Maskinvarufel efter Creators Update, sen bara UEFI tillgängligt efter försök till ominstallation

Permalänk
Medlem

Maskinvarufel efter Creators Update, sen bara UEFI tillgängligt efter försök till ominstallation

Sonens dator (Win10, Node 304, Asus Z97I-PLUS bios ver 0408, 4790k, 16GB ram) vill inte fungera.

Efter att han bekräftat uppdatering av Creators Update i Win10 så funkade den i ett dygn, sen kom någon ny windowsuppdatering som han bekräftade att installera innan datorn sedan stängdes av för natten. Dagen efter funkade wifi knappt alls, och efter omstart funkar inte datorn alls. Den QR-kod som systemet bajsat ur sig indikeras WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR.

Söker man på den frasen kan man hos MS hitta information om att man har maskinvarufel och bör söka uppdateringar i Windows, installera och prova ånyo. Men det går ju inte eftersom systemet är obrukbart.

Win10 bootar således inte ordentligt, utan fastnar efter typ 5-10%. Jag blev nu inkopplad som förste support i fallet. Jag föreslog att vi installerar om W10, men inte ens det fungerar - har testat både via usb och portabel optisk skivläsare. I avancerade alternativ finns inga val som tillför något, systemåterställning går inte. Återgå till tidigare version funkar inte heller. Någon tidigare systemavbildning finns inte. Reparation fungerar inte. DOS-prompt går att aktivera, men vet inte vilka kommandon jag kan tillämpa.
Nu går det inte längre än att datorn bara bootar upp för att kunna välja UEFI, sen är det stopp.

Kan tillägga att windowsversionen är en gammal 8.1 som uppdaterades gratis till 10 förra sommaren typ. Jag ser inte fel (förutom damm) i bygget och alla fläktar snurrar fint.

Så, några tips om vad vi gör nu? Behöver nya angreppssätt till att bli kvitt misären. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd

.. så det går alltså inte att välja boot override i UEFI/BIOS och då välja USB-minnet som windows 10 finns på?

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Hedersmedlem

Koppla ur alla prylar som inte behövs för start. Alltså minimum för att kunna boota Windows. Prova att installera om igen med den setupen. Funkar inte det så se vilka prylar du kan hitta alternativ till. Det låter bland annat som att nätverkskortet är externt, så bort med det och koppla med interna med kabel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

.. så det går alltså inte att välja boot override i UEFI/BIOS och då välja USB-minnet som windows 10 finns på?

Det går, efter 20-30 sekunder bootas USB-installationsmediat och jag kan välja vilken w10 jag vill installera (väljer Home) men när jag skall välja vilken disk som installationen skall ske på, så kommer jag inte vidare pga MBR-partitioner istället för GPT. Har 250 och 500 gig ssd. Så jag kan jag nog bara välja att formatera för att komma vidare. Fundering: när jag skall ange produktnyckel - bara att peta in den gamla win8.1 nyckeln och sen funkar win10 eller har vi en kommande konflikt på horisonten?

Skrivet av giplet:

Koppla ur alla prylar som inte behövs för start. Alltså minimum för att kunna boota Windows. Prova att installera om igen med den setupen. Funkar inte det så se vilka prylar du kan hitta alternativ till. Det låter bland annat som att nätverkskortet är externt, så bort med det och koppla med interna med kabel.

Moderkortet är utrustat med wifi, och det har ju som bekant spökat innan draken lade sig med buken i vädret och släckta ögon. Skall ragga upp en lång nätverkskabel och plugga in, vet att det skall ligga någon sådan någonstans.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Testade att formatera den mindre ssd'n i ominstallationsfasen men utan framgång, kommer samma felmeddelande gällande MBR istf GPT. Även provat att formatera de mindre systempartitionerna. Behöver jag ta bort de gamla små partitionerna som ligger kvar?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Det går, efter 20-30 sekunder bootas USB-installationsmediat och jag kan välja vilken w10 jag vill installera (väljer Home) men när jag skall välja vilken disk som installationen skall ske på, så kommer jag inte vidare pga MBR-partitioner istället för GPT. Har 250 och 500 gig ssd. Så jag kan jag nog bara välja att formatera för att komma vidare. Fundering: när jag skall ange produktnyckel - bara att peta in den gamla win8.1 nyckeln och sen funkar win10 eller har vi en kommande konflikt på horisonten?

Moderkortet är utrustat med wifi, och det har ju som bekant spökat innan draken lade sig med buken i vädret och släckta ögon. Skall ragga upp en lång nätverkskabel och plugga in, vet att det skall ligga någon sådan någonstans.

När du kommer till där du väljer disk och var du vill installera så väljer du att ta bort samtliga partitioner, sen klickar du på uppdatera sen klickar du bara på nästa, vill du ha fler partioner gör du samma först ta bort alla, sen skapar du en partition klickar uppdatera och sen nästa, du behöver inte formatera nått..

Det du fastnar på är att du låter de gamla partionerna vara kvar, vilka uppenbarligen är i MBR, men du har antagligen rotat i datorns bios så detta inte är kompatibelt med MBR, och använd helst inte det heller. + med PGT + UEFI så behöver man inte normalt ange bootordningar osv utan man anger bara i bios Windows boot manger har jag för mig det heter

Produktnyckel ska INTE skrivas in, bara hoppa över..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Näbbdjuret:

Ja, använd Diskpart i Windows installationsprogram. (shift+10 för CMD och sen skriver du bara Diskpart)
Där rensar du den SSD:n som du tänkt lägga OS på helt på partitioner och sen konverterar du den till GPT.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Näbbdjuret:

Ja, använd Diskpart i Windows installationsprogram. (shift+10 för CMD och sen skriver du bara Diskpart)
Där rensar du den SSD:n som du tänkt lägga OS på helt på partitioner och sen konverterar du den till GPT.

https://www.disk-partition.com/gpt-mbr/images/convert-mbr-to-gpt-without-data-loss/diskpart-convert-to-gpt.gif

Visst kan man göra så, men inte nödvändigt, samt om bios är rätt inställt så blir disken PGT med auto utan konverteringen, man måste dock ta bort samtliga partitioner först förstås.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack alla som bidragit!
Lyckades ominstallera w10 efter att ha tagit bort de gamla partitionerna. Vevade hem en drös uppdateringar och aktiverade pojkens login.
Draken lever igen och pojken är glad. 500 gb disken med steambiblioteket kunde ligga kvar orörd som det verkar. Får vara lite observant närmaste dagarna om det förekommer något onormalt.

Btw, detta Creators Update - är det något man bör strunta i eller finns det några som helst fördelar? Vill minnas att jag läst om att det finns ett s k "game mode" men som faktiskt sänker fps..? Pojken youtube:ar och spelar spel, inte så mycket annat blir gjort på datorn.

Visa signatur

Gammal gubbe