Permalänk
Avstängd

Vilken skärm, AOC vs ACER

Hej.

Jag har ett nVidia kort och ska köpa en ny skärm.
De två jag har kollat på just nu är ACER eller AOC AGON

Men jag vet inte vilken jag ska välja, har läst att AOC kan ha backlight bleeding. Medans den där ACER skärmen har fått riktigt bra reviews på de man hittar om den.

G-SYNC vet jag inte om det ens är värt att bry sig om, men det är ju den klara fördelen på den ena skärmen.
Några andra skärmexperter som kanske kan analysera de lite närmare?

Har ett 1080 grafikkort

Mvh!

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är speciellt stor skillnad tillverkarna emellan angående backlightbleed, det gäller snarare att ha tur och hur mycket man faktiskt kan acceptera vilket är väldigt individuellt.
Jag själv fick ett skräckexemplar av AOC-skärmen men fick ny via RMA och är nu supernöjd.

Huruvida du behöver G-sync eller ej är helt upp till dig, har du ingen erfarenhet av det sedan tidigare och ekonomin styr helt kan det vara ett alternativ att avstå men har du upplevt G-sync en gång kommer du inte kunna vara utan.

Jag skulle helt gå efter pris om du väljer mellan tillverkare då panelen är densamma.
Inet har Acern på rea för samma peng som AOCen: https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-... .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte AOC-varianten från Webhallen och är supernöjd. Finns inget att klaga på i min mening.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Är också nöjd med min AOC AGON AG271QG även om det egentligen var överdrivet med pengar för en skärm kan jag tycka, sprängde min budget bara för att jag ville ha en vettig allround skärm.

Angående backlightbleed så är det viktigt att se nedanstående film, dvs skärmarna kommer från fabrik väldigt ljust ställda, något som jag anar en del missar som förfäras över backlightbleed.
http://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljusstyr...

Permalänk
Medlem

Håller med @makatech om backlight-bleeding. Läste artikeln på SweC och efter att ha justerat lite inställningar funkar det perfekt med mörka områden i spel utan att det vita blir "gult".

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

G-SYNC vet jag inte om det ens är värt att bry sig om, men det är ju den klara fördelen på den ena skärmen.

G-Sync är absolut något att bry sig om, läs denna guide om du inte redan gjort det. G-Sync är bara överflödigt om du alltid ligger på maxfrekvens, men det lär du inte göra i 1440p@144/165Hz i någorlunda krävande spel.