Permalänk
Medlem

Bipolära högtalare

Någon som har använt ett par och kan ge sina åsikter, är det stor skillnad vs vanliga riktade, finns det något man bör tänka på eller är det bara att tuta och köra?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har haft ett par Mirage OM-5 förut.
Tänk på att det krävs lite avstånd till bakväggen för bättre (bästa) resultat från bipolära. Meningen med dom är just för att använda bakväggen för att studsa ljudet. Nu vet jag inte vilka du har, men gör man det bra får man en riktig bra stereobild med djup.
Jag kunde klart och tydligt höra ex att kören var framför orkestern.
Nackdelen är att de flesta kräver mycket yta. Jag hade ungefär 1,2m till backväggen, så i ett vanligt vardagsrum blir det kanske inte mycket yta kvar, alt att din andra hälft tycker det är skrymmande.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem
Skrivet av goldmund:

Har haft ett par Mirage OM-5 förut.
Tänk på att det krävs lite avstånd till bakväggen för bättre (bästa) resultat från bipolära. Meningen med dom är just för att använda bakväggen för att studsa ljudet. Nu vet jag inte vilka du har, men gör man det bra får man en riktig bra stereobild med djup.
Jag kunde klart och tydligt höra ex att kören var framför orkestern.
Nackdelen är att de flesta kräver mycket yta. Jag hade ungefär 1,2m till backväggen, så i ett vanligt vardagsrum blir det kanske inte mycket yta kvar, alt att din andra hälft tycker det är skrymmande.

Tack för svaret, ska bygga ett 5.0 system till gaming rummet, ett hyffsat litet rum, tänkte ställa högtalarna på garderoberna, i vardagsrummet kör jag fullstora golvare.

De kan stå mot väggen, inga problem där. De jag kikar på just nu är ett par Wharfedale Diamond 10.DFS. Har du någon åsikt om dessa?

Har inget större krav än att det ska låta bra i surround när man kollar Dolby eller DTS filmer. För stereo kör jag ett par KEF C7 plus en highend Sherwood.

Tack igen.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Hej,
Har tyvärr inga erfarenheter av Wharfdale

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Tack för svaret, ska bygga ett 5.0 system till gaming rummet, ett hyffsat litet rum, tänkte ställa högtalarna på garderoberna, i vardagsrummet kör jag fullstora golvare.

De kan stå mot väggen, inga problem där. De jag kikar på just nu är ett par Wharfedale Diamond 10.DFS. Har du någon åsikt om dessa?

Har inget större krav än att det ska låta bra i surround när man kollar Dolby eller DTS filmer. För stereo kör jag ett par KEF C7 plus en highend Sherwood.

Tack igen.

Hej,

Har haft ett par liknande som surroundhögtalare. Är det som surround du ska använda dom?
Så länge du har lite avstånd till högtalarna kommer det funka bra.

Som frontar bör du ha en annan sorts högtalare.

Jag bytte ut mina sådana bak mot åtta st mindre högtalare istället. Blir mer biolik känsla så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GarfieldPower:

De kan stå mot väggen, inga problem där.

Vilken vägg tänker du på nu ? Du kan inte ha en vägg direkt mot de sidor du har element.
Jag har själv bland annat elektrostatdipoler just nu men har även använt bipoler och omnipoler likt Mirage och har även haft en del högtalare för surround som i vissa fall har gått att koppla om mellan "vanlig", bi och dipolär karaktär.
Vad som funkar bäst beror i de allra flesta fall på hur rummet ser ut i förhållande till var man kan placera ljudkällorna eftersom de flesta inte kan placera ljudkällorna där de är tänkta att placeras, det handlar alltså mest om att få fram den bästa kompromissen i det rum som ska användas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hej,

Har haft ett par liknande som surroundhögtalare. Är det som surround du ska använda dom?
Så länge du har lite avstånd till högtalarna kommer det funka bra.

Som frontar bör du ha en annan sorts högtalare.

Jag bytte ut mina sådana bak mot åtta st mindre högtalare istället. Blir mer biolik känsla så.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, ska köras endast för surround, frontar kör jag KEF C7.

Skrivet av mrqaffe:

Vilken vägg tänker du på nu ? Du kan inte ha en vägg direkt mot de sidor du har element.
Jag har själv bland annat elektrostatdipoler just nu men har även använt bipoler och omnipoler likt Mirage och har även haft en del högtalare för surround som i vissa fall har gått att koppla om mellan "vanlig", bi och dipolär karaktär.
Vad som funkar bäst beror i de allra flesta fall på hur rummet ser ut i förhållande till var man kan placera ljudkällorna eftersom de flesta inte kan placera ljudkällorna där de är tänkta att placeras, det handlar alltså mest om att få fram den bästa kompromissen i det rum som ska användas.

Kanske missuppfattade, menade att högtalarna står med ryggen mot en vägg istället för det vanliga att man har ett par cm tillgodo.

Vad tror ni om ett par Klipsch Icon KS-14?
Grovt osäker på vilka stativare jag ska satsa på, någon som vet om t.ex Q Acoustics 2010i är ett bättre val?

Ska endat köras som surround och vill ha så bra ljud som möjligt.

MVH

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GarfieldPower:

Japp, ska köras endast för surround, frontar kör jag KEF C7.

Kanske missuppfattade, menade att högtalarna står med ryggen mot en vägg istället för det vanliga att man har ett par cm tillgodo.

Vad tror ni om ett par Klipsch Icon KS-14?
Grovt osäker på vilka stativare jag ska satsa på, någon som vet om t.ex Q Acoustics 2010i är ett bättre val?

Ska endat köras som surround och vill ha så bra ljud som möjligt.

MVH

Eftersom placeringen är viktig så bör du prova vad som funkar där du kan placera dem, bi och dipoler har sina fördelar på sidovägg och kanske allra mest när man inte kan placera högtalaren en bit bakom sittplatserna utan behöver nått när man sitter direkt mot bakväggen, det kan däremot även funka med en normalspridande högtalare som riktas upp i taket så man främst lyssnar på reflexerna.
Klipsch har jag däremot aldrig gillat, de har en egen karaktär och vissa gillar den färgningen, andra inte, de har dessutom horn som påverkar spridningen och även det är på gott och ont så du bör prova och jämföra dem på den plats du tänkt montera dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.