EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

Permalänk
Medlem

Vet att jag laddade ner de första avsnitten av GoT sedan efter det har jag kört HBO då jag vill stödja branschen så att säga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Är det inte snarast så att DasIch:s tvivlande på andras utläggning av det hela bara blir ett problem när dom är mer liberal angående fildelning. Det var ochså anledningen till varför jag citerade dig.

Jag har inte läst ett enda inlägg av dig, där du kritiserar eller tvivlar på DasIch:s utläggning och uppfattning om hur det nu må vara med studien och des bakhållandet. Det är lika mycket spekulation i hans eller din version som i min eller andra personers.

Men som ungefär sagt: att analysera en konversation kan vara rolig och ger utroligt mycket insyn i hycklerin många använder sig av.

Frågan står kvar
Varför har just andra med en uppfattning som inte är din inte läst eller rätt om saken, och varför behöver det inte anmärkas hos personer som stöder din version men uppenbarligen visar upp samma brist (läsandet avstudien).
Det var huvidsakligen det som fick mig att skriva inlägg.
Hoppas det gick igenom denna gång.

Varför skulle jag kritisera DasIch? Vad jag kan se har han inte någonstans varit otydlig med vad som är han egna åsikter och/eller spekulationer? Jag har faktiskt inte sett ett enda inlägg för vad du nog uppfattar copyrightsidan som drar speciellt långtgående slutsatser. Jag brukar personligen hålla mig till att kommentera inlägg som är osakliga och/eller drar slutsatser på bristfälligt eller obefintligt underlag.

Utgår från att alla har mer eller mindre annorlunda åsikter än mig i alla frågor, men jag vill gärna att de som kommer med påståenden faktiskt kan backa upp det med något. Jag har inte läst studien mer än några enstaka snuttar och har inget underlag för att säga varken bu eller bä om innehållet. Däremot är det många som på pro-piratsidan som drar rätt långtgående slutsatser som jag har svårt att se att man kan dra, ens om man faktiskt läst studien.

Permalänk

Och det som dom höga cheferna ALDRIG verkar förstå att 1 nerladdning är inte 1 förlust, tror väääääääldigt många laddar ner för att dom helt enkelt inte har råd... Så omöjligt då att 1 nerladdning är en förlust.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Varför skulle denna undersökning göra det mindre olagligt att piratkopiera? Du tillgodogör dig fortfarande någon annans arbete utan att betala det som skaparna vill för att du ska få se/lyssna/spela det som de skapat?

Inte skrev jag att det skulle vara mindre olagligt, skaffa glasögon

Det jag menade var att straffet och/eller skadeståndet är baserat på hur stor ekonomisk skada som skett, om det nu går att använda undersökingen och med det visa att den ekonomiska skadan varit avsevärt mindre -> det borde då ge en resning och i slutändan et mindre skadestånd och kanske ett mindre straff.

Det är inte mindre olagligt att få ett mindre straff

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Lite onödig att diskutera men ett skadestånd är väl ett straff i sig? Det anser då jag oavsett vad du tycker eller någon annan.

Straff är sanktioner för begånget brott och skadestånd är ekonomisk ersättning för skada som åsamkats. Skadestånd behöver inte vara kopplat till brott.

Du är välkommen att tycka vad du vill men det är så det fungerar inom svensk rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Inte skrev jag att det skulle vara mindre olagligt, skaffa glasögon

Det jag menade var att straffet och/eller skadeståndet är baserat på hur stor ekonomisk skada som skett, om det nu går att använda undersökingen och med det visa att den ekonomiska skadan varit avsevärt mindre -> det borde då ge en resning och i slutändan et mindre skadestånd och kanske ett mindre straff.

Det är inte mindre olagligt att få ett mindre straff

Skrev om detta i ett tidigare inlägg:

Jag kan mycket väl tänka mig att man oavsett denna studie kan argumentera att om någon laddar ner något så nedladdaren tillgodogjort sig det arbete som producenten lagt ner för att skapa det som laddades ner. Producenten i sin tur har rätt att räkna med att få betalt de den kräver när någon tillgodogör sig det som skapats. Således bör producenten kunna kräva skadestånd för varje nedladdning oavsett om personen som laddade ner hade kunnat tänka sig att betala för det som laddades ner eller om nedladdningarna skapar högre försäljning för producenten. Har som sagt svårt att se att det skulle bli mindre olagligt (eller allvarligt) med piratkopiering på i det närmaste industriell skala pga denna studie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Ja det förstår jag väl. Men om all piratkopiering världen över automagiskt skulle försvinna nu denna sekund så tror jag ju inte att folk skulle sluta konsumera media. En väldigt stor andel av de som får sin media genom piratkopiering skulle ju betala för diverse streamingtjänster alternativt köp = mer intäkter till bolagen. Det finns ju inget val.

