Xpenology DSM 5.2 hjälp med att hitta config filen för montering av nätverksdiskar

Permalänk
Medlem

Xpenology DSM 5.2 hjälp med att hitta config filen för montering av nätverksdiskar

Hej kära Sweclockers!

Då jag införskaffade mig en HP Microserver gen8, i samma veva så skaffade jag mig Windows 2016 server som jag fick licensen igenom Högskolan. Installerade Hyper V på maskinen, därigenom lyckades lägga in XPEnology.

Nu till problemet

Jag kan inte montera NFS fjärrmap permanent dvs om jag startar om XPEnology så är NFS mappen borta. Så det jag är ute efter en permanent lösning, dvs vart configfilen för montering av diskarna finns.
Detta är vad jag gör just nu via SSH för att montera fjärrmapen root@synology: "mount 192.168.1.10:/Movies3TB /volume1/Share/Movies3TB". Utan citationstecken såklart.

Så min fråga är vart jag kan skriva in denna så att det laddas in direkt vid uppstart?

Permalänk
Medlem

Tror inte att du kan mounta den permanent, när jag har kört NFS eller SMB så finns den i "utforsakren" (kom inte håg vad den heter nu då, den du kollar alla filer helt enkelt) men används inte anslutningen på ett tag eller efter en omstart så inaktiveras anslutningen.
Nu gissar jag på att mappen som ligger på 192.168.1.10 är din Windows server och om jag inte minns fel så kan du skicka en mapp som en usb-hdd över hyper-v till din VM. Osäker, men tror det.
Varför inte bara skicka filerna till DSM en?
Dela hela disken till DSMen i hyper-v?

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

Tror inte att du kan mounta den permanent, när jag har kört NFS eller SMB så finns den i "utforsakren" (kom inte håg vad den heter nu då, den du kollar alla filer helt enkelt) men används inte anslutningen på ett tag eller efter en omstart så inaktiveras anslutningen.
Nu gissar jag på att mappen som ligger på 192.168.1.10 är din Windows server och om jag inte minns fel så kan du skicka en mapp som en usb-hdd över hyper-v till din VM. Osäker, men tror det.
Varför inte bara skicka filerna till DSM en?
Dela hela disken till DSMen i hyper-v?

Ja du menar File Station där i verktygs fälten där kan jag endast monter CIFS mapp det finns inget alternativ för NFS så är det väl om man ska köra på en hackad version av DSM.

Du gissar helt rätt, fysiskt sätt så ligger xpenology och servern på samma dator. Dock visste jag inte att man kunde dela hdd som usb över VM. Då undrar jag hur överföringshastighet kommer att påverkas? Tack för tipset! 👍☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Ja du menar File Station där i verktygs fälten där kan jag endast monter CIFS mapp det finns inget alternativ för NFS så är det väl om man ska köra på en hackad version av DSM.

Du gissar helt rätt, fysiskt sätt så ligger xpenology och servern på samma dator. Dock visste jag inte att man kunde dela hdd som usb över VM. Då undrar jag hur överföringshastighet kommer att påverkas? Tack för tipset! 👍☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir nog mappen du delar, men nu sviker väl mitt minne då det var ett tag sen jag gjorde det själv.

Så här ser det ut för mig.

(inte min DSM men den ser då lika ut.) har både kört 5.2 i VM och 6.1 i BM.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

Det blir nog mappen du delar, men nu sviker väl mitt minne då det var ett tag sen jag gjorde det själv.

Så här ser det ut för mig.

https://www.synology.com/helpfile/help/FileStation/1.1/FileStation/images/mountremotevolume/05.png
(inte min DSM men den ser då lika ut.) har både kört 5.2 i VM och 6.1 i BM.

min ser inte alls ut så som den bilden du länkande. Utan för mig ser det ut så här.