Varför Ryzen 7 när i7 7700K är bättre? (gaming)

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=t8K2yc11eC4

En överklockad R5 1600 ligger ungefär 6% efter en överklockad 7700K vid 1080p (genomsnitt av ett antal spel, variationen kan ju självklart vara större eller mindre beroende på vilket spel).
Vid 1440p ligger R5 1600 ca 1-2% efter.

Det är inga stora skillnader precis. Dessutom är en R5 1600 billigare, har modernare sockel och chipset, är likvärdig eller bättre än en 7700K när man börjar köra flera program på samma gång (se http://www.sweclockers.com/test/24180-amd-ryzen-threadripper-... t.ex.), och kräver inte lika kraftig kylning.

Ryzen 5 är enligt mig den bästa allround CPU'n idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacemarcus:

Jag satt o plockade ihop en dator för gaming för en budget runt 14K, där det passar bra med Ryzen. Sedan bestämde jag att jag kunde köra på runt 18K istället, och då kommer man upp i en prisklass där Intels i7 7700K passar in. Man får mycket bättre FPS i spel.
När jag då går in här och ser vad som rekomenderas för liknande budgetar så ser jag att folk fortfarande säger att man ska ha Ryzen.
Varför?
Om jag lägger till 100kr på priset för Ryzen 7 1700 så får jag en i7 7700K (kräver annat moderkort) och 20-30 fps mer i spel. Varför skulle jag inte göra det?

Vad är det jag missar?

Ryzen 7 1800X är original lika snabb eller snabbare:

Detta är även gamla tester utan vissa spelpatchar/optimeringar som kommit till Ryzen sedan dess, men ändå ett gäng spel som ger en överblick.

Man köper ju knappast den billigaste Ryzen 7 för att köra den i originalfrekvens och ställa den mot en högre klockad processor med färre kärnor. Ryzen 5 1600X är i så fall bättre som redan nämnt. Kör man däremot en Ryzen 7 1700 i högre frekvens med snabbare minnen så blir det en väldigt kompentent processor, inte bara att den tar ikapp skillnaden i mindre trådade fall, utan den har dubbelt så många kärnor och trådar, vilket gör att den kommer pulverisera en 7700K i flertrådat/spel längre fram som mer och mer går mot multicore.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv

Alla har inte råd med en dedikerat pc enbart gjort för spel som knappt kan köra något annat.
Alla bättre framtida processorer desktops ser ut att gå emot 8 kärnor, programvaruutvecklare kommer självklart försöka utnyttja detta. Inom vissa programvaror t.ex. cad utnyttjar vissa programvaror redan 16 core idag, men allteftersom fler kunder får flerkärniga processorer så kommer utvecklare satsa mer pengar på det.

Felet många gör är att de pratar om Amdahl's law och totalt ignorerar första villkoret att det endast gäller för ett specifik problem. Spel som mycket annat byggs istället efter den hårdvara som finns tillgänglig, när fler kärnor tillkommer så tillkommer det nya saker som det tidigare ej fanns.

Något jag saknar i typ alla spel är vettig AI, fast frågan är inte om det där behövs ett dedikerat chip just för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Själv tycker jag det är bra att det ens är en diskussion om det. Efter alla år med total Intel dominans så har de slutat innovera, vilket gjorde att AMD kunde ta dem på sängen med Ryzen- Helt plötsligt så kommer Intel också med fler kärnor efter att i åratal sagt att vi inte behöver mer än 4.

Är det bara jag heller kostar intel så himla mycket mer när de släpps ?

Intel Core i7-4770K

2 790 kr

780ti

Pris vid publicering: 6 199 kronor inklusive moms.
Lite tråkigt att de har sådana priser idag mot va de haft.
Har aldrig riktigt förstått prishöjningarna
Inte för att 7700k är dålig eller 1080ti men priserna flyger iväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Nu är det väll inte så många titlar som är så lättdrivna, men vad skulle du välja i Fallout 4 till exempel.
70 eller 100fps? Känns dock lite fel att jämföra 1600 Ryzen och 7700K. Då kan han lika gärna köpa 7600K som kostar något mer än 1600 och endå få mer spelprestanda än Ryzen 1800X i 1080P.

