Apple TV 4K saknar stöd för Youtube i 4K UHD-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Någon som vet mer än jag som vet anledningen till att de använder detta codec? Väldigt snygg produkt i övrigt, fast såklart dyr. Ser man på utbudet i USA är det en trevlig liten låda,

Menar du varför google använder VP9? Antar för att de är dom som utvecklat den, och den är till skillnad från mpeg:s codecs royalty fri. Planen var väl att det skulle bli standard-codecen för video på webben. Har väl dock gått sådär, får väl se om kommande AV1 lyckas bättre.

Citat:

Problemet ligger i att Apple TV 4K endast stödjer videokodningsformatet H.264

@Wittwang Detta kan väl knappast stämma? Den lär väl stödja ett gäng olika format, och förhoppningsvis tex HEVC som nu kommer till ett gäng Apple enheter och itunes, annars lär den ju inte spela i princip noll 4k-material.

Permalänk
Medlem

Tycker apparna på min Samsung UHD från 2016 duger bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

säger bara wetek play 2

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Från artikeln:

"Problemet ligger i att Apple TV 4K endast stödjer videokodningsformatet H.264, något som även gäller företagets webbläsare Safari. Youtube använder sig av VP9, som utvecklats av Google och är fritt att använda."

Nja. AppleTV stödjer ett antal codecar, bland annat H.264, men det nya är att den stödjer H.265 (HEVC), vilket är den codecen som bl.a. Netflix och Apple själva kommer att använda för 4K-media.

Att Google använder VP9 beror på licensvillkoren för HEVC, och vem som skall betala. MPEG-LA, de som brukar ordna med licensiering, satte upp ett system med betalning som H.264 - dvs, den som gör en spelare skall betala, men den som strömmar en fil gör det gratis. Detta gillades inte av alla, utan en grupp som kallas för HEVC Advance vägrade att licensiera sina patent den vägen. Den gruppen, som innehåller ett gäng patent-licensieringsbolag + Samsung, vill ha betalt från den som strömmar en video också. Detta kan inte Google acceptera, eftersom Youtube skulle bli väldigt dyrt då. De har därför valt att pusha sitt egna VP9 tillsammans med äldre H.264 och helt skippa H.265. Det har gjorts diverse försök att jämka ihop sidorna, men de har inte lyckats.

Så Google kommer sannolikt inte att backa. Det är inte omöjligt att Apple kan lägga till stöd för VP9 - de är inte med i HEVC Advance och vill mest ha H.265 i iPhone för att det drar mindre batteri. AppleTV går ju inte på batteri, så det är inte omöjligt att de kan göra en kompromiss där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Jag förstår inte meningen med Youtube och netflix I 4k på Apple TV då alla 4k TV apparater är smart tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte meningen med Apple TV över huvudtaget.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Klassiska Apple som inte lägger in stöd för codecs som är fria. Off Vorbis, Flac, VP9...

Permalänk
Skrivmaskin

@sKRUVARN: Det som @mpat skriver stämmer, varför jag nu även lagt till H.265 i artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Klassiska Apple som inte lägger in stöd för codecs som är fria. Off Vorbis, Flac, VP9...

FLAC stöds i iOS 11. Ännu mer intressant är att det också stödjer Opus, efterföljaren till Ogg Vorbis:

https://wiki.xiph.org/OpusFAQ

Att kalla VP9 fri är att töja begreppet till bristningsgränsen. VP9 är Googles format som de inte tar ut licensavgifter för, men det var allt annat än öppet under utvecklingstiden, och alla relevanta patent ägs av Google. Efterföljaren AV1 kan möjligen kallas öppen när den är klar, men det är den inte.

Att VP9 inte stödjs har sannolikt med utvecklingstider att göra. Apple gör sina egna chip, vilket tar några år. VP9 fanns inte på kartan som något intressant innan HEVC Advance började jävlas, så man byggde inte in stöd för att koda av VP9 helt i fixed function-hårdvaran. Utan det stödet äter VP9 batteri. Som jag skrev tidigare skulle man säkert kunna koda av VP9 på ett mer ineffektivt sätt i AppleTV, där batteritid inte är viktigt (genom att köra det i grafikkortets shader array, som Intel gör i Skylake), men det är inte gjort än. AppleTV är nånstans runt prioritet 5 hos Apple, och att få någon att utveckla en dekoder som inte kan användas av iPhone kommer att bli svårt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Back in the days var Apple Quicktime trailers heta, ett av de första ställen för HD, kan man gissa att Apple vill skapa ett "eget Youtube", med moralpolis och innehåll riktat till "Creative class" kanske köpa upp Vimeo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

@trickeh2k: Varför skulle man inte vilja ha 4K på en 4K-display?
Tror det oftast (alltid?) är så att i enheter som kopplas till en TV, utöver PC, så körs det antingen i 4K om stöd finns eller så är nästa steg 1080p.

