Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

X1C finds ju ännu inte med Kaby Lake R, så just nu skulle jag inte köpa en sådan, men väntar man några veckor eller månader så kommer det väl.

Skickades från m.sweclockers.com

CES brukar de visa upp nya Thinkpads (de senaste åren). Lägg till ytterligare 1 månad innan det går att köpa i sverige, så februari gissningsvis. Det var då 2017 modeller gick att köpa iallafall

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@Kriistoffer: Vad är problemet med den dynamiska ljusstyrkan? Skiftar den ofta så det känns besvärande?

Permalänk

Jag är lite osäker, tror den skiftar hela tiden. Men jag har faktiskt inte märkt så mycket av det. Jag har en 24" philips-skärm som är helt oanvändbar med dynamisk kontrast på (råkade slå på av misstag - trodde den hade gått sönder först lol) så jag trodde det skulle vare likadant här men jag har inte irriterat mig på det många gånger.

Men jag har bara jobbat med lapropen några få gånger hittils då jag fortfarande väntar på min thunderbolt docka så jag har ju inte jobbat i så många olika ljussättningar.

Permalänk
Medlem

Ni som har XPS13 FHD, besväras ni av den dynamiska ljusstyrkan? Jag kan leva med att inte ha full kontroll över ljusstyrkan manuellt, ett större problem blir det om det är irriterande för ögonen, t.ex. om den mer eller mindre konstant skiftar. Har känsliga ögon.

Permalänk

Min sambo har en XPS 13. Hon gillar den verkligen. Den har riktigt trevlig byggkvalitet, rätt tunn och smidig(lite tjock kanske). Fläktarna låter knappt men den blir bra varm vid vanlig användning. Däremot har den problem med strömsparläget. Den vill inte "sova" när man tex stänger locket. Finns flera som har samma problem. Lär vara någon bugg med Bios. Det finns ett antal fixar men inte säkert de fungerar.

Kollar själv på en laptop och har fallit för Lenovo 720s. Verkar ha riktigt bra byggkvalitet. Är dock också osäker på vad man faktiskt behöver. 720s kommer i både 13" och 14 ". 13" väger mindre och är tunnare medans 14" har ett MX150 och max 16GB RAM till skillnad från 8GB för 13"(och ingen dGPU). Jag kommer mest skriva, surfa etc. Men vill kunna köra CAD och Matlab också. Frågan är om en dGPU behövs och om man behöver mer än 8GB ram?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk

Synd att det inte går att kombinera den befintliga koden med studentrabattkoden lol

Permalänk
Medlem

lyckats få en studentrabatt nu, så har ju 10% oavsett modell nu. Vilken modell skulle ni ta? Väger mellan i5 med FHD skärm eller i7 med FHD skärm. Vilken tror ni passar bäst?
Den kommer användas till typ Word och för att streama video, så inget jättejobbigt för den. Vore dock kul om man kunde redigera lite i lightroom och eventuellt premiere. Vilken modell skulle ni satsat på? i7? Eller gå på en modell med QHD skärm o i5?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk

Om jag måste välja med dom behov skulle jag valt nya i7 med FHD om den kombon finns. Den upplösningen ska ju räcka på så liten yta såvida det inte blir svårjobbat pga toolwindows som täcker osv men det är ju bara att testa samma upplösning på en annan pc med den appen och se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har haft min en dryg vecka nu och är nöjd efter en del inledande bekymmer.
Min startade om sig minst en gång om dagen.
Jag fick till slut veta från Dell support att de två senaste BIOS-versionerna (tror de heter 2.2.1 och 2.3.1) har detta har detta problem och sedan jag gick tillbaka till BIOS 2.1 har jag inga problem med omstarter längre.
Det andra problemet var att touchpaden satt lite löst. Den kunde liksom röra sig utan att det blev ett klick om man tryckte löst på den. Den har dock satt sig på plats på nåt sätt nu, så det lagade sig själv av vanlig använding bara.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Kampanj på nya XPS 13 på Dells sida.

Just nu kör de en kampanj som gäller till den 22/11. FHD med 16GB minne och 512 GB hårddisk är nedsatt med 2800kr. http://www.dell.com/se/p/xps-13-9360-laptop/pd?oc=cnx93r03&model_id=xps-13-9360-laptop

Visa signatur

/Benny

Permalänk
Medlem
Skrivet av BempaS:

Just nu kör de en kampanj som gäller till den 22/11. FHD med 16GB minne och 512 GB hårddisk är nedsatt med 2800kr. http://www.dell.com/se/p/xps-13-9360-laptop/pd?oc=cnx93r03&model_id=xps-13-9360-laptop

Man kan dessutom kombinera erbjudandet med studentrabatten, så blir nästan 4k i rabatt. Blir nog ett köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Finns det några "spel" modellen på rea klarar av? Typ rocket league, cities skylines eller liknande, lågt krävande titlar?