Sen är det inte bara utbudet som ligger efter hos streamingtjänster, det är till stor del även kvaliteten som inte kan jämföras med exempelvis en Bluray.

Du har zoomat in för mycket och missar the bigger picture. Du kan inte titta på problemet på individnivå, du måste se det på grupp nivå. Vissa piratar mycket, vissa piratar lite, och vissa inte alls. Vi lever inte i ett piratsegregerat samhälle utan en typisk vänkrets innehåller en blandning av alla typer.

De som piratar mer kommer då att fungera ungefär som reviewers till dem som föredrar att bara köpa. PiratSvensson kommer prata med sina kompisar om hur bra produkt X var och hur roligt hen hade i helgen när produkten konsumerades/spelades. Detta ökar mycket kraftigt chansen för att de betalande vännerna kommer köpa produkten, en produkt som de kanske inte fått upp ögonen för utan denna rekommendation från en vän. Word of mouth ska inte underskattas!

Du måste tänka lite som Apple - för att sälja en produkt måste du sälja ett behov först.
Du får inte glömma att om möjligheten att pirata inte hade funnits till att börja med hade PiratSvensson kanske aldrig blivit en "gamer" till exempel. Ibland vet man inte hur mycket man gillar något förrän man förlorar det, vilket är en logisk brist i ditt tänkande: du förutsätter att PiratSvensson förlorar sin tillgång till spel - men om piratandet inte fanns till att börja med så kanske [Pirat]Svensson aldrig upplevt behovet att spela spel. Piratandet kan ha varit det som fick hen att bli en konsument och skapade behovet av att konsumera mer.

Om allt piratande försvann idag skulle säkert PiratSvensson köpa lite fler produkter som du säger, men det skulle definitivt leda till minskad konsumtion jämfört mot när det var "gratis" --> mindre word-of-mouth --> färre köp i vänkretsen också. Folk är mindre benägna att köpa produkter om de inte känner någon som rekommenderar dem och säger att de är bra.

Om man ska vara extrem är det ju bara titta på droger: säljmetoden "free samples" motsvarar ditt scenario av att låta någon pirata en viss tid och sedan inte mer. Vilket om det kunde sättas i system: att alltid låta konsumenter spela gratis i början och sedan kräva betalt, helt säkert skulle öka inkomsterna. Men däri ligger som sagt också din logiska flaw: du utnyttjar piratandet för dess positiva follow-up effekt - ett resonemang som inte är valid om inte personen fått sitt "free sample" först.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Varför skulle jag kritisera DasIch? Vad jag kan se har han inte någonstans varit otydlig med vad som är han egna åsikter och/eller spekulationer? Jag har faktiskt inte sett ett enda inlägg för vad du nog uppfattar copyrightsidan som drar speciellt långtgående slutsatser. Jag brukar personligen hålla mig till att kommentera inlägg som är osakliga och/eller drar slutsatser på bristfälligt eller obefintligt underlag.

Utgår från att alla har mer eller mindre annorlunda åsikter än mig i alla frågor, men jag vill gärna att de som kommer med påståenden faktiskt kan backa upp det med något. Jag har inte läst studien mer än några enstaka snuttar och har inget underlag för att säga varken bu eller bä om innehållet. Däremot är det många som på pro-piratsidan som drar rätt långtgående slutsatser som jag har svårt att se att man kan dra, ens om man faktiskt läst studien.

Men då förstår jag inte varför mina slutsatser är ett problem medans DasIchs:s inte är det.
Och frågan är, vilka slutsatser jag har dragit som beviseligen är fel.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Det största problemet med piratkopieringslagen är att upphovsrättsägarna lever i en konstig värld där de tror att för varje piratkopiering så går de miste om ett sälj. Jämför det med all mat i matbuken - där har vi inte gratis mat men jag går inte o plockar på mig vart enda märke i affären för det. Och nej, jag kommer aldrig någonsin få för mig att köpa Ajvar för att de någon gång bjöd på ett sample. Men av någon anledning tror upphovsrättsägarna det... Smarta grabbar!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Men då förstår jag inte varför mina slutsatser är ett problem medans DasIchs:s inte är det.
Och frågan är, vilka slutsatser jag har dragit som beviseligen är fel.

Som sagt, vad läst har DasIch inte kommit med några påstående alls mer än att han inte läst klart rapporten. Du har kommit med en hel del påstående som inte är underbyggda, tar ett par exempel:

Citat:

Studien bara bekräftar det som alla förmodade sedan länge. Det är klart att den är obekväm och vissa har intresset att hålla den bakom låsta dörrar.

