Permalänk
Medlem

Nya Dell xps 13

Hej! Jag har kollat runt en hel del efter en ny laptop och fastnat för den nyligen släppta Dell XPS 13 (med 8gen i7 processor). Jag ska främst använda den till word, excel, netflix, och matlab. Eventuellt lite lättare bildredigering och CAD.
Den kanske är lite overkill med tanke på mina främsta användningsområden men jag vill ha något framtidssäkert som inte segar ner sig totalt när man öppnar CAD eller som tar lång tid på sig att öppna Matlab.

Länk:
http://www.dell.com/se/p/xps-13-9360...13-9360-laptop

Passar denna datorn mina behov eller ska jag kolla efter något annat?

Om ni vet något om byggkvalitén, tangentbord, trackpad, osv, helt enkel känslan över lag får ni gärna skriva det med!

Permalänk
Medlem

Av de jag känner som använder XPS13 så är de rätt nöjda och den känns för mig rätt OK (iallfall bättre än många av dess konkurrenter) . Med 4 kärnor är äntligen här och matlab som rullar rätt bra på 2 kärnor kommer lira bra. Så länge deras kylning kan hålla den i schack dvs och än så länge vet vi inte hur mycket värme de nya cpuerna ur 8de generationen är.

Vissa har haft lite strul med XPS i kvalitet men den ska generellt vara rätt bra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Av de jag känner som använder XPS13 så är de rätt nöjda och den känns för mig rätt OK (iallfall bättre än många av dess konkurrenter) . Med 4 kärnor är äntligen här och matlab som rullar rätt bra på 2 kärnor kommer lira bra. Så länge deras kylning kan hålla den i schack dvs och än så länge vet vi inte hur mycket värme de nya cpuerna ur 8de generationen är.

Vissa har haft lite strul med XPS i kvalitet men den ska generellt vara rätt bra.

Okej, med tanke på att du skriver rätt okej, vet du någon bättre i ungefär samma prisklass?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaxiz:

Okej, med tanke på att du skriver rätt okej, vet du någon bättre i ungefär samma prisklass?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inne i thinkpads så att min best är I en helt annan liga när det gäller hållbarhet och känsla. Tycker tangentbordet och trackpad är något trevligare på de nyare thinkpadsen men att chassit är närmare XPS idag än vad de är min gamling (bara 5-6 år gammal).
De kommer inte med 8de generationen på ett antal månader, visas troligen upp på CES i januari och sedan tar det ytterligare till nästan mars innan vi kan köpa dem i sverige. Om jag skulle välja idag så är det nog XPS som är den bästa och jag tycker inte zenbook eller spectre är lika robusta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag beställde en XPS 13 med i7 8550U föra veckan. Velade ett tag om skärmen men det blev till slut 1080P skärmen. Enl tester ska den dra mycket mindre batteri än 4k skärmen, känns dessutom som att det kommer räcka med fullhd på en 13" skärm.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Skrivet av AxF:

Jag beställde en XPS 13 med i7 8550U föra veckan. Velade ett tag om skärmen men det blev till slut 1080P skärmen. Enl tester ska den dra mycket mindre batteri än 4k skärmen, känns dessutom som att det kommer räcka med fullhd på en 13" skärm.

Hur skulle du beskriva datorn? Räcker 8gb ram, eller skulle du velat satsa på 16gb?
Kvalitet?

Permalänk

Sitter föresten själv och småtittar lite på Dell.

Valet står mellan en i7 (generation 7), 16 gb ram och 512 gb ssd, eller en i7 (generation 8), 8 gb ram och 256 gb ssd.

Frågan är ju om processorn väger upp för ramet (inte bokstavligt talat, men ni fattar)

Permalänk
Medlem

@JohnSport:

Har kört med den nu ett tag och måste säga att det är by far den bästa pc jag någonsin suttit vid.