Jag har en shield (android tv) som klarar ta emot 4K men eftersom min tv bara har 1080p så gör den inte det. Tycker att den borde kunna strömma ner i 4K och sen skala ner det till 1080p och skicka till min TV.

Givetvis, jag ifrågasatte bara hur många som verkligen konsumerar youtube på sin tv, dessutom finns det ju inte jättemånga kanaler som regelbundet laddar upp i 4K.

Skrivet av kaptenperre:

Det är ändå betydligt högre bitrate på 4k materialet på youtube än på det material de har på sidan med lägre upplösning. Så det blir bättre åtminstone, även om det förstås inte är i närheten av material i samma upplösning med en bra/låg komprimering.
http://www.tutorialguidacomefare.com/test-video-quality-720p-...

Jag har i många år kört med en vanlig (liten och nästan ljudlös) dator vid TVn. Då slipper man allt strul. Allting fungerar, allting går att göra. Det kostar lite mer vid inköp, men inte mycket och man behöver inte bry sig om smart TV eller liknande.

Jo, bättre men samtidigt tror jag det är få som har en 4K-tv och nu kommer bli besvikna på att det inte går att se 4K på youtube och om de nu nödvändigtvis ska se youtube på tvn, känner att det blir rejält mycket sämre så det knappt går att se på i 1440p.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag förstår inte meningen med Youtube och netflix I 4k på Apple TV då alla 4k TV apparater är smart tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade jag kunnat välja igen hade jag aldrig köpt en smart tv.
Apparna är dåliga som bäst och många har dessutom tappat stöd/utveckling och då är tvn bara 2 1/2 år

Jag kommer i fortsättningen alltid skita i den biten och köra en ATV/NUC/HTPC/SHIELD eller liknande istället.
ATV och SHIELD känner jag själv har stora fördelar mot en NUC eller HTPC och det är gränssnitt.
Det ska vara galet enkelt och bekvämt att byta mellan appar och tjänster. Och det ser jag som svårt med HTPC och NUC.

Sen att man får nackdelen att behöva byta hela lådan emellan åt känns då ok.

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

FLAC stöds i iOS 11. Ännu mer intressant är att det också stödjer Opus, efterföljaren till Ogg Vorbis:

https://wiki.xiph.org/OpusFAQ

Att kalla VP9 fri är att töja begreppet till bristningsgränsen. VP9 är Googles format som de inte tar ut licensavgifter för, men det var allt annat än öppet under utvecklingstiden, och alla relevanta patent ägs av Google. Efterföljaren AV1 kan möjligen kallas öppen när den är klar, men det är den inte.

Att VP9 inte stödjs har sannolikt med utvecklingstider att göra. Apple gör sina egna chip, vilket tar några år. VP9 fanns inte på kartan som något intressant innan HEVC Advance började jävlas, så man byggde inte in stöd för att koda av VP9 helt i fixed function-hårdvaran. Utan det stödet äter VP9 batteri. Som jag skrev tidigare skulle man säkert kunna koda av VP9 på ett mer ineffektivt sätt i AppleTV, där batteritid inte är viktigt (genom att köra det i grafikkortets shader array, som Intel gör i Skylake), men det är inte gjort än. AppleTV är nånstans runt prioritet 5 hos Apple, och att få någon att utveckla en dekoder som inte kan användas av iPhone kommer att bli svårt.

Som vanligt tror jag många inte har en susning om varför den inte stödjer det ena och det andra. Det är som du säger. Mozilla hade en artikel om det hela där de tog upp att boven är licenser. Har för mig VP10 är runt hörnet medan de andra vill hellre pusha för H265 man får se vad det slutar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Som vanligt tror jag många inte har en susning om varför den inte stödjer det ena och det andra. Det är som du säger. Mozilla hade en artikel om det hela där de tog upp att boven är licenser. Har för mig VP10 är runt hörnet medan de andra vill hellre pusha för H265 man får se vad det slutar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp - fast VP10 är omdöpt till AV1 nu, av någon anledning, och det finns en organisation som säger att de skall driva utvecklingen av det istället för att Google kontrollerar allt:

https://en.wikipedia.org/wiki/AOMedia_Video_1

Den organisationen innehåller streaming-leverantörer (Netflix, Amazon, Google, Hulu), flera stora chip-tillverkare (Intel, AMD, nVidia, ARM) och alla browserutvecklare utom Apple (dvs Google, MS, Mozilla). Det som fattas är mobiltelefonerna - som sagt står Samsung bakom H.265/HEVC, och Apple har verkat stå där också, fast de inte sagt något.