Vad jag förstått så skrev du detta innan du läst studien. Du säger att det bekräftar något och att detta är något som alla förmodade sedan länge. Om du inte läst studien kan du inte veta vad den bekräftar (eller inte bekräftar) samtidigt som du klumpar ihop vad du själv förmodat med att alla då skulle ha förmodat det. Man kan möjligen skriva att många förmodat det, men även det är lite klurigt, hur definierar man många? Det är rätt vanligt att man sprider ut sin egen åsikt på en större grupp när man argumenterar, då mest för att skapa en större bas bakom sig: "man brukar göra så", "alla vet ju", "det är ju uppenbart för alla" osv. Det är bättre om man faktiskt skriver det man menar, dvs att i detta fallet är det något DU förmodat länge, inte något ALLA förmodat länge. Sammantaget innebär det att man väljer formuleringar för att som sagt öka trycket i det man vill förmedla, fast på ett sätt där man glider en del i vad som finns bakom.

Citat:

Vi har denna situation redan när vi pratar samhällspolitik i samspel med mainstream median som i stort sätt gör samma sak (ljuger). Till ingens nytta.

Vem ljuger? Du formulerar dig som att någon i hanteringen av denna studie ljuger...vem är det? Du kopplar även in media i allmänhet som också ljuger, hur vet du det? Vad krävs för att media ska anses ljuga? Ett reportage med felaktig fakta? Vinklad information? Utebliven rapportering? Vilka kriterier har du för att avgöra om media ljuger? För det handlar väl ändå om din egen åsikt om vad det innebär när media ljuger? Finns det någon media utöver mainstream media som inte uppfyller dessa kriterier?

Förstår du vad jag menar? Kan du hitta något liknande i pro-copyrightsidans inlägg som du tycker att jag borde reagerat på? Vilka slutsatser har DasIch dragit som inte är underbyggda?

Jämför ditt inlägg med ett i mitt tycke välformulerat inlägg av dpom86: #17023761

Bra skrivet där han förklarar sin ståndpunkt, han drar inga direkta slutsatser utan att bygga upp resonemanget så att de som läser själva kan avgöra hur troligt resonemanget och slutsatserna är. Har tar det från A -> B -> C -> D på ett bra sätt. Jag har inga direkta invändningar mot det ha skriver, jag skulle möjligen kunna problematisera vissa aspekter, men jag tycker inte att det finns något direkt behov av det. Dina inlägg tenderar då i jämförelse att börja på C och skutta direkt till F för att sluta på K utan att man kan avgöra vad som finns däremellan...kanske lite dålig jämförelse, men förhoppningsvis förstår du vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Det är ju det "vanligt folk" har sagt i x antal år nu och även vissa artister, framför allt inom EDM.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Är själva på sida 87 just nu när jag skiver det här.
Än så länge, kan jag stå kvar vid mina tidigare utsägelsen att piratandet har mindre effekt på "lost sales" än content industrin alltid hävdat.
Jag tror inte heller att det kommer ändras PGA!!!! ... det redan formulerats i "slutsatsen eller resonemanget" i början av .pdf filen och resten är mer eller mindre detailjerat upplysning om alla olika kategorier dom listat upp och befrågat folk om. och hur dom en detail har kommit till slutsatsen av det hela.

Men om du verkligen läst det, har du säkert uppfattat det likadant.

Edit: typo :-S

Du ser inget problem med att studien grundar sig på självrapporterade uppgifter? Inte ens när de som utfört studien lyfter sanningshalten i svaren som ett problem? Ser du några problem med frågor om viljan att betala när utgångspunkten är en verklighet med piratkopiering och en alldeles naturlig tendens att underskatta vad man är villig att betala?

Ser du några problem med följande?

"For games, the estimated effect of illegal online transactions on sales is positive because only free games are more likely displaced by online copyright infringements than not. The overall estimate is 24 extra legal transactions (including free games) for every 100 online copyright infringements, with an error margin of 45 per cent (two times the standard error). The positive effect of illegal downloads and streams on the sales of games may be explained by players getting hooked and then paying to play the game with extra bonuses or at extra levels."

Vad tycker du om slutsatserna när piratkopiering ger -40% på legal försäljning, när man slår ihop all media?

Nej, jag har då verkligen inte uppfattat det likadant och jag tror inte du har ställt dessa frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Det största problemet med piratkopieringslagen är att upphovsrättsägarna lever i en konstig värld där de tror att för varje piratkopiering så går de miste om ett sälj. Jämför det med all mat i matbuken - där har vi inte gratis mat men jag går inte o plockar på mig vart enda märke i affären för det. Och nej, jag kommer aldrig någonsin få för mig att köpa Ajvar för att de någon gång bjöd på ett sample. Men av någon anledning tror upphovsrättsägarna det... Smarta grabbar!

