Byta från Eurokontakt till kronkontakt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag vet faktiskt inte mer än vad som står här:
http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/br...
Och
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hem...

Dom har inte specificerat vilken lag det är, utan säger bara att man ej får byta typ av kontakt på apparater själv, utan de då ska lämnad till ombyggare för det, och jag vet inte vad dom menar med "ombyggare". Men det lär ju stå specificerat i nått ELSÄK-direktiv. Hela pdfen är ju en mer lättläst och sammanfattad text av massa ELSÄK-direktiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Tittade i länken du gav med hittar ingenting om "ombyggare" eller något som säger att man inte får göra det själv. Det enda som verkar relevant jag hittade är detta

"Nya krav på lampdon 2019
Den 1 april 2019 träder en ny standard för lamputtag
(DCL, Devices for connection of luminaries, SS-EN
61995 1 och 2) i kraft i Europa.
Under en övergångsperiod, fram till att den nya
standarden införs 1 april 2019, är det tillåtet att
montera uttag utformade enligt både den gamla och
den nya standarden. Den nya standarden kommer
bara att gälla nyinstallationer, befintliga installationer
berörs inte.
Enligt den nya standarden ska lamputtagen
dessutom CE-märkas. "

Såg att du nu lagt till en ny länk där "Behöver du byta stickpropp på lampor av annat slag eller på hushållsapparater, ska de lämnas in till en fackman för ombyggnad." står nämnt av malin, dock ingenting med CE märkningen att göra och är en förenkling av detta:

"Passar inte stickproppen?
Om du flyttar till en ny lägenhet eller nytt hus är det inte
säkert att du kan använda armaturer och apparater med
ojordade stickproppar.
Från och med 1994 är alla nya bostäder utrustade med
jordade eluttag. Ta med armaturer och elapparater till ett
elinstallationsföretag för att rådgöra om det går att byta
sladdar och stickproppar på dem."

Du får naturligtvis inte byta en ojordad stickpropp mot en jordad för att den ska passa i din nya lägenhet t'ex, på "frågor och svar"-sidan har de helt enkelt gjort det enkelt för sig och skriver RÅDGÖR med en fackman (inte att en fackman måste göra jobbet)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fextreme_fa:

Tror mer att det är en felskrivning av TS, Ikea benämner de som Lamppropp.
http://m.ikea.com/se/sv/catalog/functional/10371/10744/?chapt...

Skickades från m.sweclockers.com

Inte i youtubevideon som länkades

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tittade i länken du gav med hittar ingenting om "ombyggare" eller något som säger att man inte får göra det själv. Det enda som verkar relevant jag hittade är detta

"Nya krav på lampdon 2019
Den 1 april 2019 träder en ny standard för lamputtag
(DCL, Devices for connection of luminaries, SS-EN
61995 1 och 2) i kraft i Europa.
Under en övergångsperiod, fram till att den nya
standarden införs 1 april 2019, är det tillåtet att
montera uttag utformade enligt både den gamla och
den nya standarden. Den nya standarden kommer
bara att gälla nyinstallationer, befintliga installationer
berörs inte.
Enligt den nya standarden ska lamputtagen
dessutom CE-märkas. "

Såg att du nu lagt till en ny länk där "Behöver du byta stickpropp på lampor av annat slag eller på hushållsapparater, ska de lämnas in till en fackman för ombyggnad." står nämnt av malin, dock ingenting med CE märkningen att göra och är en förenkling av detta:

"Passar inte stickproppen?
Om du flyttar till en ny lägenhet eller nytt hus är det inte
säkert att du kan använda armaturer och apparater med
ojordade stickproppar.
Från och med 1994 är alla nya bostäder utrustade med
jordade eluttag. Ta med armaturer och elapparater till ett
elinstallationsföretag för att rådgöra om det går att byta
sladdar och stickproppar på dem."

Du får naturligtvis inte byta en ojordad stickpropp mot en jordad för att den ska passa i din nya lägenhet t'ex, på "frågor och svar"-sidan har de helt enkelt gjort det enkelt för sig och skriver RÅDGÖR med en fackman (inte att en fackman måste göra jobbet)

Härligt att du redde ut det, fel från min sida.
Var ett tag sedan jag läste länkarna själv så fackman för ombyggnad måste blivit "ombyggare" i mitt huvud. Lärt mig läxan, får sluta skriva inlägg från mobilen innan jag ska sova och ge inläggen mer fokus

Skrivet av Klubba:

Inte i youtubevideon som länkades

Jadu där ser man, hoppas de insett sitt misstag eftersom videon är från 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fextreme_fa:

Härligt att du redde ut det, fel från min sida.
Var ett tag sedan jag läste länkarna själv så fackman för ombyggnad måste blivit "ombyggare" i mitt huvud. Lärt mig läxan, får sluta skriva inlägg från mobilen innan jag ska sova och ge inläggen mer fokus

Ingen fara, arbetar inom branschen men lyder under SOLAS och inte elsäkerhetsverket, dock läst och arbetat som installationselektriker för många år sedan och försöker hålla mig uppdaterad, därför jag hoppar på inlägg när nån skriver något jag inte känner igen, vill ju veta om jag missat nån ändring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Ingen fara, arbetar inom branschen men lyder under SOLAS och inte elsäkerhetsverket, dock läst och arbetat som installationselektriker för många år sedan och försöker hålla mig uppdaterad, därför jag hoppar på inlägg när nån skriver något jag inte känner igen, vill ju veta om jag missat nån ändring

Men av att döma av all information här är det då fritt fram för TS att byta kontakt, klippa kabeln och koppla in ny. Lamputagen klarar ju bara 2,5A men eftersom att det sitter en euro-kontakt innan ska de inte va några problem då den är speccad för ännu mindre. Och om TS känner sig osäker så bör han gå till fackman för att få vetskap hur han ska göra alternativt att fackmannen utför det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Toppen, själva arbetet vet jag hur jag gör, det är reglerna runt det hela som minnet var dåligt på, och då bakgrunden till reglerna.

Att jag skriv kronkontakt är ett inlärt fel från min sidan, det är vad mina föräldrar kallade dem oavsett exakt vilken typ det var på kontakten, och det fastnade i mitt huvud också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

kan vara värt att tejpa runt nära där du ska kontakten. om den är pågjuten direkt i tillverkningsledet så tenderar dessa att fransa upp sig till förbannelse. ibland korva upp hela sladden snabbare än man hinner säga spagettio.

annars, inga konstigheter.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint