avancerade

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x