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk

Gjorde slag i saken och köpte en XPS 13 igår. Nu när jag kunde få både 2500 kr i grundrabatt, och använda min student-kod. Så kändes det idiotiskt att inte slå till. Blev en 16GB Ram, 512 GB SSD med I7 8th gen processor. Valde dock bort pekskärmen, då jag inte ser någon vinning med den.

Permalänk

Funderar också på att slå till, lyckas dock inte kombinera BF-rabatten och studentrabatt, får upp en prompt med kupongfel?

Permalänk
Skrivet av technoman:

Funderar också på att slå till, lyckas dock inte kombinera BF-rabatten och studentrabatt, får upp en prompt med kupongfel?

Har du använt kupongen redan en gång?
Hur gammal är kupongen?

Dell ger ju studenter enbart en kupong per år, och den gäller ett köp under det året.

Permalänk
Medlem

@JohnSport: Vad fick du ge för den med studentrabatt? Är själv lite sugen men även om fast jag inte får studentrabatt.

Permalänk

12 600 med studentrabatt.

Permalänk

@JohnSport: förutsatt att inte Dell skickade en gammal kupong så ja, fick den igår. Spelar ju dock ingen roll nu då deras bf-erbjudande är över!

Permalänk
Skrivet av technoman:

@JohnSport: förutsatt att inte Dell skickade en gammal kupong så ja, fick den igår. Spelar ju dock ingen roll nu då deras bf-erbjudande är över!

Typiskt, jag kollade på morgonen och erbjudandet fanns kvar, tänkte invänta morgondagen för att se vad andra återförsäljare hade för black friday deals på andra ultrabooks lol fan vad illa.

Permalänk
Medlem

@raoul_duke: Nytt erbjudande nu dock, 15% rabatt så i princip samma pris fram till 27/11.

Permalänk

@gestro: man kan tyvärr inte kombinera två olika koder.

Permalänk
Skrivet av technoman:

@JohnSport: förutsatt att inte Dell skickade en gammal kupong så ja, fick den igår. Spelar ju dock ingen roll nu då deras bf-erbjudande är över!

Jag råder dig att kontakta Dell. De brukar då matcha priserna om du missar en deal pga av att dem har gjort fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohnSport:

Gjorde slag i saken och köpte en XPS 13 igår. Nu när jag kunde få både 2500 kr i grundrabatt, och använda min student-kod. Så kändes det idiotiskt att inte slå till. Blev en 16GB Ram, 512 GB SSD med I7 8th gen processor. Valde dock bort pekskärmen, då jag inte ser någon vinning med den.

Hej,

Var det denna?

http://tinyimg.io/i/h57LpHT.JPG

Vad innebär FHD?

Permalänk

@JohnSport: Yes, skickade ett mail angående defekt kod. Tveksamt om de kommer gå med på att kombinera dem i efterhand dock...står ganska tydligt att studenterbjudanden ej ska kombineras med övriga erbjudanden.

Permalänk
Skrivet av KesoB:

Hej,

Var det denna?

http://tinyimg.io/i/h57LpHT.JPG

Vad innebär FHD?

Ja. Fick pröjsa 12510 kr för den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohnSport:

Ja. Fick pröjsa 12510 kr för den

Ojj det var inte dåligt. Hur fick du studentkoden? Skickade ett DM via twitter på mitt mecenat kort?

Permalänk
Skrivet av KesoB:

Ojj det var inte dåligt. Hur fick du studentkoden? Skickade ett DM via twitter på mitt mecenat kort?

Man får mejla deras student-tjofräs (du kommer få ett svar av dem med rätt adress). Sedan tar det typ två-tre arbetsdagar innan du får koden. Koderna fungerar dock inte ihop med andra rabatt-koder. Däremot funkar dem ifall man gjort avdraget redan på varan.

Typ som min datorn nu. De hade dragit av 2500 kr på ordinarie-pris. Sedan slängde jag in min kod.
Slänger man in den SAVE15, så kommer man inte kunna använda den andra koden.

Permalänk
Medlem

Så man kan endast använda en utav koderna? Antingen studentrabatt eller SAVE15?

Permalänk
Medlem

Tog också tillfället i akt och beställde en xps 13 när det var black friday erbjudandet. Landade på totalt 12.700kr med kombinerad rabattkupong.

Var faktiskt nära på att köpa en xps 13 några månader sedan, startade till och med en tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1474900-dell-xps-13-el... . Men det blev inget i slutändan.

Hoppas bara att det inte blir något krångel. Finns många berättelser om Dell. Men dom har mitt förtroende eftersom jag aldrig har haft med dom att göra, hoppas det bara inte ändrar sig

Permalänk
Medlem

Ha 4k modellen och skärmen är magisk.