Nytt case för större custom loop

Permalänk
Medlem

Nytt case för större custom loop

Hej!

Tänkte uppgradera min loop, och behöver således ett nytt case.

Jag tycker jag har ganska bra koll på vilka case som finns där ute men nu har jag mer eller mindre landat på två modeller och känner inte att det egentligen finns några andra som är intressanta. Men det finns ju ändå en chans att jag missat något så tänkte höra mig för här innan jag tar något beslut.

Krav

  • Minst 420mm rad i toppen OCH botten.

  • Gärna 360mm rad i fronten (eventuellt ner till 240mm) med top/botten-rads monterade.

  • ATX eller större

  • PSU-shroud eller dolt utrymme för PSU.

  • Någon form av glas på panelen så att man kan se in.

  • Minst 3 monteringsplatser för SATA SSD's, eller möjligheten att köpa dessa extra.

  • Ska vara "normalbredd". Alltså inga fyrkantiga Lian-Li-monster

  • Plats för två res/pumps

  • Ingen utsvävande Terminator-design. Så stilrent som möjligt.

Nice to have

  • Härdat glas på hela sidan

  • Ljuddämpning

  • Utrymmen där man kan dölja pumpar, kablar och eventuellt dra tuber.

  • Bra kabeldragningsmöjligheter

Jag har som sagt två modeller i åtanke. Den ena är Phanteks Primo och den andra är Caselabs SM8.

Fördelar Phanteks

  • Relativt billig

  • Smart lösning med den dolda PSU'n

  • Har byggt med deras case förut och dom är riktigt kul/enkla att bygga i

Nackdelar Phanteks

  • Ser ganska gammal ut. Halvful

  • Glasdelen på sidopanelen är för liten. Jag vill ha koll på min loop (inte av estetiska skäl).

  • Plastigt utseende

Caselabs då? Finns väl egentligen inget negativt att säga. Förutom att dom är väldigt dyra då. Dessutom verkar inte Europaåterförsäljaren ha SM8 till salu längre (endast helvit modell). Så den är kanske inte ens ett alternativ längre.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har förresten sett att det finns glaspaneler till Phanteks Primo att köpa i USA men inte i Europa. Om dom funnits tillgängliga så hade mitt val blivit brutalt mycket enklare.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk

Skulle tippa på att Caselabs SM8 kommer vara den du väljer i slutändan - den erbjuder nog mest flexibilitet gällande storleken på din loop (2x420 + 360) kombinerat med de strikta estetiska krav du har på stilrenhet (föredrar också stilrena chassi utan krussiduler och flänsar hit o dit).

Annars har du kollat på en Phanteks Enthoo Elite? Du nämnde att du byggt i Phanteks förrut...och om du nu ska spendera pengarna på ett extraordinärt chassi...

Visa signatur

EVGA X99 Micro 2 | 5820K | 32GB Corsair Dominator Platinum 2667MHz DDR4
EVGA GTX 980 Ti FTW ACX 2.0+
EVGA Supernova G2 850 W | NZXT H400i | NZXT Kraken X62

Permalänk
Avstängd

Kan du skippa lite på kraven, PSU shroud och nog inte riktigt en 420 i botten, så har du Be Quiet Dark Base Pro 900 till ett relativt lågt pris.

Phanteks Elite prickar det mesta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickRutter:

Skulle tippa på att Caselabs SM8 kommer vara den du väljer i slutändan - den erbjuder nog mest flexibilitet gällande storleken på din loop (2x420 + 360) kombinerat med de strikta estetiska krav du har på stilrenhet (föredrar också stilrena chassi utan krussiduler och flänsar hit o dit).

Annars har du kollat på en Phanteks Enthoo Elite? Du nämnde att du byggt i Phanteks förrut...och om du nu ska spendera pengarna på ett extraordinärt chassi...

Haha ja Elite är ju den våta drömmen. Men mja, tänker nog inte lägga dom summorna riktigt

Hade ju faktiskt också helt glömt bort Corsair Obsidian 900D. Den känns som ett bra mellanalternativ. Inte lika dyr som Caselabs, och snyggare än Primo.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Kan du skippa lite på kraven, PSU shroud och nog inte riktigt en 420 i botten, så har du Be Quiet Dark Base Pro 900 till ett relativt lågt pris.

Phanteks Elite prickar det mesta?

Behöver inte just va ett PSU-shroud, men bara den är dold.

Dark Base Pro 900 är det caset jag har just nu. Har haft den i nån månad nu, men ska slänga ut den så snabbt som möjligt. Skulle inte rekommendera någon att köpa den om man kör lite större rads. Man får inte plats med speciellt mycket och trångt är det också.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Rekommenderar caselabs chassit, jag har "lillebrodern" till sm8, alltså sma8 och jag har för tillfället två 480mm radiatorer i det, en 80mm plus fläktar och en 36 plus fläktar. jag ska snart även lägga till en 560 radiator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denolg:

Rekommenderar caselabs chassit, jag har "lillebrodern" till sm8, alltså sma8 och jag har för tillfället två 480mm radiatorer i det, en 80mm plus fläktar och en 36 plus fläktar. jag ska snart även lägga till en 560 radiator

Nice!

Det fick bli en 900D efter en stunds forskning. Tänkte köra min nuvarande 420mm i toppen och 360mm fram, samt en ny 420mm i botten (480mm funkar inte med front-rad). Och sen min gamla 240mm på sidan. Det blir svalt och fint. Mitt system kommer äntligen att få sina extra rads. Threadripper och 3 GPU'er blev för varmt i mitt nuvarande :/

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Du får lägga upp kort på bygget sedan! Jag själv har sneglat på samma saker som du har!