PUBG inställningar och program

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

De som har Vega, kan testa att slå på HBCC.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/769ypp/hbcc_segment_dou...

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010

Verkar vara hit and miss med prestandan. En kompis har exakt samma fps som mig med sitt GTX960, jag märkte noll skillnad att gå från GTX970 till 1070

Surf: HP X360 14" - i5 8250 - 16Gb - 256Gb Pcie SSD - Gtx940MX
Gaming: Nintendo Switch
Ringa: Galaxy S9

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Här fick man lite tips. Tack

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Tänk på att vissa parametrar som bl.a -malloc, -refresh o dyl inte fungerar med UE4.

Här är lite länkar till olika parametrar.

http://www.kosmokleaner.de/ownsoft/UE4CVarBrowser.html
https://docs.unrealengine.com/latest/INT/Engine/Performance/S...
https://docs.unrealengine.com/latest/INT/Programming/Basics/C...

Här är mina inställningar har bra flyt med dator i signatur.

Startup Parameters

-LANPLAY

GameUserSettings.ini

[ScalabilityGroups]
sg.ResolutionQuality=100.000000
sg.ViewDistanceQuality=4
sg.AntiAliasingQuality=4
sg.ShadowQuality=2
sg.PostProcessQuality=0
sg.TextureQuality=4
sg.EffectsQuality=0
sg.FoliageQuality=4

Engine.ini

[Core.System]
Paths=../../../Engine/Content
Paths=%GAMEDIR%Content
Paths=../../../Engine/Plugins/OceanPlugin/Content
Paths=../../../Engine/Plugins/Mutable/Content
Paths=../../../Engine/Plugins/Runtime/Coherent/CoherentUIGTPlugin/Content
Paths=../../../Engine/Plugins/RoadEditor/Content
Paths=../../../Engine/Plugins/2D/Paper2D/Content
Paths=../../../Engine/Plugins/Wwise/Content

[/Script/TslGame.TslEngine]
FrameRateCap=0

[/Script/Engine.RendererSettings]
r.Tonemapper.Sharpen=1
r.Streaming.Boost=0
r.Streaming.PoolSize=0
r.Streaming.LimitPoolSizeToVRAM=1
r.Streaming.DefragDynamicBounds=1
r.Streaming.HLODStrategy=2
r.Streaming.FullyLoadUsedTextures=1
r.bForceCPUAccessToGPUSkinVerts=True
r.CreateShadersOnLoad=1
r.Shaders.Optimize=1
r.Shaders.FastMath=1
r.UseShaderCaching=1
r.UseShaderPredraw=1
r.TargetPrecompileFrameTime=5
r.PredrawBatchTime=5
r.AccelPredrawBatchTime=0
r.AccelTargetPrecompileFrameTime=0
r.Streaming.FramesForFullUpdate=144
r.FinishCurrentFrame=0
r.MSAA.CompositingSampleCount=8
r.DefaultFeature.Bloom=False
r.DefaultFeature.AmbientOcclusion=False
r.DefaultFeature.AmbientOcclusionStaticFraction=False
r.DefaultFeature.AutoExposure=False
r.DefaultFeature.MotionBlur=False
r.DepthOfFieldQuality=0
r.DepthOfField.MaxSize=0
r.SwitchGridShadow=0
r.Shadow.MaxResolution=128
r.SkeletalMeshLODBias=3

Intel Core i7-8700K | ASUS STRIX Z370-F | Corsair Vengeance LED 16GB | ASUS STRIX 1080 Ti OC | Corsair H80i | Corsair Q400 | Corsair AX1200W | Corsair Strafe RGB | Corsair M65 RGB PRO | Corsair VOID RGB PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Få pubg att fungera bättre?

Få pubg att fungera bättre? Har en lenovo legion y520 - 1050gxt ti 4 gb, 8 gb - bärbar.
Tycker inte det flyter så bra, kör low på allt men fortfarande lite segt

Tips på att få det att flyta på bättre?

//Sebbe

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av M89:

Startup Parameters

-NOTEXTURESTREAMING -LANPLAY

[ScalabilityGroups]
sg.ResolutionQuality=100.000000
sg.ViewDistanceQuality=4
sg.AntiAliasingQuality=4
sg.ShadowQuality=2
sg.PostProcessQuality=0
sg.TextureQuality=4
sg.EffectsQuality=0
sg.FoliageQuality=4

Att ha foliage på 0 ger dig ett övertag då gräs inte renderas efter ~150m. Vet inte om du visste det.
Varför har du -NOTEXTURESTREAMING om du har 8GB VRAM? Lär väl inte behövas, har inte varit nära på att maxa mitt 1080s VRAM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av kheldan:

Att ha foliage på 0 ger dig ett övertag då gräs inte renderas efter ~150m. Vet inte om du visste det.
Varför har du -NOTEXTURESTREAMING om du har 8GB VRAM? Lär väl inte behövas, har inte varit nära på att maxa mitt 1080s VRAM.