***bort/mod***

Dock finns det ochså folk som aldrig kommer köpa film/serie om dom inte är absolut tvungen till att göra (pga brist på illegal download eller andra illegala möjligheter).
Dessa klientel får du väl aldrig till att köpa content och dom kommer hellre låna skivan av grannen eller en bekant än att köpa den om inte skivan reas ut för 10 spänn på konkursvarusäljare.

Av 1000 pers som laddar hem, kommer det finnas 1000 olika motiveringar och åsikter och beteendemönster varför dom laddar hem och varför dom köper/icke köper iaf/ibland efter illegal laddning.
Kruxet är (och det ser jag hur svår det är i studien) att få fram exakta motiveringen och handlingsmönstret av varje person så neutralt som möjligt för att få det att ingå i studien.

Jag känner ett stort antal personer i Sverige och Tyskland som laddar hem eller konsumerar illegal nedladdat innehåll och sättet att skaffa det skiljer sig åt ganska mycket mellan dom båda länderna. Just pga dem tekniska möjligheterna som erbjuds.
Men det som båda kompiskretsar har gemensamt är att dom till största del iaf delvis köper det dom laddat eller streamat.
Jag är inget undantag i det fallet.

Men det jag kan konstatera är ochså att desto sämre ekonomi folk har, desto mindre köp blir det.
Vilket ochså syns i studien vi diskuterar om, där tex ungdomar till högre grad laddar hem illegalt och köper mindre av det dom gillar.
Pengarbrist är en stor faktor i det hela. dock mindre än jag trodde enligt studien (iaf vad det gäller ungdomar).

§7 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det finns någon som på riktigt tror att en illegal nedladdning är ett förlorat köp. Där sparkar ni bara in öppna dörrar.

Beträffande ekonomin får du lov att tjäna riktigt bra med pengar för att det inte ska bli en prioriteringsfråga (eller väldigt lite, så att du helt enkelt inte kan köpa). Även om pengarna finns betyder det inte att du vill lägga en femhunka, eller vad det nu är, på något du lätt kan få gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du ser inget problem med att studien grundar sig på självrapporterade uppgifter? Inte ens när de som utfört studien lyfter sanningshalten i svaren som ett problem? Ser du några problem med frågor om viljan att betala när utgångspunkten är en verklighet med piratkopiering och en alldeles naturlig tendens att underskatta vad man är villig att betala?

Ser du några problem med följande?

"For games, the estimated effect of illegal online transactions on sales is positive because only free games are more likely displaced by online copyright infringements than not. The overall estimate is 24 extra legal transactions (including free games) for every 100 online copyright infringements, with an error margin of 45 per cent (two times the standard error). The positive effect of illegal downloads and streams on the sales of games may be explained by players getting hooked and then paying to play the game with extra bonuses or at extra levels."

Vad tycker du om slutsatserna när piratkopiering ger -40% på legal försäljning, när man slår ihop all media?

Nej, jag har då verkligen inte uppfattat det likadant och jag tror inte du har ställt dessa frågor.

Det är inte så att jag tycker att studien är klockren och som inte har några brister alls. Men i nuläget är det det bästa jag hittils läst av sådan typ om de här ämnet.
Det jag kan säga är att den bekräftar mina erfarenheter om hur och varför folk laddar hem och i vilken utsträckning många av dem laddar hem och både köper contentan senare, för dom tycker det är värt att ha originalet.

Med spel är det lite annorlunda, för spel är något man kan nöta sönder sig på (se på WoW spelare eller CS spelare som offrar största delen av sitt fjortisliv och ännu mer åt detta/dessa spelet/spelen).
Det är då klart att folk sedan köper den riktiga versionen iom nyare spel finns först att ladda hem gratis som demo version och full versionen blir only download content to be paid. Piratandet av sådana spel är ett jävla tjafs att hålla på med och då får man såm jag förstådd ingen multiplayer att funka.

Du kan inte bara slå ihop all media och säger att det blir -40% legala köp, även om det enligt kalkulationen skulle matematiskt blir rätt. För du totalt utelämnar att folk faktiskt inte gillar allt dom laddat hem och därvis inte skulle köpt innehållet ändån. Ser mit tidigare inlägg innan denna här.

§7
Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade inte väntat mig att denna nyhet skulle väcka en sådan diskussion och jag förstår inte riktigt känslorna bakom den. För att utgå ifrån det som lyfts fram i nyheten, alltså frågan om huruvida piratkopiering skadar försäljningen, anser jag den endast vara av akademiskt intresse för alla utom industrin.