Har provat xps15 innan men den åkte tbx pga högljudda fläktar. Den här är helt tyst alltid vid "vanlig" användning. Har vanligtvis igång chrome med upp till 10 flikar kanske, Outlook, ett par excel ark, Remote desktop connection manager med på en andra skrärm, putty m.m.
Med detta aktivt så går inte fläkten igång överhuvudtaget under en hel arbetsdag

Nu tycker du kanske jag lägger lite väl mycket i just fläkten men det är superviktigt för mig. Förutom det så är datorn i sig en välbyggd pryl och känns kvalitativ rakt igenom. Ska vi prata om batteriet så har jag alltid tyckt att mina macbooks varit outstanding, men det här är en helt annan historia. Batteriet varar uppskattningsvis dubbelt så lång tid som på min 15" MBP från 2016, det är mer eller mindre omöjligt att ta slut på batteriet under en hel arbetsdag.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

@JohnSport:

Ang 8 vs 16 GB Ram.

Jag körde tidigare en del VMar lokalt i VMware och då behövs definitivt mer RAM. Nu har behovet minskat och kör de mesta på en dedicerad ESX miljö ist. 8GB räcker i min mening rätt bra om man inte behöver köra en massa gäst-os på datorn.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Skrivet av AxF:

@JohnSport:

Ang 8 vs 16 GB Ram.

Jag körde tidigare en del VMar lokalt i VMware och då behövs definitivt mer RAM. Nu har behovet minskat och kör de mesta på en dedicerad ESX miljö ist. 8GB räcker i min mening rätt bra om man inte behöver köra en massa gäst-os på datorn.

Ska mest ha den i plugget, så inget större "arbete" i sig. Är ju mest om man borde spara pengarna eller om det kan vara bra och spendera lite. Har ju ändå planerat att ha den i 4-5 år iallfall

Permalänk
Medlem

Har också kollat på XPS men har nog bestämt mig för en HP envy 13. Den kommer med MX150 så man får lite bättre grafikprestanda samt lite andra skillnader. HP har också bättre studentrabbat än Dell har. Inte kommit in i lager än dock men finns uppe på hemsidan så dröjer förhoppningsvis inte så länge

Permalänk

Lite väl saftigt pris på xps 13

Permalänk

Jag köpte just en 8gen XPS 13. Har alltid haft Lenovo men gillar skärmen på XPS så det blev en sån. Jag har inte testat den jättemycket men vi vet allihop om alla bra grejjer så jag listar bara lite dåliga saker jag tycker:

* "Coil whine" när reseladdaren står i och den jobbar.
* Tangentbordet är lite för grunt för min smak så det blir ett tilvänjningsmoment men kom ihåg att jag inte haft ultrabook förr och jag har haft Lenovo som kansje är lite extrema.
* Fläkten bråkar ganska mycket ganska fort om man jämför med x230 men dem har vart smarta med bygget så det dämpas väldigt mycket om den står på ett bord. Jag överlever men den är lite högljud.
* Svår att öppna...detta skriver alla reviews och det är fan sant, enhands öppning är lite småklurigt.

Men annars är den snabb, otroligt bra skärm (jag har qhd) bra bios, bra drivrutinsstöd(asså sidan där man hämtar är ganska bra - man kan lägga till alla man vill ha i en lista och så installera en efter en och så reboota 1 gång så är allt på plats. Det kräver att du kör ett litet sånt "kolla vilken datorn jag har" -program först men det är det värt.

Jäkligt slimmad är den, snygg, väger ganska lite.

Jag valde denna istället för 2-in-1 som har så många småproblem men hade vart coolt med en metallicsvart dell xps vikbar men jaja får ta nästa gång när den funkar lite bättre.

Permalänk
Medlem

Jag beställde just också en ny XPS 13 med Kaby Lake R. Funderade även på en HP Spectre X360, men den är lite dyrare och nu när det var 12% rabatt på Dell slog jag till.
Jag tog FHD-skärm för jag vill gärna ha den matta skärmytan och lång batteritid. Lite synd att det inte är touch på FHD-skärmen.

