Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Vilket är från ett tidigt sample, den riktiga siffran är runt 1400 - 1500 i multi beroende på vilka test man tittar på.
Rumänska testet visade 1520 poäng, och skulle i sådana fall placera den strax efter 1700x. Oklart om det är stockklock detta körs i dock.
Samma test visade 1631 poäng i 5,1 ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nyexad ungdom på arbetsintervju. Rekryteraren frågar vad tycker ni om kommande Intel 8700k och man svarar flopp, för den presterar ej så mycket bättre i mainstream spel. -Jobbet som IT Expert blir garanterat ens.

Nå programvara har i alla tider anpassats efter den hårdvara som används, visst nu idag när varenda kotte 3-110år använder datorer, så har såklart andelen som använder dem väldigt lite ökas.

Men samtidigt 6 core börjar bli det nya 4 core, detta leder till att programutvecklare som inte jobbar med fixtiva problem får mer datakraft att använda och det blir intressant och se till vad? Kommer vi i framtiden få fiender i spel som man kan kalla ha någon slags AI eller är de fortfarande dumma som tusan?
Ta Zelda som exempel, av många ett av de bättre spelen på senare år. Men vilken nivå håller AIn? Ja inte mycket högre än vad den gjorde på min nes för 30 år sedan.
Fast det finns en trend med speciella AI chip och kanske får vi detta inbyggd i våra cpuer på persondatorn om några år?

Jag har lite svårt att förstå att dagens spelare ej klagar på AIn i spel, det enda som är av intresse är hur snygga fiender är och vilken fps de rör sig med. Om de knappt kan undvika ett träd för att ta sig någonstans, who cares?

Kan ju vara för att ifall AI:n är alltför bra så vinner den så mycket att den mänskliga spelaren inte har en chans, och då är inte spelet så kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Korrekt. Det är det testet jag menar... Visst cinebench betyder inte alltid mycket när det kommer till "real life scenarios" men samtidigt så brukar det inte alltid vara överdrivet off när det kommer till flertrådig prestanda. Oberoende så kommer nog 8700K och framförallt 1800X vara gamla innan mainstreamspel kommer att använda sig av 4+ trådar. Idag är det knappt något spel som utnyttjar ens fyra trådar ännu mindre åtta. Därför så är jag helt säker på att skillnaden mellan 8700K och 7700K kommer att vara nästan 0 i ren prestanda. Detta pga skillnaden på den enkeltrådade prestandan är nästan inom felmarginalen. Den stora förändringen med 8700K är antal kärnor och trådar.. vilket i sig kommer att att göra nästan 0 i 99% av alla spel. När det kommer till icke spelrelaterade applikationer så kommer nog Ryzen 1700 vara ett bättre val. Iallafall sett till pris.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |