Går det att undvika att HDD stängs av i sleep mode?

Permalänk
Medlem

Går det att undvika att HDD stängs av i sleep mode?

Som rubriken säger, skulle vilja undvika att min HDD stängs av i min spel/jobb dator i sleep mode då jag anser det skulle bli för många uppstarter som inte är bra för livslängden (har alltid haft bra erfarenhet vad gäller livslängd på diskar när de körs 24/7) och dessutom tar det ju extra tid när den ska väckas från sleep läget då HDD:n drar igång.

Är detta möjligt att åstadkomma på något sätt så att allt annat stängs ner men inte just HDD:n.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det är absolut ingen fara. Samt om datorn är avstängd en längre tid så är det betydligt bättre om hårddisken också stängs av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det är absolut ingen fara. Samt om datorn är avstängd en längre tid så är det betydligt bättre om hårddisken också stängs av

Vill inte att detta ska dra ut till någon stänga av eller inte stänga av HDD typ diskussion, är mera intresserad utav är det ens tekniskt MÖJLIGT att kunna ha igång HDD:n i sleep läge och vad måste man göra isåfall?

Finns väldigt blandade åsikter om detta och finns väl inga fullständiga tester heller som visar på endera är bättre för livslängden men själv med mina kanske 30 diskar jag har använt totalt har de alltid snurrat 24/7 och inte haft några diskhaverier (har bl.a. haft en hel del Maxtor 160 - 300GB diskar förr i tiden!) och brukar börja byta ut dem efter sisådär 7 år mot något större bara för att få mera kapacitet då liksom även om de funkar perfekt då ännu.

Grejjen är att jag skaffade nu äntligen en NAS för att köra 24/7 och tänkte använda min workstation som tidigare agerade allt i allo och även var i gång 24/7 som spel/hobby/jobb syfte endast så då finns det ju inget behov för att köra den 24/7 längre men jag skulle gärna låta HDD:n snurra hela tiden dock, det förbättrar ju även åtkomstiden, jag är ju van med att det ska räcka att röra vid keyboard/mus för att väcka skärmen och sen va igång direkt tidigare och nu känns ju all extra tid det tar lite drygt också. Bäst hade varit om jag kunde köra med SSD diskar endast men det skulle va för dyrt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Bäst hade varit om jag kunde köra med SSD diskar endast men det skulle va för dyrt.

Kan väl ha SSD som systemdisk och HDD till lagring?

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att power-up av en HD skulle slita på disken, men ett alternativ är väl en alternativ strömkälla för hårdisken tex ett externt nätagg eller transformator (finns sånna som följer med sånna där USB-till sata adaptar som har en molex/sata strömkontakt).

Problemet är att datorn säger åt nätagget att stänga av 12v+5v linjerna, så utan att modifiera nätagget på nått vis (livsfarligt) tror jag inte det finns någon mjukvarulösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Kan väl ha SSD som systemdisk och HDD till lagring?

Det har jag ju, 2x500GB SSD och 6TB WD Red men eftersom jag har en HDD vill jag ju gärna att den hålls igång i sleep läge, för SSD blir det ju inget problem då de startar så snabbt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Tvivlar på att power-up av en HD skulle slita på disken, men ett alternativ är väl en alternativ strömkälla för hårdisken tex ett externt nätagg eller transformator (finns sånna som följer med sånna där USB-till sata adaptar som har en molex/sata strömkontakt).

Problemet är att datorn säger åt nätagget att stänga av 12v+5v linjerna, så utan att modifiera nätagget på nått vis (livsfarligt) tror jag inte det finns någon mjukvarulösning.

Finns det inga andra sätt? Jag tänker på alla Sleep C states i BIOS, gick det inte förut att åstadkomma? Var väl C3 som är första att stänga av HDD:n också? Stöder månne inte moderkort C1/C2 idagsläget t.ex.?

Får väl börja fundera på typ laptop liknande AC adapter med molex 5V kontakt som skulle ge ström åt HDD:n, finns ju tydligen såna att köpas och kostar ju inte mycket. Datorlådan har ju färdiga hål för vattenkylning där jag kunde dra igenom strömkabeln.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Finns väldigt blandade åsikter om detta och finns väl inga fullständiga tester heller som visar på endera är bättre för livslängden men själv med mina kanske 30 diskar jag har använt totalt har de alltid snurrat 24/7 och inte haft några diskhaverier (har bl.a. haft en hel del Maxtor 160 - 300GB diskar förr i tiden!) och brukar börja byta ut dem efter sisådär 7 år mot något större bara för att få mera kapacitet då liksom även om de funkar perfekt då ännu.