Jag tog i5 processorn, då jag tänker att i en liten laptop blir den snabbare processorn throtlad så det kanske inte blir någon större skillnad. Dock är det bara min egen teori, jag har inte sett några jämförelser mellan de två.
Ett tillägg som jag gjorde var fingeravtrycksläsare så jag slipper logga in med lösenord.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Jag beställde just också en ny XPS 13 med Kaby Lake R. Funderade även på en HP Spectre X360, men den är lite dyrare och nu när det var 12% rabatt på Dell slog jag till.
Jag tog FHD-skärm för jag vill gärna ha den matta skärmytan och lång batteritid. Lite synd att det inte är touch på FHD-skärmen.

Jag tog i5 processorn, då jag tänker att i en liten laptop blir den snabbare processorn throtlad så det kanske inte blir någon större skillnad. Dock är det bara min egen teori, jag har inte sett några jämförelser mellan de två.
Ett tillägg som jag gjorde var fingeravtrycksläsare så jag slipper logga in med lösenord.

Funderar starkt på att beställa en xps 13 nu med 12% rabatten. Såg dock att de skulle visa den nya modellen i januari, frågan är när den kommer att börja säljas..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk

Etter att jeg fått installert alle drivers och fått ordning så är den nu ganska tyst när den jobbar normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Funderar starkt på att beställa en xps 13 nu med 12% rabatten. Såg dock att de skulle visa den nya modellen i januari, frågan är när den kommer att börja säljas..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag såg också det, men tycker inta att den ser så himla lockande ut. Jag gissar att det dröjer till våren innan den nya versionen är tillgänglig.

https://www.notebookcheck.net/Dell-XPS-13-vNext-gets-teased-a...
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2017/10/6/16434992/de...

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Funderar på denna dator också!
Men snabb fråga, vet någon om Dell har en studentrabatt? Och i sådana fall vart hittar jag den

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

@eribo01: kontakta @DellCare och bevisa studentstatus så får du 10%

Permalänk

Glad jag fick köpt en nu så jag slipper den plastik saken der.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

@eribo01: kontakta @DellCare och bevisa studentstatus så får du 10%

menar du att jag ska kontakta dem här på forumet eller via mail? För övrigt så undrar jag om det är värt att ta modellen med qhd touchskärm eller den med 1080p?

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
SpelClockers

Jag har en 9360 med extra allt. i7-7500U, QHD+ med touch, 512GB SSD, 16GB ram. Har haft Lenovo X-serien i 10 år innan. Om man inte kommer från Lenovo så är XPSen antagligen ett bra val. Kan vara jag som är lite väl kinkig i mitt omdöme, en Lenovo X1:a med motsvarande hårdvaruspec kostar trots allt ett par tusenlappar till.

Detta är min sammanfattning när man jämför med Lenovo X-serien:
+ Om man väljer Developer Edition så slipper man betala för Windowslicens. Stort plus för mig som uteslutande kör Linux. Går inte att komma undan licensen på en Lenovo.
+ Kompakt, tunna ramar på skärmen. Ger dock en udda placering på webbkameran om det är något man använder sig av.
+ Billigare, mer hårdvara för samma pris än motsvarande Lenovo, men på bekostnad av...

+/- Tangentbordslayouten. Den är OK men är van med tydligare och fler knappar. Vill inte behöva kolla ned på tangentbordet för att veta vart jag har händerna.

- Dålig byggkvalité i jämförelse med motsvarande Lenovo X. Ramen på min XPS är sned så hela datorn vobblar när jag använder den på ett plant underlag.
- Dålig kylning. Vid över 50% last och fläkten i 100% hastighet (högljudd!) så når processorn thermal limit och börjar throttla. Vid lättare användning så är datorn tyst.
- Coil whine på laddaren.

Sen något som jag stör mig väldigt mycket på men nästan ingen annan gör:
XPS har ingen TrackPoint vilket är en stor nackdel för mig som vant mig att använda den. Kan inte uttala mig om trackpaden på XPS då jag stör mig enormt på vilken trackpad som helst. Den är inaktiverad för man råkar komma åt den för ofta när man skriver. Jag kör med dedikerad mus och/eller enbart tangentbord (använder sällan muspekaren).

