Vad kan jag begära för denna Server?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Vad kan jag begära för denna Server?

Hej!
Vad skulle jag kunna få för en server med dessa delar vid en eventuell försäljning.
Allt är taget ur en fungerande miljö.

1U
CPU: 2st Intel Xeon E5-2680 v1
Moderkort:Intel S2600GL
Diskkontroller: Intel Raid Module RMS25CB080 6G SAS LSI2208 baserat 1GB minne
Ram 320GB 20x16GB ( På stickorna står 16GB 2Rx4 PC3L - 12800R -11-11-e2-D3 ) moderkortet har 16 minneslots
Disk: 8st 72GB 10K SAS 2.5"
optisk media: DVD
PSU: 2st 750W
Inga: rackskenor licenser eller liknande.

Jag har svårt att få någon klar bild av vad det är värt då nypris går att hitta men det är svårare med begagnatpriser. Så vad tror ni?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2010

Ca 8-10 tusen om du hittar rätt köpare är min gissning. Kanske lite mer pga av mkt ram.

EDIT: Hur får du in 20 ramminnen om den har 16 slots?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Maj 2005

Egentligen är 8-10k lite i högsta prisklassen då servern kommer rulla i någons hemlabb, det är en ganska kraftfull 1U? maskin så den låter förmodligen en hel del fullt bestyckad.

Folk som har behovet för en så kraftfull maskin samt plats att ha den där den inte stör är jävligt få, och dem vet om att dem är jävligt få.

Skulle tippat på att du får mer om du säljer en vettigt bestyckad server samt sedan en del av minnena för sig.

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

@Hugligan: Nej om jag var otydlig så har jag 20 ramminnen men moderkortet har bara 16 slots så alla kan inte användas.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Shoemaker:

@Hugligan: Nej om jag var otydlig så har jag 20 ramminnen men moderkortet har bara 16 slots så alla kan inte användas.

Då är ju det ju ganska irrelevant att skriva att du har 20. Vilket som, jag skulle säga max 8k om du kan hitta rätt köpare (litet företag som behöver en server eller en hobbyist med eget rack.). Eftersom den saknar rackskenor måste man ju rimligtvis köpa till det och det burkar vara rätt dyrt, så förvänta dig inte för mycket. Här på marknaden kanske du kan få 6-7. CPUerna är ändå rätt relevanta eftersom att det oftast är RAM och disk man kör slut på först. Har du någon bild på chassiet? 2.5" är ju perfekt att stoppa i några SSD:er. Då kan du få en fet host.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Jag skulle säga att du får 5-7.000kr för den.
Inte många som är intresserade av diskarna för man vet aldrig vad dom varit med om osv.

Jag personligen köper bara nya HDD's resten kan jag köpa begagnat men inte HDD's pga. att man verkligen vill vara säker på att dom är fräsha.

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Jag har sålt mängder med xeon cpu'er och 16gb ecc reg moduler (10600R) Här på sweclockers, blocket och tradera. Jag har fått runt 2700-3500:- för 8st lite beroende på köpare.

CPU'erna borde du kunna få 1200-1500:-/st för

@Calby, Det man har raid till man kan få 10st beggade 146gb 15k SAS-diskar för 1000:- så är väl bara att byta om raidcontrollerna slänger ut någon disk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Och då ska jag försöka mig på att sälja i delar. Tack för all input.