Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Reparera TV själv

Jag har en panasonic viera txp50x50e som jag köpt begagnat. När jag väl kom hem med den så upptäckte jag att den efter ungefär ca 10 min ger ifrån sig ett väldigt högrekvent pip som blir värre när det visas mycket vitt på bilden. Jag googlade lite och hittade då att orsaken till detta kan vara att det kunde finnas en skruv på kretskortet som inte var tillräckligt fastskruvad, så jag skruvade upp tvn och hittade mycket riktigt en skruv som var lös och åtgärdade det. Finns en bra youtubevideo här som jag följde:

Youtubelänk

Det löste faktiskt mitt problem med det högfrekventa pipet MEN det skapade ett annat problem. Nu när jag har TVns strömsladd ikopplad (TVn behöver inte ens vara igång) så stör den ut min radio. Jag får dessutom extremt dålig bild när jag tittar på TV via antenn så den stör också ut de signalerna vilket den tidigare inte gjorde.

Jag har inte en susning vad detta kan bero på så jag skulle bli väldigt, väldigt glad om någon har en aning om vad detta kan bero på och vad jag lyckades förstöra när jag skruvade upp och sedan ihop min TV...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Maj 2008

Troligtvis EMC problem. Du har kanske missat att koppla in någon jordpunkt annars så kan det vara någon av skärmarna (plåtbitar / aluminium/koppar tejp) som inte sitter rätt vilket gör att störningar kommer ut.
Så plocka isär den igen och var extra noga när du skruvar ihop allt så kanske det blir bättre.
Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

@QRikard: Tack! Jag var nog faktiskt lite slarvig med att sätta ihop den när jag tänker efter så ska skruva upp den igen och se till så att allt sitter på plats. Tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

I videon pratas det om att det är jordpunkter i skruvarna så man ska kanske misstänka att en dålig jordning kan innebära mer störningar även om skruven kanske sitter bättre mekanisk så kan den ju ha fått sämre elektriska egenskaper så du kan ju kolla att det blir bra kontakt också.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.