Provar mig fram med olika inställningar men var ser du att jag har foliage på 0? "sg.FoliageQuality=4"

Intel Core i7-8700K | ASUS STRIX Z370-F | Corsair Vengeance LED 16GB | ASUS STRIX 1080 Ti OC | Corsair H80i | Corsair Q400 | Corsair AX1200W | Corsair Strafe RGB | Corsair M65 RGB PRO | Corsair VOID RGB PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av M89:

Provar mig fram med olika inställningar men var ser du att jag har foliage på 0? "sg.FoliageQuality=4"

Han menar nog att du borde sätta den på 0 om du vill ha lite fördel 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Aeqvist:

Han menar nog att du borde sätta den på 0 om du vill ha lite fördel 😊

Jaså jag som tolkade det lite fel 😂

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

Tjena

@philleuip:

Hur ser de ut idag efter 1730 tiden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av NiclasJohanssonswe:

@philleuip:

Hur ser de ut idag efter 1730 tiden?

Det funkar för mig! Skriv ditt namn på discord bara så lägger jag till dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

tjena

@philleuip: Oj jag vet inte men skickar ett PM till dig med mitt mobilnummer så kan vi lösa de!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2013

Kör med det mesta på lägsta med några undantag däribland AA som jag kör på Ultra, Texture Quality på High och View Distance på Ultra. Enda startalternativet jag kör är -refresh 144. Kör helt utan ini modifikationer då det är mot TOS.

Edit: Har ett GTX980 och en i7 4790K

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby, Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av kheldan:

Jag har varit uppe i 8GB VRAM-användning med PUBG med settings jag skrivit tidigare i tråden/de som jag skriver nedan. Spelar i 1440p. Körde precis en runda som varade i runt 25 minuter och maximal VRAM-användning var då på enbart den omgången 6,3GB VRAM. Så antingen kör du onödigt låga texturer eller så känns det som att något inte lirar 100%.

Skrivet av Lunilu:

Kör med det mesta på lägsta med några undantag däribland AA som jag kör på Ultra, Texture Quality på High och View Distance på Ultra. Enda startalternativet jag kör är -refresh 144. Kör helt utan ini modifikationer då det är mot TOS.

Edit: Har ett GTX980 och en i7 4790K

Vi kör på väldigt lika inställningar, förutom att jag kör med Textures på Ultra för det mesta, screen scaling på 110 + ReShade med AdaptiveSharpen- och Technicolor2-filter igångy. Har flyt i princip hela tiden, det är på Starter Island som det dippar i FPS, men det är ju när spelet laddas in och påverkar inte spelandet. Jag har sämre CPU, men bättre GPU. Dock är det GPU som be gränsar mig prestandamässigt i spelet fortfarande, CPU ligger runt 30-40% och tar det lugnt

PC: Intel i7 8700K @ 1,24 vcore > 4,8GHz x6 + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted +3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,45GHz | 32GB 3066MHz DDR4 SSDs: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD + HDD Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av philleuip:

Har testat detta nu, gör tyvärr ingen skillnad..

Main problem är att fpsen droppar IN GAME, i lobbyn har jag 105 fps typ.
Får kanske vänta tills nästa uppdate eller nåt om ingen vet något annat jag kan testa?

Hur ser belastning ut på din cpu/gpu/minne/hdd när du spelar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av SimpanDirr:

Verkar vara hit and miss med prestandan. En kompis har exakt samma fps som mig med sitt GTX960, jag märkte noll skillnad att gå från GTX970 till 1070

Det är antagligen för att det är din CPU som är flaskhals.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

@aMpari: Jag fick en märkbar fps boost av att trycka upp min 7700K från 4,2 till 4,8ghz i pubg, men din 4770K på 4ghz flaskas utav samma GPU som jag har..?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Chrisj:

Det är antagligen för att det är din CPU som är flaskhals.

Den går inte på 100% medan gpun gör det så antar inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Chrisj:

@aMpari: Jag fick en märkbar fps boost av att trycka upp min 7700K från 4,2 till 4,8ghz i pubg, men din 4770K på 4ghz flaskas utav samma GPU som jag har..?