TL;DR: XPS fungerar säkert för dem flesta, men jag kommer gå tillbaka till Lenovos X-serie nästa gång jag köper nytt.

Permalänk

Jag saknar också klittan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

menar du att jag ska kontakta dem här på forumet eller via mail?

Menade forumet men både lär funka.

Skrivet av Gix:

TL;DR: XPS fungerar säkert för dem flesta, men jag kommer gå tillbaka till Lenovos X-serie nästa gång jag köper nytt.

X1 Carbon tickar alla mina behov från en laptop men av nån anledning har Lenovo valt att inte släppa den i silver i just EU (ja jag föredrar silver Thinkpad över classic black) så den går bort :/

Permalänk

Tänkte precis knappa hem en XPS 13 trots att det är lite över budget för fattiga mig och sen läser jag Gixx inlägg om att xps 13 har dålig byggkvalitet
Jag är ganska vårdslös med mina elektroniska apparater. Lenovo X-serien ser ju tyvärr ut att vara flera tusenlappar dyrare. Finns inget för 10-11k i samma kategori men med bra byggkvalitet?

Permalänk
SpelClockers

@raoul_duke: Jag jämförde den med en laptop ur Lenovos X-serie. Kan ha varit lite väl kritisk. Om man jämför XPS med en billigare laptop så håller den bra kvalité. Vet ej hur väl den håller om man är vårdslös. USB-C porten (finns bara en) gav upp efter ca 1 år på en kollegas dator, en person som jag tycker skulle kunna vårda sina prylar bättre.

Permalänk

Jag var tvungen att testa om min också vobblade och joda det gjorde den. Fan i helvete tänker jag då - hur ska jag nu kunna sova. Så det var alltså det nedre högra hörnet som stod lite lite upp och jag tänker att det är säkert bara som en plåt man sätter i ugnen - när den blir varm så kan den bli skev. Jag tog då laptopen snett över benet (öppen) och "knäckte till" och nu är den perfekt. Notera dock att jag "knäckte" med en ängels mjukhet och som om laptopen var en baby så ytterst lätt, men det ser ut att ha funkat.

Permalänk
Medlem

XPS 13 vs X1 Carbon är verkligen en intressant jämförelse. Jag kommer mest troligt slå till på någon av dessa. Lutar åt XPS 13 på grund av den grymma batteritiden samtidigt är jag fundersam på byggkvaliteten. Hade för många år sedan en XPS 15 som var allt annat än välbyggd. Men Dell kanske har förbättrat kvaliteten sedan dess. Alltid finns det någon hake....

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

XPS 13 vs X1 Carbon är verkligen en intressant jämförelse. Jag kommer mest troligt slå till på någon av dessa. Lutar åt XPS 13 på grund av den grymma batteritiden samtidigt är jag fundersam på byggkvaliteten. Hade för många år sedan en XPS 15 som var allt annat än välbyggd. Men Dell kanske har förbättrat kvaliteten sedan dess. Alltid finns det någon hake....

X1C finds ju ännu inte med Kaby Lake R, så just nu skulle jag inte köpa en sådan, men väntar man några veckor eller månader så kommer det väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk

Just tangentbordet är jag fortfarande inte helt vänn med så detta kan ju vara ett poäng.

Jag har 8550 cpun iaf och den är snabb och fin. Valde 8gig ram och 256 ssd, fick den mellan modellen SK Hynix PC300. Nu har jag inte sett skärmen til senaste x1 men den förra hade enligt mig bedrövlig skärm, och detta är den största grunden till att jag väntade då jag är känslig för dåliga skärmar och den hade lixom en mjölkhinna över sig. Jag har xps13 med QHD och den är väldigt skarp och fin.

Kom ihåg att om du väljer FHD så kan du inte stänga av automatisk dynamic brightness, det finns en patch til QHD men inte FHD. Detta är varför jag valde QHD.