Fallout 4 blev ju inget bra .
https://www.youtube.com/watch?v=4RMbYe4X2LI

https://www.youtube.com/watch?v=O0oSYTP24rU
1600 3.8 ghz vs i5 7600k 4.7 ghz

"Nu är det väll inte så många titlar som är så lättdrivna,"

Men om Intel är ett bättre val kan du säga det till han, och förklara och släng upp tester ifrån youtube .
Vill se videos där i5 7600k spöar 1600 i många spel , har inte hittat något än så det kan va kul och se vad andra hittar

Men på de jag sett och läst så är 1600 bättre än i5 7600k.

Men om vi alla har fel så kan du mot bevisa det.
Inte precis så att vi startar tredje världs kriget .

Men du har rätt intels cpuer ger bra prestanda, men AMDs cpuer är också riktigt bra .
Hade jag hittat sett att 7600k spöat 1600 i många spel så hade jag köpt en 7600k.
Men de flesta köper 1600 om jag läser rätt på youtubes kommentarer / google

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jojo men onödigt att chansa på det .
Intel gillar ju tandkräm på cpun
Sen även om cpun har 208 fps och Ryzen har 160+ så är det inte mycket att hänga i granen om han kan få en 1600 för så pass mycket mindre.

Inte precis som att 160fps + är dåligt?

Vill man spara pengarna emellan på en flashig gpu och köpa en annan cpu senare så kan han ju göra det.
Men köper han en intel så gör han det. Hans val.
Men onödigt i min mening då 1600 presterar tillräckligt bra för summan han betalar.
Men jaja han gör som han vill

Ingen behöver sådan prestanda i 1080p-gaming. Så fort du vill spela i 1440p eller 4k så pratar vi inte skillnad mellan 160 och 208 fps längre utan skillnaden mellan 80 och 100. Där börjar skillnaden bli betydligt mer märkbar istället.

Men argumentet du vill nyttja är alltså att amd - återigen - är ett budgetalternativ till intel?
Åtminstone när det kommer till spel ser det ut så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Fallout 4 blev ju inget bra .
https://www.youtube.com/watch?v=4RMbYe4X2LI

https://www.youtube.com/watch?v=O0oSYTP24rU
1600 3.8 ghz vs i5 7600k 4.7 ghz

"Nu är det väll inte så många titlar som är så lättdrivna,"

Men om Intel är ett bättre val kan du säga det till han, och förklara och släng upp tester ifrån youtube .
Vill se videos där i5 7600k spöar 1600 i många spel , har inte hittat något än så det kan va kul och se vad andra hittar

Men på de jag sett och läst så är 1600 bättre än i5 7600k.

Men om vi alla har fel så kan du mot bevisa det.
Inte precis så att vi startar tredje världs kriget .

Men du har rätt intels cpuer ger bra prestanda, men AMDs cpuer är också riktigt bra .
Hade jag hittat sett att 7600k spöat 1600 i många spel så hade jag köpt en 7600k.
Men de flesta köper 1600 om jag läser rätt på youtubes kommentarer / google

Man kan inte göra ett cpu-test med ett gtx1060 som tydligt flaskar systemet...kolla sweclockers tester istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Ingen behöver sådan prestanda i 1080p-gaming. Så fort du vill spela i 1440p eller 4k så pratar vi inte skillnad mellan 160 och 208 fps längre utan skillnaden mellan 80 och 100. Där börjar skillnaden bli betydligt mer märkbar istället.

Men argumentet du vill nyttja är alltså att amd - återigen - är ett budgetalternativ till intel?
Åtminstone när det kommer till spel ser det ut så.

Säger inte att AMD är bättre eller tvärt om.
Det jag ser på nätet går jag efter.
Har en 1700 hade en 7700.

Men alla får självklart tycka som de vill men det där var bara några videos, finns många fler men orkar inte sitta och leta

Edit: Men i 1440p och 4k så ska väl AMD och Intel prestera rätt lika? iallafall vad jag sett så ska det vara "rätt" lika då det är gpuerna som ska sätter stopp ?
Inte för att jag har rätt eller du har fel, men Både Intel och AMD är bra, folk köper vad de vill pris/prestanda.
Bättre att hålla sig där

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Man kan inte göra ett cpu-test med ett gtx1060 som tydligt flaskar systemet...kolla sweclockers tester istället.

