Uppgradering från GTX 580 till vad? 1050ti eller 1060

Permalänk
Medlem

Jag gillar Anandtechs jämförelseverktyg. De flesta kort finns med det, även om det är knepigare att jämföra kort med så stor skillnad i ålder. Här har du dock en jämförelse mellan GTX 1060 FE emot GTX 670: Anandtech GPU 2016
Det borde vara en fingervisning på hur dåligt ett GTX 580 ställer sig emot dagens GPUer.

När det kommer till variant, så kanske detta lockar? Asus GTX 1060 Dual 3GB 2199:-
PS: Jämfört med GTX 580 är nog de flesta av dagens grafikkort väldigt tysta...(kommer ihåg min lillebrors gamla GTX 570, det var en lövblås varje gång det sparkade igång, det var så att jag hörde det ifrån andra sidan lägenheten...).

Permalänk
Medlem

Nice, tackar alla.

Jag har läst lite om skillnaderna mellan 3G och 6G. Nu är frågan om det kan vara värt att köra 6G för de spel jag lirar.
Känns som att ca 1000kr extra för 6G är svårt att motivera.

/Erik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Door:

Nice, tackar alla.

Jag har läst lite om skillnaderna mellan 3G och 6G. Nu är frågan om det kan vara värt att köra 6G för de spel jag lirar.
Känns som att ca 1000kr extra för 6G är svårt att motivera.

/Erik

Tjenare! Jag köpte mig ett GeForce 1060 6 gb. Väldigt trevligt kort.

Spelar du främst "Grafik tunga spel" så är 6 gb mer att föredra än 3 gb. Sen är det självklart upp till dig. Tips: Har du pengar så är det dumt att snåla. Jag har gjort det förr...

Här kan du se hur de presterar. Hittar doc inget på sweclockers mellan 3 vs 6 gb?

https://www.youtube.com/watch?v=y1RWItff0eQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Nice, tackar alla.

Jag har läst lite om skillnaderna mellan 3G och 6G. Nu är frågan om det kan vara värt att köra 6G för de spel jag lirar.
Känns som att ca 1000kr extra för 6G är svårt att motivera.

/Erik

Nej, inte i närheten av någon nytta till dessa spel.

Permalänk
Medlem

@anon186265:
Tack för videon, den var väl nice, nog för att jag har pengarna, dock vill jag ej slösa i onödan. Skulle det skita sig så har jag 2 söner att dumpa saker på

@dannesthlm:
Tackar, och baserat på videon jag fick ovan, så känns det som 6G är lite över mina behov just nu, precis som du påpekar :).

Blir nog ett 3G idag då Skoj att ha lite att bygga ikväll

Permalänk
Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

För oss som betalar strömmen själv är energieffektivitet definitivt något att räkna på. Klipp 20 watt från något som står på 24/7 (exempelvis steget 580->1060) och det handlar om en besparing på cirka 200 kr/år. Inga jättesummor, men tillräckligt för att motivera ett byte gentemot att nöta på med det gamla i flera år "för att spara pengar".

Sedan är det givetvis dumt att låta datorn stå på 24/7 men-men...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir att hämta upp en 3G på vägen hem
Tyvärr är min dator på alldeles för mycket, och ljudet samt vetskapen om hur mycket den drar är hemsk
Dessutom är rummet hemskt varmt LoL

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Blir att hämta upp en 3G på vägen hem
Tyvärr är min dator på alldeles för mycket, och ljudet samt vetskapen om hur mycket den drar är hemsk
Dessutom är rummet hemskt varmt LoL

Lite i senaste laget att komma med råd kanske, men överväg att köpa ett 6GB-kort.
Byter du grafikkort var 6-7 år kommer de extra GBna att hjälpa dig en bra bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Lite i senaste laget att komma med råd kanske, men överväg att köpa ett 6GB-kort.
Byter du grafikkort var 6-7 år kommer de extra GBna att hjälpa dig en bra bit.

Spelen han spelar lär knappast börja ta över 3GB vram mitt i allt och ska han spela nya spel duger ju inte 1060 så långt på höga inställningar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag hann handla, men har 2 söner som kan ärva det jag har sen, om jag inte skulle vara nöjd, så är inte orolig, jag är väldigt nöjd och tack för all hjälp