Och den infon du säger här är totalt irrelevant för moderna HDDs. De kommer inte hålla 7 år 24/7, utan du ska vara glad om du får 3-5 år, oavsett vad du gör. De var mycket enklare designade på den tiden, och hade marginaler mellan spåren, marginaler i antal skivor, data/yta och liknande.
De gamla diskarna var också sämre på start/stop, som slet mycket på mekaniken. Idag är det ofta tvärt om, utom på enterprise diskar kanske, där start/stop är testat och beprövat iaf 100k+ gånger, och många diskar tål 500k utan problem.

Att dock vara på 24/7 sliter hårt på vätskelagren med den mängden skivor man har idag, och de slits därför hårt av att gå alltid, därför har man designat bättre start/stop rutiner så de kan vila. Men jag förstår jobbiga delen att vänta på att de ska starta...

Skrivet av RPGWiZaRD:

Finns det inga andra sätt? Jag tänker på alla Sleep C states i BIOS, gick det inte förut att åstadkomma? Var väl C3 som är första att stänga av HDD:n också? Stöder månne inte moderkort C1/C2 idagsläget t.ex.?

Får väl börja fundera på typ laptop liknande AC adapter med molex 5V kontakt som skulle ge ström åt HDD:n, finns ju tydligen såna att köpas och kostar ju inte mycket. Datorlådan har ju färdiga hål för vattenkylning där jag kunde dra igenom strömkabeln.

Jag hade inte lagt spänning på disken när den är inkopplad till ett moderkort utan att moderkortet också får ström. Du riskerar grilla SATA kontrollern och dioder eller transistorer där som kommer köra i backspänning.

Enda sättet att hålla HDD igång, är att i mjukvaran säga till dem att vara igång. Detta behövs göras både i Windows och i BIOS oftast, samt på vissa märken måste ett extra litet FW mod-program göra det i diskens "interna" delar också, då de själva stänger av dig ibland också (just pga det jag skrev ovan... de "tål inte" 24/7 på konsument normalt, enligt tillverkaren).

Oavsett så behöver en HDD idag 12V för motorn, och 5V för kontrollerkortet, och matar du motorn utan kontrollerkortet, lär skyddsdioderna för motorn gå sönder, och matar du 5V för kontrollerkortet och inte moderkortet, lär moderkortet gå sönder. Så... nej, det är inte enkelt tekniskt möjligt. Enda lösningen skulle ev vara USB portar, då dessa kan köra på 5VSB från PSUn. Men USB kontrollern i dem lär ändå stänga av disken själv, tyvärr.

Bästa jag kan tänka mig är därför att köra 24/7 NAS diskar, väl kylda och stänga av alla energisparlägen till dem, inkl deras egen i FW. De borde iaf ha en chans att hålla, och du får "alltid igång".

Permalänk
Medlem

Alltså jag tänkte en sån adapter:

https://translate.google.fi/translate?sl=fi&tl=sv&js=y&prev=_...
eller
https://translate.google.fi/translate?sl=fi&tl=sv&js=y&prev=_...
+ molex -> Sata power omvandlare

Finns andra märken på amazon osv av samma typ som är marknadsfört för strömförsöjning av extra diskar/CD-rom osv

Det kan hända att moderna HDDs är annorlunda, "modernaste" diskarna jag tänkte ta bort ur bruk nu är mina 2st Samsung Spintpoint F2 1.5TB diskar som borde börja bli ganska gamla vid dethär laget (inte hemma just nu så kan ej kolla exakt) och båda funkar perfekt ännu med inga skadade sektorer efter att ha snurrat 24/7 sen jag fick dem.

EDIT: 7 år och ~4 mån har Samsung diskarna varit igång nu så inte illa.

Sen har jag en Seagate 4TB även som är lite så och så ifall jag behöver använda den eller ej om det räcker med 6TB disken endast. Seagaten har problem med head parking ljudet (låter som en fågel som kvittrar till allt emellanåt) som jag försökt stänga av med hdparm men det är som det inte riktigt vill lyda alltid men sen om jag lämnar datorn på en stund brukar den börja tysta ner sig till sist så det är litegrann också orsaken. (ljudet gör en galen i längden)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Som rubriken säger, skulle vilja undvika att min HDD stängs av i min spel/jobb dator i sleep mode då jag anser det skulle bli för många uppstarter som inte är bra för livslängden (har alltid haft bra erfarenhet vad gäller livslängd på diskar när de körs 24/7) och dessutom tar det ju extra tid när den ska väckas från sleep läget då HDD:n drar igång.

Är detta möjligt att åstadkomma på något sätt så att allt annat stängs ner men inte just HDD:n.

Ja med att inte låta datorn gå ner i sleep mode, kanske bara låta den stänga av skärmen tex.. dock en del HDD stänger av internt när den inte användes och där blir det knepigare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

en fullösning som du skulle kunna lösa detta på är genom att skapa en bat fil. Denna batfil låter du sedan göra något simpelt typ hoppa runt lite bland diskarna sedan schemalägger du denna batfilen att köras typ var 20e minut

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/