Så varför kan man inte göra ett cpu test med ett 1060?
finns ju hur många som helst som gör det.
Kanske man ska skriva att man inte kan testa med det då till folk om det är så illa.

Men jag tog bara några videos orkade inte efter en specifik.

Men om intel 7600k är ju mycket bättre så då borde inte folk köpa en 1600 ?

Tror det blir bra med allt oavsett hur detta slutar.

Jag köpte inte min 1700 för att stödköpa det var för att jag inte ville chansa på att få en 7700k som behöver delidas fast jag hade moderkort för intel

Permalänk
Medlem

Folk älskar vara edgy, det är populärt att hata på Intel och tro på alla rykten.

Jag sitter här med en 7700k som ligger på 70 grader i spelande, vet att jag har mycket högre fps än Ryzen personerna och jag multitaskar inte. När jag kodar eller arbetar så gör jag självklart inte det samtidigt som jag spelar spel.

Folk får göra som de vill men tycker mest synd om de som inte kan något om datorer och har en kompis som är Ryzen fanboy och säger att Intel suger. De är de personer som förlorar på det här.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Är det bara jag heller kostar intel så himla mycket mer när de släpps ?

Intel Core i7-4770K

2 790 kr

780ti

Pris vid publicering: 6 199 kronor inklusive moms.
Lite tråkigt att de har sådana priser idag mot va de haft.
Har aldrig riktigt förstått prishöjningarna
Inte för att 7700k är dålig eller 1080ti men priserna flyger iväg

Bara för att förtydliga lite, varken 780ti eller 1080ti är det intel som ligger bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Bara för att förtydliga lite, varken 780ti eller 1080ti är det intel som ligger bakom.

Det vet jag, men jag menade att nvidia och intel gått upp mycket.
Så jag kan inte ens säga de priserna bara för att vi pratar intel eller amd ?
Är ju inget fel att säga priserna, vem vet inte att i intel inte ligger bakom nvidia .

Edit: intel har ju gått upp rätt bra på i7orna. Samma med nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacemarcus:

Oookej... Nu förstår jag varför Ryzen är så bra. Jag satt ju och jämförde Ryzen 7 med i7 7700k i ren FPS i spel, enbart. Jag visste inte att man kunde gå ner 1000kr till Ryzen 5 och få i princip precis lika bra prestanda som Ryzen 7.

The hype IS real

Tack ska ni ha!

Vill inflika att den 5e oktober, dvs om exakt två veckor, så släpps i7 8700K. Den kommer att släppas till samma lanseringspris som 7700K hade, och kommer att ha 6 kärnor istället för 4. Troligtvis kommer den ha en inkrementell prestandaökning jämfört med 7700K. Att köpa en 7700K/Ryzen5 nu är alltså inget annat än en direkt förlustaffär.

När du endast är 2 veckor bort från en lansering som är den största på 7 år, så är det definitivt värt att vänta. Slå band på dig en månad, så har du helt plötsligt en dator som är så mycket mer framtidssäker.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vill inflika att den 5e oktober, dvs om exakt två veckor, så släpps i7 8700K. Den kommer att släppas till samma lanseringspris som 7700K hade, och kommer att ha 6 kärnor istället för 4. Troligtvis kommer den ha en inkrementell prestandaökning jämfört med 7700K. Att köpa en 7700K/Ryzen5 nu är alltså inget annat än en direkt förlustaffär.

När du endast är 2 veckor bort från en lansering som är den största på 7 år, så är det definitivt värt att vänta. Slå band på dig en månad, så har du helt plötsligt en dator som är så mycket mer framtidssäker.

Det ska bli kul att se hur 8700k presterar mot 7700k och Ryzen.
Har han råd med en 8700k och vill vänta så kan han ju ta den.
Hade själv köpt en 8700k samtidigt som jag hade haft kvar min 1700 bara för att
Men vill se hur den levererar och om jag behöver delida innan jag köper
Måste man delida avstår jag, men han kanske vill delida om det behövs ?
Oavsett så blir cpun nog bra

Permalänk
Medlem

@spacemarcus:

Pengar för kylare tillkommer 7700k utöver att den är en svagare CPU, du kan inte jämföra pris där en kylare ingår och ett annat utan kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

@spacemarcus:

Pengar för kylare tillkommer 7700k utöver att den är en svagare CPU, du kan inte jämföra pris där en kylare ingår och ett annat utan kylare.

