Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012

Felsökning av projektor

Tjena,

Fick precis en projektor av en nära bekant.

Projektor har används i en sportbar/nattklubb under 4-5 år. Användes ej dagligen.

Iaf, projektor pajade, ägaren misstänkte att det var lampan, köpte ny och bytte den men den fungerade inte så han köpte en ny projektor. Nu har den legat o dammat i hans källare ett tag men han nämnde den så jag tänkte ge mig på att fixa den.

Modellen är BenQ W6000.
Strömlampan lyser orange:t och lamp-lampan lyser rött vilket enligt manualen betyder fel på projektorlampan men han säger att det inte var felet då han testade med en ny originallampa.

Min fråga är; hur felsöker jag på bästa sätt? Jag har en lampa men han minns inte om den är ny eller gammal/bränd eller ej. Kan man testa själva projektorlampan i sig på nåt sätt utan att koppla in den?
Vill testa andra saker innan jag beställer en ny lampa för 3 lax o så e de inte ens den de e fel på..

Öppnade projektor men hittade inga tecken på kortslutning eller bränt kretskort. Tips på annat man kan kolla?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Assyren: Ofta är det ballasten till lampan som också är trasig och då är det mer tveksamt om det är värt att laga något som körts i flera år och utsatts för gud-vet-vad på en nattklubb.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priserTV för sport

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Laxpudding:

@Assyren: Ofta är det ballasten till lampan som också är trasig och då är det mer tveksamt om det är värt att laga något som körts i flera år och utsatts för gud-vet-vad på en nattklubb.

Kan man testa den på nåt sätt? Vad/var/hur ska man testa? Vilka värden ska man kolla efter?
Har tillgång till en multimeter.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Assyren:

Kan man testa den på nåt sätt? Vad/var/hur ska man testa? Vilka värden ska man kolla efter?
Har tillgång till en multimeter.

Har du tillgång till en multimeter och vet hur man använder den? Då är nog du den mer kvalificerade att svara på de frågorna.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priserTV för sport

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012

@Laxpudding:
haha tänkte mer på vad jag skulle testa
Där lampan kopplas i projektor? Nån annan del i kretsen?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Assyren: Inte en blek. Är du van med att peta runt i elektronik med en multimeter vet du detta bättre än mig!

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Jag kan väl också tillägga att skulle man konstatera att ballasten är trasig så är det tveksamt om det är lönt att reparera enheten. Även om man skulle finna en sådan för rimlig kostnad och kan ta tiden att byta, är det fortfarande en enhet som har sett flera år av drift i en osäker miljö. Det vore trist att lägga ned tid, pengar och energi på att reparera något besvärligt för att sedan upptäcka att färghjulet, DMD:n eller optiken har problem. Drömmer du om en projektor så finns det en W6000 i behov av det du har:

https://www.blocket.se/stockholm/Benq_W6000_75264911.htm?ca=1...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012

@Laxpudding:

Tack för hjälpen gubben

Inte så att jag verkligen ville ha projektor men ba det att jag inte gillar att slänga nåt o bara köpa nytt utan man måste alltid försöka men går det inte så går det inte..