5GHz Wi-Fi får nätverkskortet att sluta fungera

Permalänk
Medlem

5GHz Wi-Fi får nätverkskortet att sluta fungera

Vet inte riktigt om tråden hör hemma i laptop support eller här så skulle den behöva flyttas får mod gärna göra det.

Datorn det gäller är en Asus UX303LN ultrabook. Har i princip alltid haft problem med 5GHz Wi-Fi men har nästan aldrig kört på det fram tills nu. När jag är ansluten till ett 5GHz Wi-Fi så slutar nätverkskortet att fungera efter ca 5-15 minuter. Första symptomet är varningstriangeln i högerhörnet samt att alla nätverk försvinner från listan utom det jag är anslutet till. Om jag är snabb här och lyckas starta om datorn i tid kan jag komma undan med att högerklicka efter boot och välja felsök för att sedan välja att aktivera nätverkskortet, om jag är för långsam kommer nätverket jag är anslutet till försvinna från listan också, dvs inga nätverk syns och försöker jag starta om datorn så fastnar den för evigt i att stänga av sig, då är det knappen som gäller.

Har senaste BIOS för datorn och har testat en rad olika drivrutiner för nätverkskortet men ingen har fungerat. Just nu kör jag på senaste drivrutinen. Nätverkskortet kallas för Intel Dual Band Wireless-AC 7260 i enhetshanteraren. Jag hade kört på 2.4GHz bandet om det inte vore för att jag får ut 2Mbit/s i rummet bredvid routern. Sitter på 100/10Mbit och på mobilen får jag 40Mbit ner, kopplar jag däremot upp mig på 5GHz så får jag 110Mbit ner över Wi-Fi på laptopen.

Så... Är det någon som haft liknande problem, framför allt med att nätverkskortet dör och i så fall har någon lösning på det? Håller på att bli galen, alternativt vet varför jag får så låg hastighet över 2.4GHz på datorn?