Hur kan den vara svagare när den är snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

@spacemarcus:

Pengar för kylare tillkommer 7700k utöver att den är en svagare CPU, du kan inte jämföra pris där en kylare ingår och ett annat utan kylare.

Vi är entusiaster på ett entusiastforum.

Hur många av oss överväger ens någonsin att nyttja stockkylaren oavsett?
Tycker det är ett ihåligt argument.

Permalänk

Jag valde ryzen 1600 och kör den överklockad på 3,8ghz.

Valde den över 7700k eftersom 1600 + moderkort är mer prisvärd för mig. Kör bara 1440p upplösning och då spelar intels ipc övertag mindre roll. Dessutom får jag 2c/2t mer.

Tycker att AMD är värda lite pengar efter Intels fulspel : https://www.youtube.com/watch?v=osSMJRyxG0k&t=1633s

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Vänta några dagar så kommer intels nästa cpu serie.
Då kan du välja mellan en 6kärnig i5:a och i7:a istället för en fyrkärnig.

Jag gissar på att Sweclockers redaktionen redan har processorerna och det kommer bli intressant hur i5:a 8600k med 6 kärnor och 6 trådar står sig mot i7:a 7700k (4kärnor 8 trådar).
Förhoppningsvis släpper de sin recension på lanseringsdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Folk älskar vara edgy, det är populärt att hata på Intel och tro på alla rykten.

Jag sitter här med en 7700k som ligger på 70 grader i spelande, vet att jag har mycket högre fps än Ryzen personerna och jag multitaskar inte. När jag kodar eller arbetar så gör jag självklart inte det samtidigt som jag spelar spel.

Folk får göra som de vill men tycker mest synd om de som inte kan något om datorer och har en kompis som är Ryzen fanboy och säger att Intel suger. De är de personer som förlorar på det här.

Intel är en riktigt bra cpu, Samma med AMD.
Jo Fanboys av båda sorter säger så.
Har både intel och AMD så står på bägges sidor.
Men vill han inte betala så mycket för en cpu så är det bara att välja 1600 eller i5 om han ska ha det nu.

Valde 1700 för att jag inte ville chansa på att behöva delida .
Hade moderkort för 7700k men sålde det istället.

Permalänk
Inaktiv

Jag gick från 7700K till 1600x och har bättre FPS nu.

Permalänk
Medlem

@anon200632: Det är väl helt omöjligt, 7700k ska ju spöa Ryzen ?
Enligt de som vet hehe

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

@Decimal: Det är väl helt omöjligt, 7700k ska ju spöa Ryzen ?
Enligt de som vet hehe

Jag trodde så med men vart förvånad när jag provade själv i de spel jag kör.
Och högre lägsta FPS så allt är jämnare.

7700k flaskade nog lite.

Permalänk
Medlem

@anon200632: Säg inte det högt, Riktiga intel Fanboys kan bli riktigt arga xD.

Nä men jag upplever Ryzen som mycket bra cpu, bättre än de flesta säger.
Om din 1600x är bättre än 7700k som du hade så borde väl det vara ett bra köp till han.
Eller tycker du att han ska vänta på 8700k /i5, vad den nu heter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaevel:

Vi är entusiaster på ett entusiastforum.

Hur många av oss överväger ens någonsin att nyttja stockkylaren oavsett?
Tycker det är ett ihåligt argument.

Jag ser mig själv som entusiast och kör en Ryzen 5 1600 överklockad med stock kylare. Funkar hur bra som helst. AMD stockkylare för Ryzen suger inte till skillnad från Intel.

Ur ett rent prestanda perspektiv är det inte absolut bäst men pris/prestanda är oslagbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hg:

https://www.youtube.com/watch?v=t8K2yc11eC4

En överklockad R5 1600 ligger ungefär 6% efter en överklockad 7700K vid 1080p (genomsnitt av ett antal spel, variationen kan ju självklart vara större eller mindre beroende på vilket spel).
Vid 1440p ligger R5 1600 ca 1-2% efter.