Ja, så tills vida om du definierar en flaskhals med vad som slår i "taket" först (100% användning/belastning) som de andra komponenterna får "väntar på". Och jag har tom ännu sämre än vad du nämner, jag har en 3770K. Jag märker ingen skillnad på stockfrekvenser, 3,9GHz eller i 4,3GHz.

Jag antar du inte kör i 1440p med max AA, max textures och max viewdistans och 110 i render scale? Och utan G-sync? Kör du som jag och fortfarande inte får upp i GPUn i 100% load så är det något fel hos dig du bör se över. En CPU köpt 2012 ska inte slå en 7700K @ 4,8GHz.

PC: Intel i7 8700K @ 1,24 vcore > 4,8GHz x6 + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted +3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,45GHz | 32GB 3066MHz DDR4 SSDs: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD + HDD Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av SimpanDirr:

Den går inte på 100% medan gpun gör det så antar inte?

Om det är en enkeltrådad aktivitet som väntas på så kan CPUn flaska redan vid 12,5% belastning. Du når aldrig 100% på CPU om du inte maxbelastar alla kärnor samtidigt, vilket i princip aldrig händer utanför syntetiska laster.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Chrisj:

Om det är en enkeltrådad aktivitet som väntas på så kan CPUn flaska redan vid 12,5% belastning. Du når aldrig 100% på CPU om du inte maxbelastar alla kärnor samtidigt, vilket i princip aldrig händer utanför syntetiska laster.

Det som gått som max efter några timmar i PUGB:

core 1= 89%
core 2=89%
core3=73%
core 4=65%

Rust däremot slår cpu i 100%. Min Gpu har alltid 100% som max i alla spel nästan. Ligger nästan alltid över 60fps så får väl duga, ultimat vore ju 144 med tanke på min 144hz skärm. Dock svårt i många spel i 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av aMpari:

Jag har varit uppe i 8GB VRAM-användning med PUBG med settings jag skrivit tidigare i tråden/de som jag skriver nedan. Spelar i 1440p. Körde precis en runda som varade i runt 25 minuter och maximal VRAM-användning var då på enbart den omgången 6,3GB VRAM. Så antingen kör du onödigt låga texturer eller så känns det som att något inte lirar 100%.

Vi kör på väldigt lika inställningar, förutom att jag kör med Textures på Ultra för det mesta, screen scaling på 110 + ReShade med AdaptiveSharpen- och Technicolor2-filter igångy. Har flyt i princip hela tiden, det är på Starter Island som det dippar i FPS, men det är ju när spelet laddas in och påverkar inte spelandet. Jag har sämre CPU, men bättre GPU. Dock är det GPU som be gränsar mig prestandamässigt i spelet fortfarande, CPU ligger runt 30-40% och tar det lugnt

Använde mig av Reshade tidigare, körde de med Colorfulness, Sharpness och Clarity har jag för mig. Numera kör jag utan Reshade då mappen blir svår att titta på samt att fiender smälter in med omgivningen på längre avstånd

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Lunilu:

Använde mig av Reshade tidigare, körde de med Colorfulness, Sharpness och Clarity har jag för mig. Numera kör jag utan Reshade då mappen blir svår att titta på samt att fiender smälter in med omgivningen på längre avstånd

Även jag körde med Colorfulness, LunaSharpen, Clarity samt Vibrance först. Efter det så har jag experimenterat en hel del (678h spenderat i PUBG i skrivande stund). Och som jag skrev tidigare använder jag nu bara AdaptiveSharpen och Technicolor2 istället och får ut 1) bättre FPS och 2) bättre bild.

Jag håller inte alls med om att fiender skulle smälta in mer med dessa filter. Det har räddat mig från mååånga ormar i gräset så att säga, senast igår när det var runt 5-6st andra kvar. Jag panade runt ett varv snabbt, tyckte att jag såg något som stack ut från omgivningen och kollade igen mer noggrant. Och visst var det en spelare som låg där och tryckte och hade min rygg i princip. Men jag fick den andra spelaren först tack vara den ökade vibrance som man får med de två ovan nämna filtren.

Det är ju också GULD för att se saker på avstånd, skarpare och synligare. Detta förutsätter dock att man har rätt inställningar även i PUBG. För mig är det AA på ultra och screen scaling på 110% som gäller. Just screen scaling gör under på den punkten, tillsammans med AdaptiveSharpen. Det kanske skiljer sig mellan upplösningar också? Men vi alla tycker inte lika. Jag skulle dock råda ALLA att testa ReShade och därefter bilda sig en personlig uppfattning. Ingen jag har visat har någonsin sagt att det skulle vara något negativt, du är den första.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Allt low