Det som är intressant med att Apple lade till stöd för Opus är att det är ljudformatet för AV1. Jag har svårt att se att de skulle lägga tid på att lägga till stöd för Opus om det inte är för att de vill stödja AV1 när det är klart, för det används ingen annanstans idag. Om Apple har bestämt sig för att stödja AV1 blir det mindre av en kamp H.265 mot AV1 och mer av att AV1 blir efterföljaren till både H.265 och VP9.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag förstår inte meningen med Youtube och netflix I 4k på Apple TV då alla 4k TV apparater är smart tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Projektorer om inte annat har inga appar inbyggt sist jag kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vem sitter och kollar klipp i 4K på sin tv, eller ens youtube? Är ju så sönderkomprimerat där ändå och 1440p lär duga utmärkt.

Är lika komprimerat som all 4K streaming så då är all 4K streaming bajs?

Finns gott om bra kanaler inom spel som kör 4K@60fps på Youtube, t ex trailers för Xbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

där nya Iphone X från Apple klarar hela 60 bilder per sekund.

Det gäller inte bara iPhone X, det gäller iPhone 8/8+ med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Någon som vet mer än jag som vet anledningen till att de använder detta codec?

Google kör VP8/VP9 då det är royalty fritt (mer exakt så utvecklade de det för att få något royalty fritt) medans AVC har rätt schyssta royalties men HEVC har grova royalty avtal. (Bättre numera för HEVC men var verkligen katastrof när det lanserades.) Sammanfattat, AVC och HEVC är dränkt i patent och kräver då licenser för att få använda. VP8/VP9's patent är kostnadsfria att bruka.

Förvånad däremot att det inte har hårdvarustöd för VP9 med tanke på hur extremt vanligt det är på ARM baserade SoC's. (Jag antar att de kör ARM iaf, är det X86 så har även intel bra stöd för det i sina modernare iGPU's.)

I vilket fall, gjorde för ett och ett halvt år sedan en någorlunda stor analys om just AVC, VP8, VP9, HEVC och lite AOMedia's kommande som numera heter AV1. (Inga komprimerings tester på AV1 däremot då det var väldigt tidigt i sin utveckling då.) Här är lite komprimeringsgrads resultat från det, var däremot 2015/2016 årskiftet så saker kan definitivt ha ändrats.

Gjorde tester i MSSSIM, SSIM och VIFp men tror VIFp resultaten räcker. P.g.a. tid så fick jag minska antalet testpunkter efter en del utav testerna. Tar löjligt lång tid att göra sådana här tester, inte i arbetstid utan CPU tid. Gjorde däremot inga VP8 tester på just kvalitén per bit utav data, gjorde till en början en hel del om hur CRF nivåerna jämförs mellan de olika codec'sen nämnligen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nja. AppleTV stödjer ett antal codecar, bland annat H.264, men det nya är att den stödjer H.265 (HEVC), vilket är den codecen som bl.a. Netflix och Apple själva kommer att använda för 4K-media.

Netflix kommer använda AV1 f.o.m nästa år - länkklick!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Förvånad däremot att det inte har hårdvarustöd för VP9 med tanke på hur extremt vanligt det är på ARM baserade SoC's. (Jag antar att de kör ARM iaf, är det X86 så har även intel bra stöd för det i sina modernare iGPU's.)

AppleTV har en A10X, vilket är förra generationen av Apples egna ARM-baserade SOC. Den använder grafik från ImgTec, en krets som endast är lätt uppdaterad sen A8 - vilket är tre år sen nu - och den sista av den generationen, eftersom A11 har en helt annan design. Apple eller ImgTec har uppdaterat grafiken med stöd för H.265, men VP9 har vuxit snabbt sen HEVC Advance dök upp, och fanns sannolikt inte på pappret när Chippen designades.

X86 har stöd för VP9 först i Kaby Lake. I Skylake går avkodningen i hybridläge, dvs mest på GPUns shaders. Det är det jag tror att Apple kan göra på AppleTV möjligen.

Intressant graf! Verkar som att VP9 ligger mellan H.264 och H.265 i effektivitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Nvidia Shield TV FTW!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vem sitter och kollar klipp i 4K på sin tv, eller ens youtube? Är ju så sönderkomprimerat där ändå och 1440p lär duga utmärkt.