Att rapporten påstås vara mörkad, tycks något befängt och meningslöst då den inte har någon inverkan på beslut som fattas för EU:s marknad. Piratkopiering förblir ett brott oavsett om den ekonomiska påverkan är minimal eller hög. Att industrin på samma sätt som pirater snedvrider argumenten till att handla om just förlorade eller inte förlorade intäkter förändrar inte sakfrågan. Oavsett vad beslutsfattare inom EU klubbar igenom är det ändå domstolsväsendena som tillämpar befintliga lagar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ampen:

Bestrid fakturan om en sådan kommer, då bevisbördan ligger på dem. Skickar de en räkning kan de bara driva igenom den om de kan bevisa att kravet stämmer, så är det som du säger kommer de förlora.

Edit: typos
Skickades från m.sweclockers.com

Jo det går kanske göra men vad kostar det inte om jag skulle förlora i tingsrätten?
Och varför fick jag inte lägga fram mina bevis för att jag inte har laddat ner nått olagligt innan tingsrätten bestämde sig för att hänga ut mig till ett bluffakturaföretag?
Jag fick veta det här 3 månader efter det hade hänt och jag fick inte försvara mig och det känns nog jävligast av allt i den här soppan.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Masyve:

Nehe, innebär spridning och populäritet högre inkomst? Det var det värsta.

Vore kul att läsa hur de burit sig åt med studien mer exakt, eftersom att mycket spel är prenumerationstjänster nu och intäkterna för industrin i stort måste ha ökat en hel del på grund av typ de uppläggen som inte "går" att pirata på ett vettigt sätt.

Precis en samvariation mellan nedladdning och vinst är ju rätt väntad. Undrar om någon orkar återge identifikationsstrategin (borde nära nog vara lagkrav på det i journalistiken då de lyfter fram en massa dravel som helt saknar evidens om kausalitet samtidigt som det tolkas som om det hade det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Precis en samvariation mellan nedladdning och vinst är ju rätt väntad. Undrar om någon orkar återge identifikationsstrategin (borde nära nog vara lagkrav på det i journalistiken då de lyfter fram en massa dravel som helt saknar evidens om kausalitet samtidigt som det tolkas som om det hade det).

Exakt det jag menar, det står ju och faller på hur kopplingen är gjord liksom. Klipper en podcast varje vecka om nyhetsrubriker och studieresultat och jag har sett tillräckligt mycket efterblivna genvägar för att bli skeptisk mot sånt här som åtminstone slår mig som lite svårt att mäta, även om resultatet går i linje med vad jag själv alltid trott.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Ja det förstår jag väl. Men om all piratkopiering världen över automagiskt skulle försvinna nu denna sekund så tror jag ju inte att folk skulle sluta konsumera media. En väldigt stor andel av de som får sin media genom piratkopiering skulle ju betala för diverse streamingtjänster alternativt köp = mer intäkter till bolagen. Det finns ju inget val.

Sen är det inte bara utbudet som ligger efter hos streamingtjänster, det är till stor del även kvaliteten som inte kan jämföras med exempelvis en Bluray.

Nej, folk skulle fortsätt konsumera, frågan är hur många som skulle börja betala för streamingtjänster, finns ju många alternativ som inte kostar något, tex ted.com, documentaryheaven.com, youtube, svtplay mm mm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Det har varit känt i åtminstone tio år att enda gången piratkopiering gör betydande skada är när spel läcker en månad eller så innan release.
Det sabbar release-hypen, och kan totalförstöra den viktiga första månaden, när de flesta spel gör huvuddelen av sin försäljning. Doom3 och Riddick slogs bägge ihjäl av såna pre-release läckor.
I övrigt är piratkopiering inget större problem, framförallt som det idag är enklare att köpa sitt spel via Steam eller liknande än det är att pirata det.

Vad baserar du ditt påstående om DOOM 3 och Riddick på? Om de läcker och visar sig vara skit kan jag se att det går sämre men det är bara för att kunderna fick rätt information istället för att köpa katten i säcken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som sagt, vad läst har DasIch inte kommit med några påstående alls mer än att han inte läst klart rapporten. Du har kommit med en hel del påstående som inte är underbyggda, tar ett par exempel:

Vad jag förstått så skrev du detta innan du läst studien. Du säger att det bekräftar något och att detta är något som alla förmodade sedan länge. Om du inte läst studien kan du inte veta vad den bekräftar (eller inte bekräftar) samtidigt som du klumpar ihop vad du själv förmodat med att alla då skulle ha förmodat det. Man kan möjligen skriva att många förmodat det, men även det är lite klurigt, hur definierar man många? Det är rätt vanligt att man sprider ut sin egen åsikt på en större grupp när man argumenterar, då mest för att skapa en större bas bakom sig: "man brukar göra så", "alla vet ju", "det är ju uppenbart för alla" osv. Det är bättre om man faktiskt skriver det man menar, dvs att i detta fallet är det något DU förmodat länge, inte något ALLA förmodat länge. Sammantaget innebär det att man väljer formuleringar för att som sagt öka trycket i det man vill förmedla, fast på ett sätt där man glider en del i vad som finns bakom.

