Permalänk
Medlem

Nybyggd dator slocknade...

Hej,

Jag satte ihop min dator idag som bestod av:
CPU Ryzen 3 1200
Moderkort Asus Prime A320M-K
PSU evga 500B
GPU gtx 970
(Ram + ssd)

Efter att windows vart installerad uppgraderade jag drivers till nvidia och de krävde en omstart.
Det är här problemen började, först så vägrade datorn starta och det stod
"Please power down and connect the pcie power cables."

Jag sökte runt lite om det här och andra hade haft liknande problem, de sade att man skulle stänga av datorn och vänta några sekunder och testa igen. Efter 2-3 försök funkade det. När jag däremot gick in i ett spel (e-sport spel som ej kräver så mycket) gick det knappt att röra sig.

Jag stängde av datorn och drog bort kablarna till GPU, placerade om grafikkortet och testade igen. Samma sak igen, felmeddelanden, omstart, funkar.
Men tillslut så stängde datorn av sig själv och gick inte atr sätta på. Vad är det som har hänt? Och vad var felet från början?

Edit: Jag testade att enbart sätta på nätaggregatet med den där testbiten (vetifan vad den kallas) och fläkten sattes pä utan problem.

Mvh

Permalänk
Medlem

Möjligt att.prova med annan gpu? Verkar vara den som krånglar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Enligt felmeddelande verkar problemet vara ström matningen, kolla så att ström matningskabeln till grafikkortet sitter ordentligt.

Edit: läste lite snabbt du har redan kollat kablarna. Verkar ändå vara något ström matning så riktar misstankarna mot PSU.

Permalänk
Medlem

@Zamasu: Dum fråga kanske, men använde du distanser till moderkortet när du monterade det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Möjligt att.prova med annan gpu? Verkar vara den som krånglar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av koja:

Enligt felmeddelande verkar problemet vara ström matningen, kolla så att ström matningskabeln till grafikkortet sitter ordentligt.

Edit: läste lite snabbt du har redan kollat kablarna. Verkar ändå vara något ström matning så riktar misstankarna mot PSU.

Skrivet av immutable:

@Zamasu: Dum fråga kanske, men använde du distanser till moderkortet när du monterade det?

Alla komponenter är nya förutom just grafikkortet, ska gå och köpa ett nytt idag dock är jag fundersam ifall moderkortet kanske tagit skada? Vad tror ni?

Har ett annat PSU men som endast har en 6+2 pci-e kontakt och 450watt, kortet kräver 500w men det bör väl gå... fractal design bronze. Kanske jag bör skaffa en molex och testa innan jag testar ett nytt grafikkort?

Distanser är monterade, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zamasu:

Alla komponenter är nya förutom just grafikkortet, ska gå och köpa ett nytt idag dock är jag fundersam ifall moderkortet kanske tagit skada? Vad tror ni?

Det som skulle kunna skada moderkortet är väl om nätagget gått sönder helt och alla skydd i det fallerat så att det släpper igenom nätspänning, men då skulle du garanterat märkt det. Annars har jag svårt att se vad som skulle kunna skadat moderkortet.

Skrivet av Zamasu:

Har ett annat PSU men som endast har en 6+2 pci-e kontakt och 450watt, kortet kräver 500w men det bör väl gå... fractal design bronze. Kanske jag bör skaffa en molex och testa innan jag testar ett nytt grafikkort?

Ja, 450W ska inte vara något problem. 500W är bara vad tillverkaren rekommenderar för hela datorn, och de överdriver så klart grovt eftersom de inte vet vad du har för komponenter i övrigt.

Permalänk
Medlem

Om det inte hjälper med annat nätaggregat så kan du även prova lite olika versioner av drivrutinen från Nvidia. Så det inte är någon bugg i just den du testat. Använd gärna DDU för att ta bort de gamla så det inte blir problem med att saker ligger kvar och stör.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Antar att grafikkortet är defekt. Eftersom att ditt nätagg verkar fungera och 450w ska inte vara några problem för att driva det kortet.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriddezor:

Antar att grafikkortet är defekt. Eftersom att ditt nätagg verkar fungera och 450w ska inte vara några problem för att driva det kortet.

Jepp, jag tror nog du har rätt. Jag testade med den andra PSUn och köpte en adapter för att koppla 12 pins. Samma sak här och eftersom allt annat verkar funka är det bara att skaffa sig ett nytt GPU också eller kanske jag satsar på en begagnad.

Tack till er alla!

Skickades från m.sweclockers.com