Det är verkligen "diminishing returns" som gäller, men skillnaden mellan 1440p och 4K på Youtube är fortfarande ganska stor. Jag gjorde några tester i april; jag spelade in ett klipp i 4K och laddade upp det till Youtube i 4K, 1440p, 1080p, och 720p. Sedan normaliserade jag alla till 1080p för att göra det så enkelt som möjligt att jämföra. Kan dela med mig av ett par screengrabs.
Bild 1: Originalbild -> Youtube 4K -> Youtube 1440p -> Youtube 1080p.
Bild 2: Originalbild -> Youtube 4K -> Youtube 1440p -> Youtube 1080p.
Som du ser är det såklart störst skillnad mellan 1080p och 1440p (och ännu större mellan 720p och 1080p), men det är fortfarande skillnad mellan 1440p och 4K.
(Edit: Kom ihåg att Imgur komprimerar bilderna även de, så "originalbilden" är såklart inte faktiskt lossless. Skillnaden mellan "originalbilden" och "4K-bilden" är lite större än dessa bilder antyder.)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Netflix kommer använda AV1 f.o.m nästa år - länkklick!

Japp, men de kommer att behålla stödet för H.265 (Main10) eftersom det sålts en hel del 4K-kapabla TV som inte kommer att stödja AV1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Japp, men de kommer att behålla stödet för H.265 (Main10) eftersom det sålts en hel del 4K-kapabla TV som inte kommer att stödja AV1.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du hur det kommer fungera? Det menas väl inte att de ska ha både en H.265-version och en AV1-version av en given film? Jag vet inte hur det här med licenser fungerar, betalar de per visning?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Vet du hur det kommer fungera? Det menas väl inte att de ska ha både en H.265-version och en AV1-version av en given film? Jag vet inte hur det här med licenser fungerar, betalar de per visning?

De lagrar antagligen bara filmen två gånger med olika kompression. Det är knappast där som budgeten spricker. Netflix har sin lagring hos AWS, där priset per GB ligger på 2 cent. Det sparar de snart in på att de slipper betala licenspengar till HEVC Advance för varje film de strömmar.

Licensavgiften till filmbolaget är säkert oberoende av kompressionen. De betalar mer för att visa den i 4K än i HD, men hur de komprimerar den bryr sig inte filmbolagen om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det sparar de snart in på att de slipper betala licenspengar till HEVC Advance för varje film de strömmar.

Okej, det var det jag funderade på, ifall det var en "per visning"-grej. Om det är så så förstår jag absolut att de kör på både och. Tackar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk

Köp en Nvidia Shield TV istället!

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Jag förstår inte meningen med Youtube och netflix I 4k på Apple TV då alla 4k TV apparater är smart tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, Philips 4K UHD "Smart-TV" kör tex Smart-delen i 720p-upplösning.
Inte ens full-HD orkar skiten med.
Varken android-tv eller andra appar.

Och vad jag har sett så är det ungefär lika illa hos många andra tillverkare.

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att jag är helt ute och cyklar, men Google borde väl kunna implementera mjukvaru vp9 stöd i sin youtube app.
A10X är väl tillräckligt kraftfull för att det skulle fungera.

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Tycker apparna på min Samsung UHD från 2016 duger bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Skaffade en i utförsäljning alldeles nyligen och apparna jag använt fungerar helt utmärkt. Gillar fjärren mer än ATVs också. Inte lika fladdrigt då den har knappar och funkar förvånansvärt bra som mus i webbläsaren.

Visa signatur

AeroCool DS Cube Window | EVGA GeForce GTX 780 3GB | Intel i5-2500k |16 GB Geil Dragon RAM | 750W Corsair semimodular | Samsung SSD 850 EVO 250GB | 128GB Kingston SSD | WD Blue 2TB | HGST Deskstar 4TB 7200RPM | AOC g2460Fq 24" / 1ms / DP / 144Hz | AKRacing Prime Gaming Chair | Antec Kuhler H2O 1220

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Är lika komprimerat som all 4K streaming så då är all 4K streaming bajs?

Finns gott om bra kanaler inom spel som kör 4K@60fps på Youtube, t ex trailers för Xbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av zetruz:

Det är verkligen "diminishing returns" som gäller, men skillnaden mellan 1440p och 4K på Youtube är fortfarande ganska stor. Jag gjorde några tester i april; jag spelade in ett klipp i 4K och laddade upp det till Youtube i 4K, 1440p, 1080p, och 720p. Sedan normaliserade jag alla till 1080p för att göra det så enkelt som möjligt att jämföra. Kan dela med mig av ett par screengrabs.
Bild 1: Originalbild -> Youtube 4K -> Youtube 1440p -> Youtube 1080p.
Bild 2: Originalbild -> Youtube 4K -> Youtube 1440p -> Youtube 1080p.
Som du ser är det såklart störst skillnad mellan 1080p och 1440p (och ännu större mellan 720p och 1080p), men det är fortfarande skillnad mellan 1440p och 4K.
(Edit: Kom ihåg att Imgur komprimerar bilderna även de, så "originalbilden" är såklart inte faktiskt lossless. Skillnaden mellan "originalbilden" och "4K-bilden" är lite större än dessa bilder antyder.)

Fortfarande, VEM sitter och kollar klipp på YT via sin TV och inte på datorn?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2