Vem ljuger? Du formulerar dig som att någon i hanteringen av denna studie ljuger...vem är det? Du kopplar även in media i allmänhet som också ljuger, hur vet du det? Vad krävs för att media ska anses ljuga? Ett reportage med felaktig fakta? Vinklad information? Utebliven rapportering? Vilka kriterier har du för att avgöra om media ljuger? För det handlar väl ändå om din egen åsikt om vad det innebär när media ljuger? Finns det någon media utöver mainstream media som inte uppfyller dessa kriterier?

Förstår du vad jag menar? Kan du hitta något liknande i pro-copyrightsidans inlägg som du tycker att jag borde reagerat på? Vilka slutsatser har DasIch dragit som inte är underbyggda?

Jämför ditt inlägg med ett i mitt tycke välformulerat inlägg av dpom86: #17023761

Bra skrivet där han förklarar sin ståndpunkt, han drar inga direkta slutsatser utan att bygga upp resonemanget så att de som läser själva kan avgöra hur troligt resonemanget och slutsatserna är. Har tar det från A -> B -> C -> D på ett bra sätt. Jag har inga direkta invändningar mot det ha skriver, jag skulle möjligen kunna problematisera vissa aspekter, men jag tycker inte att det finns något direkt behov av det. Dina inlägg tenderar då i jämförelse att börja på C och skutta direkt till F för att sluta på K utan att man kan avgöra vad som finns däremellan...kanske lite dålig jämförelse, men förhoppningsvis förstår du vad jag menar.

[/quote]
"Vad jag förstått så skrev du detta innan du läst studien. Du säger att det bekräftar något och att detta är något som alla förmodade sedan länge."
[/quote]

Jag hade då redan läst slutsatsen av studien och lite mer (tror jag var på sida 30 eller lite mer när jag skrev det).
Hur långt hade du kommit när du tvivlade på min comment?

[/quote]
"Om du inte läst studien kan du inte veta vad den bekräftar (eller inte bekräftar) samtidigt som du klumpar ihop vad du själv förmodat med att alla då skulle ha förmodat det."
[/quote]

Nu spekularer du och drar felaktiga slutsatser, som enligt dig andra inte får göra. Det är inte ett speciellt fint sätt at vrida och vränga orden av andra för att skapa bas för kritisering som annars inte finns.
Jag skulle kunna göra likadant med dina inlägg, men det bara leder till en oändlig diskussion om kommata, enstaka ord och dess utläggning i dennes kontext. Vill du ha det så, så bara fortsätt med det.
Jag antar du vet lika väl som jag, att diskussionen kring fildelning handlar just om hur stor skadan är pga fildelningen och många delar uppfattningen om att den gör mindre skada än själva content-industrin hävdar. Eller har du aldrig läst dessa diskussioner?
Vad tror du kan motiveringen av conten-industrin vara till deras påståenden? Pengarkrav kanske?

[/quote]
"Man kan möjligen skriva att många förmodat det, men även det är lite klurigt, hur definierar man många?"
[/quote]

WOW, det var just det jag skrev om för ett par minuter sedan. Låt bli försöket att dikterar till folk hur dom enligt dig skall uttrycka sig. Du försöker rida på enstaka detaljer för att konstruera fel hos andra som går att "hitta" lika bra i dina texter. Det leder ingenstans.
Ja lilla vännen, hur många är "många" och hur mycket bra/dåligt är lagom. Skall vi verkligen diskutera det?
Du har i verkligheten ingenting att klaga på angående mina inlägg, men ditt problem är helt enkelt min inställning kring det hela. Men detta får du inte grepp om. Därför vilseleder du diskussionen om "många" och andra smådetaljer.

[/quote]
"Vem ljuger? Du formulerar dig som att någon i hanteringen av denna studie ljuger...vem är det?
[/quote]

Ärligt talat, hur kan du lägga ut :
"Vi har denna situation redan när vi pratar samhällspolitik i samspel med mainstream median som i stort sätt gör samma sak (ljuger)."
Till att jag uttrycker mig som att någon som har med studien att göra ljuger? Har inte du fattat att MSM ljuger stenhårt för att försvara och trycka igenom sin PK-Agenda?
Jag skrev detta i kontext med min erfarenhet kring detta angående tillbakahållandet av obekväm fakta/uppfattning för man annars inte kan försvara sin agenda.
Det ligger då ganska nära att studien hölls tillbaka just pga vissa intressen inte vill se denna stude bli publik. Jag ser ett mönster här. Jag har med intet påstådd att detta är fallet, men jag har tagit upp "MSM-beteendet" som exempel om hur det kan vara. Att du veteligen utlägger det på ett felaktigt sätt, är inte mit fell utan ditt.