Det är inga stora skillnader precis. Dessutom är en R5 1600 billigare, har modernare sockel och chipset, är likvärdig eller bättre än en 7700K när man börjar köra flera program på samma gång (se http://www.sweclockers.com/test/24180-amd-ryzen-threadripper-... t.ex.), och kräver inte lika kraftig kylning.

Ryzen 5 är enligt mig den bästa allround CPU'n idag.

Tror R7 kommer vara bättre på sikt. När spel börjar utnyttja fler trådar så är 16 trådar bra att ha

Permalänk
Medlem

Var ju mkt snack att man absolut inte borde köpa i7 5820K när den släpptes var meningslöst att ha 6 kärnor tom med att ha HT dvs 12 trådar. Idag sitter man på en mer flexibel platform, tyvärr vi går mot fler kärnor bara gilla läget.

Skulle gå på Ryzen om du "måste" köpa just idag men annars vänta som vissa påpekar till man vet hur bra i7 8700K presterar och jämför med Ryzen serien.

7700K är en död plattform.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Folk älskar vara edgy, det är populärt att hata på Intel och tro på alla rykten.

Jag sitter här med en 7700k som ligger på 70 grader i spelande, vet att jag har mycket högre fps än Ryzen personerna och jag multitaskar inte. När jag kodar eller arbetar så gör jag självklart inte det samtidigt som jag spelar spel.

Folk får göra som de vill men tycker mest synd om de som inte kan något om datorer och har en kompis som är Ryzen fanboy och säger att Intel suger. De är de personer som förlorar på det här.

Jag har 6700k 6600k 6100. Rek ingen av dem idag av den anledningen att de är svårkylda, börjar bli för lite kärnor (känner jag iaf på i5 och i3). 7000 är i princip samma skit som 6000. Så det här med fanboys-snacket är bara onödigt.
Min i5a är deliddad och jag körde med en custom loop och var extremt varm trots det vid 4.6ghz vilket var enbart förjävla löjligt. Det är enbart vid den hastigheten som intel har ett marginellt övertag i vissa spel.
Värt det? absolut inte.
märker även att datorn är väldigt seg ibland med microstutters när man har mycket igång vilket är ganska sorgligt för en cpu som skall enligt många vara den "bästa" spel cpun.
Har ingen ryzen cpu men kommer gå över till fler kärnor för att jag e så himla trött på dessa stutters och annat bullshit som intel för med sig.
Enbart i7an som kan hålla måttet idagsläget.
Jag skulle väntat på coffee lake och kolla hur de står sig mot ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Jag har 6700k 6600k 6100. Rek ingen av dem idag av den anledningen att de är svårkylda, börjar bli för lite kärnor (känner jag iaf på i5 och i3). 7000 är i princip samma skit som 6000. Så det här med fanboys-snacket är bara onödigt.
Min i5a är deliddad och jag körde med en custom loop och var extremt varm trots det vid 4.6ghz vilket var enbart förjävla löjligt. Det är enbart vid den hastigheten som intel har ett marginellt övertag i vissa spel.
Värt det? absolut inte.
märker även att datorn är väldigt seg ibland med microstutters när man har mycket igång vilket är ganska sorgligt för en cpu som skall enligt många vara den "bästa" spel cpun.
Har ingen ryzen cpu men kommer gå över till fler kärnor för att jag e så himla trött på dessa stutters och annat bullshit som intel för med sig.
Enbart i7an som kan hålla måttet idagsläget.
Jag skulle väntat på coffee lake och kolla hur de står sig mot ryzen

Att intels processorer är svårkylda är det absolut vettigaste argumentet som väger till ryzens fördel.
Kanske dags att sluta köra tandkräm under IHSen och börja göra det ordentligt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Att intels processorer är svårkylda är det absolut vettigaste argumentet som väger till ryzens fördel.
Kanske dags att sluta köra tandkräm under IHSen och börja göra det ordentligt från början.

Glömde nämna att jag dit liquidcoollabs pasta.. som sagt löjligt bara hur varm den blev .