Permalänk
Medlem

Mesh system frågor....

Hej!
Har några frågor vad gäller mesh system och hur de fungerar vad gäller bandbredd:
1. När man läser tester på nätet testas dessa system ofta med gigabit-lina. Man ser ofta stora skillnader i nedladdning, t.ex. system A:s router kommer upp i 900 megabit medan system B bara kommer upp i t.ex. 500. Men om jag har 100 mb lina, bör då bägge klara att ge ut 100 eller får jag räkna med procentuellt bortfall, dvs ca 90 respektive 50?
2. Samma fråga gäller satelliterna/noderna. Om routern och satelliten är placerade så att de klarar att prata med tex 800 mb hastighet, bör jag då kunna ha 100 från satelliten, eller blir det alltid ett bortfall av min möjliga hastighet från satelliten vs routern?
3. Om jag väljer ett system med dedikerad 5 ghz frekvens för backhaul, tex Netgear orbi, är det en fördel jämfört med tex tplink Deco som inte har det? Alltså förutsatt att jag har endast 100 mb lina? Jag tänker att om satellit och router i Deco kan prata med varann i tex 400 mb/s, då bör jag ha tillräcklig bandbredd för att ändå kunna utnyttja min 100 mb lina till max?

Permalänk
Medlem

1) Det är LAN-WAN throughput som är det där du sett och grejerna klarar max exempelvis 900 throughput. Därmed ligger ditt exempel med 100mbit under throughput-gränsen och alltså, ja... du ska absolut få ut dina 100mbit, antagligen några mbit/s mer dessutom då QoS ofta ställs lite snällare.

2) Samma sak, har du bara hastigheten/kapaciteten i luften så fungerar det... beroende på sak/device du sitter med.

3) Personlig åsikt: Håll dig ifrån TP-Link. Men i övrigt, japp... det borde väl gå utmärkt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

1) Det är LAN-WAN throughput som är det där du sett och grejerna klarar max exempelvis 900 throughput. Därmed ligger ditt exempel med 100mbit under throughput-gränsen och alltså, ja... du ska absolut få ut dina 100mbit, antagligen några mbit/s mer dessutom då QoS ofta ställs lite snällare.

2) Samma sak, har du bara hastigheten/kapaciteten i luften så fungerar det... beroende på sak/device du sitter med.

3) Personlig åsikt: Håll dig ifrån TP-Link. Men i övrigt, japp... det borde väl gå utmärkt.

Tack för svar! Så då är inte dedikerad frekvens så viktigt så länge jag inte skaffar snabbare lina, upp mot 500mb - 1gb alltså.
Deco verkar ju få hyfsade omdömen, speciellt med tanke på priset, men jag har tittat mest på de andra.
Asus lyra verkar fint på papper, har en del mjukvaruproblem vad det verkar, men har kommit ut med en ny firmware i dagarna som adresserar de flesta av dessa problem.
Netgear orbi for jättebra betyg på tester , speciellt hastighet/täckning, men det verkar rapporteras mycket om droppade uppkopplingar, inte minst på deras eget forum.
Linksys velop är aldrig bäst i nåt test, verkar ha sämre hastighet än de andra, men å andra sidan ska den väl klara mina 100mbs med lätthet ändå.
Ubiquity amplifi mesh verkar funka fint, och är dessutom snygg. Tyvärr har satelliterna inga lan-portar vilket jag skulle behöva...
Google wifi verkar vara lite efter de andra i det mesta på tester..

Skickades från m.sweclockers.com