[/quote]
"Vad krävs för att media ska anses ljuga? Ett reportage med felaktig fakta? Vinklad information? Utebliven rapportering? Vilka kriterier har du för att avgöra om media ljuger?
[/quote]

Du frågar saker du redan vet. Det är väl ganska uppenbar att rapporteringen och utläggningen av händelserna i Sverige och resten av Europa inte återspeglar det som verkligen pågår. Jag påminner bara om poliser som yttrat sig och fick sparken och mordhot som tack. Men jag tänker inte gå in i politiska debatter nåt mer. Ville bara förtydliga med det att vissa är beredda att ljuga och vilseleda publiken för att få igenom sin egen agenda. En sådan motivering är väl ochså anledningen till varför studien hölls tillbaka. Sannolikheten är väldigt stor iaf.

[/quote]
"Jag har inga direkta invändningar mot det ha skriver, jag skulle möjligen kunna problematisera vissa aspekter, men jag tycker inte att det finns något direkt behov av det"
[/quote]

Ja du, det var ju bra att han fick ditt godkännande.
Jag ska skicka nästa inlägg som PM till dig och ber om tillåtelse för att offentliggöra den här på sweclockers. Hoppas jag kommer igenom ditt petiga sätt att diktera hur andra skall skriva sina inlägg.
Sluta peta!!

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jo det går kanske göra men vad kostar det inte om jag skulle förlora i tingsrätten?
Och varför fick jag inte lägga fram mina bevis för att jag inte har laddat ner nått olagligt innan tingsrätten bestämde sig för att hänga ut mig till ett bluffakturaföretag?
Jag fick veta det här 3 månader efter det hade hänt och jag fick inte försvara mig och det känns nog jävligast av allt i den här soppan.

Beror ju på vilket belopp det står på fakturan, är det mindre än 1/2 av ett prisbasbelopp så räknas det som småmål och du kan max bli skyldig ersätta en timma av motståndarens advokatkostnad om du skulle förlora.

Sen kan man på många ställen få 15 min juridisk rådgivning utan kostnad, tex runt stockholm:

https://biblioteket.stockholm.se/kalender/evenemangskategorie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Skrev om detta i ett tidigare inlägg:

Jag kan mycket väl tänka mig att man oavsett denna studie kan argumentera att om någon laddar ner något så nedladdaren tillgodogjort sig det arbete som producenten lagt ner för att skapa det som laddades ner. Producenten i sin tur har rätt att räkna med att få betalt de den kräver när någon tillgodogör sig det som skapats. Således bör producenten kunna kräva skadestånd för varje nedladdning oavsett om personen som laddade ner hade kunnat tänka sig att betala för det som laddades ner eller om nedladdningarna skapar högre försäljning för producenten. Har som sagt svårt att se att det skulle bli mindre olagligt (eller allvarligt) med piratkopiering på i det närmaste industriell skala pga denna studie.

Och jag skrev "Det är inte mindre olagligt att få ett mindre straff ", det är ju frågan om hur stor ekonomisk skada som skett.
Förstår att du främst tänker på musik och film, utöver det så finns det mjukvara som täcker allt från spel, kontor, ekonomi, logistik, konstruktion m.m.

Oavsett så kan man argumetera med olika vinklar och utgångspunkter, det som jag menade var endast att den ekonomiska skadan som utredningen visar inte är så stor som branchen vill göra gällande = ersättning, skadestånd och straff har då getts i en proportion som inte är i skala med verkligheten.

Förstår att du tycker annorlunda, det får du då det är upp till var och en.

Själv så anser jag att straff och skadestånd ska vara i fas med verkligheten och inte ett hittepå, är den verkliga skadan 10'000:- så ska skadestånd och straff vara därefter och inte satt på 10'000'000:-.

Rätt ska vara rätt!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du ser inget problem med att studien grundar sig på självrapporterade uppgifter? Inte ens när de som utfört studien lyfter sanningshalten i svaren som ett problem? Ser du några problem med frågor om viljan att betala när utgångspunkten är en verklighet med piratkopiering och en alldeles naturlig tendens att underskatta vad man är villig att betala?

Ser du några problem med följande?

"For games, the estimated effect of illegal online transactions on sales is positive because only free games are more likely displaced by online copyright infringements than not. The overall estimate is 24 extra legal transactions (including free games) for every 100 online copyright infringements, with an error margin of 45 per cent (two times the standard error). The positive effect of illegal downloads and streams on the sales of games may be explained by players getting hooked and then paying to play the game with extra bonuses or at extra levels."

Vad tycker du om slutsatserna när piratkopiering ger -40% på legal försäljning, när man slår ihop all media?

Nej, jag har då verkligen inte uppfattat det likadant och jag tror inte du har ställt dessa frågor.

Hmm... Hur räknar du?

Där står ju att dom får 24 st laglia transaktioner (köp) på varje 100 copyright överträdelse med en felmarginal av 45 procent (två gånger standars fel).
Standard fel eller variation brukar anges som 3-sigma, så är felmarginalen räknad på 3-sigma eller något annat.

Oavsett så ser jag inte att tllräcklig data för att få fram -40%

Det enda texten säger är att 100 st överträdelser i sig genererar 24 st lagliga köp.
Men skulle jag av det säga att 100 st överträdelser genererar +24% lagliga köp så skulle jag ljuga. Oavsett hur jag formulerar eller placerar det i förhållande till något.

Jag har helt enkelt för lite indata...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det visste väl alla redan? Behövs det göras stora rapporter om sådant? Det är ju självklart.

Ja, självklart behövs det. De som påstår att saker bara är självklara, utan att kunna backa upp det med fakta, har inte ett bra förhållande till kunskap. I en något haltande jämförelse så är detta varför nästan alla poäng på en tenta i matematik kommer från själva uträkningen och inte från att ha rätt svar, eftersom det är viktigare att kunna komma fram till något på rätt sätt än att vara en blind höna som hittar ett korn.

Attityden att säga att undersöka saker seriöst inte behövs är direkt skrämmande när man inser att samma outbildade synsätt automatiskt kommer påverka politik osv.

Däremot kan man ju ifrågasätta värdet av studien utifrån att den påverkas en hel del av mörkertal osv, men det handlar mer om grader då det fortfarande är bättre än att bara säga "min åsikt är självklar och därmed fakta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Ja, självklart behövs det. De som påstår att saker bara är självklara, utan att kunna backa upp det med fakta, har inte ett bra förhållande till kunskap. I en något haltande jämförelse så är detta varför nästan alla poäng på en tenta i matematik kommer från själva uträkningen och inte från att ha rätt svar, eftersom det är viktigare att kunna komma fram till något på rätt sätt än att vara en blind höna som hittar ett korn.

Attityden att säga att undersöka saker seriöst inte behövs är direkt skrämmande när man inser att samma outbildade synsätt automatiskt kommer påverka politik osv.

Däremot kan man ju ifrågasätta värdet av studien utifrån att den påverkas en hel del av mörkertal osv, men det handlar mer om grader då det fortfarande är bättre än att bara säga "min åsikt är självklar och därmed fakta".

Det jag menar är att det här knappast är första rapporten som pekar åt det hållet. Hur många undersökningar behövs det som visar samma sak innan man tycker att underlaget för att dra en slutsats är tillräckligt stort? Piratkopiering är inte direkt ett nytt okänt fenomen som man inte har fortskat på tidigare.

Jag menar inte att undersökningar i sig är onödiga eftersom det räcker med magkänsla. Jag inser att mitt inlägg var slarvigt formulerat. Det är väl det att jag är ganska luttrad vid det här laget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det jag menar är att det här knappast är första rapporten som pekar åt det hållet. Hur många undersökningar behövs det som visar samma sak innan man tycker att underlaget för att dra en slutsats är tillräckligt stort? Piratkopiering är inte direkt ett nytt okänt fenomen som man inte har fortskat på tidigare.

Jag menar inte att undersökningar i sig är onödiga eftersom det räcker med magkänsla. Jag inser att mitt inlägg var slarvigt formulerat. Det är väl det att jag är ganska luttrad vid det här laget.

De flesta andra gjordes av akademiker och liknande. Denna gjordes av kommissionen med målet att visa att de måste trycka på ännu hårdare lagar och ännu större begränsningar av vanligt folk. Vilket är så klart varför de mörkade det hela. Vissa delar av EU kommissionen är så rakt igenom korrupta att jag ibland undrar vad fan OLAF håller på med.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Pirater är snåla individer och skulle nog inte köpt något ändå så nej det påverkar inte försäljningen nämnvärt.

är det inte Filmbranschen som försöker mjölka ut allt som går att få ut?
fram tills Streaming kom så var ju DVD vanligt, men varför betala 100-200kr för en film om det tar 10-20minuter innan skiten startar.
det gick ju aldrig att spola framåt i reklamen..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

är det inte Filmbranschen som försöker mjölka ut allt som går att få ut?
fram tills Streaming kom så var ju DVD vanligt, men varför betala 100-200kr för en film om det tar 10-20minuter innan skiten startar.
det gick ju aldrig att spola framåt i reklamen..
https://img.labnol.org/di/pirated-DVD-movie.png

Tar inte 20min att börja se en dvd film idag, det går att hoppy direkt till menyn om det ens finns trailers överhuvudtaget. Har gått över till bluray och gillar att ha filmerna i bokhyllan. Lätt att plocka fram.